شروع یک بحران سیاسی جدی در جمهوری مولداوی

به گزارش وبلاگ زیبا، دادگاه قانون اساسی مولداوی، رئیس جمهوری را برکنار و نخست وزیر را به سمت ریاست جمهوری موقت منصوب نموده و از او خواست تا مجلس مولداوی را منحل و انتخابات پیش از موعد برگزار کند، در حالی که مجلس مولداوی این اقدام را غیرقانونی می داند.

شروع یک بحران سیاسی جدی در جمهوری مولداوی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ زیبا به نقل از خبرگزاری نووستی، جمهوری مولداوی با بحران سیاسی جدی روبرو شده است: روز شنبه حزب سوسیالیست های مولداوی که هوادار ایگور دودون رئیس جمهوری این کشور و به سمت روسیه جهت گیری دارد و همچنین بلوک ACUM که هوادار اروپاست، در ائتلافی اکثریت مجلسی تشکیل دادند و این کشور پس از سه ماه انتظار بالاخره دولت جدیدی بدست آورد. مقامات روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا از شکل گیری این ائتلاف و تشکیل دولت حمایت کردند.

ولی امروز، یکشنبه، دادگاه قانون اساسی مولداوی دونون، رئیس جمهموری این کشور را برکنار نموده و پاول فیلیپ کفیل نخست وزیر این کشور را رئیس جمهوری موقت نامید. این تصمیم مربوط به خودداری ایگور دونون از انحلال مجلس بود. دادگاه قانون اساسی مولداوی از فیلیپ خواست تا مجلس را منحل اعلام کند.

رئیس جمهوری مولداوی نیز این اقدام دادگاه قانون اساسی را اقدامی در جهت کسب زورمدارانه قدرت در کشور نامیده و از مردم خواست تا در اعتراض به این مسئله به خیابان ها بریزند.

ساعتی قبل پاول فیلیپ که اکنون رئیس جمهوری موقت مولداوی بشمار می رود، دستور مربوط به انحلال مجلس و برگزاری انتخابات پیش از موعد مجلسی در تاریخ 6 ماه سپتامبر (اواخر شهریور) را امضاء کرد. به عقیده وی، راه دیگری برای حل و فصل اوضاع پیچیده سیاسی کنونی در مولداوی وجود ندارد.

مجلس مولداوی نیز، به نوبه خود، امروز در نشستی فوق العاده به اتفاق آراء، بیانیه ای را تصویب نموده و انتصاب فیلیپ به سمت ریاست جمهوری موقت را غیرقانونی اعلام نموده و یادآور شده است که میخواهد به مجامع بین المللی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "شروع یک بحران سیاسی جدی در جمهوری مولداوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع یک بحران سیاسی جدی در جمهوری مولداوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید