اعتراضات در بولیوی بالا گرفت

به گزارش وبلاگ زیبا، پس از آنکه نهاد مسئول برگزاری انتخابات در بولیوی با اعلام نتایج جدید شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، خبر از پیروزی اوو مورالس در دور اول این انتخابات داد، مخالفان به این نتیجه اعتراض و صحبت از وقوع تقلب در انتخابات نموده و معترضان خشمگین نیز به خیابان ها ریختند.

اعتراضات در بولیوی بالا گرفت

به نوشته خبرگزاری رویترز، نهاد مسئول برگزاری انتخابات در بولیوی موسوم به دیوان عالی انتخابات ابتدا روز یکشنبه شمارش مقدماتی آرا را متوقف کرد در حالی که نتایج به دست آمده تا آن موقع نشان می داد، انتخابات ریاست جمهوری بین دو نفر اول یعنی اوو مورالس، رئیس جمهور فعلی و رقیبش کارلوس مسا به دور دوم کشیده خواهد شد. با این حال این وقفه در شمارش آرا، نگرانی هایی را در میان ناظران انتخاباتی و دولت های خارجی از بابت امکان دست بردن در آرای انتخابات به وجود آورد.

دیوان عالی انتخابات بولیوی بعد از یک فاصله 24 ساعته نتایج مربوط به شمارش آرا را به روزرسانی کرد که نشان می داد اِوو مورالس با کسب 46.85 درصد آرا در مقابل 36.73 درصد رأی رقیبش کارلوس مسا، توانسته در این انتخابات پیروز گردد و با توجه به کسب فزونی 10 درصدی بر مسا در همان دور اول پیروز است.

به دنبال اعلام این نتیجه، گروه هایی از معترضان به خیابان های شهر لاپاز، پایتخت بولیوی آمدند و در نزدیکی محل شمارش آرای انتخابات تظاهرات کردند و در ادامه، درگیری هایی میان معترضان و پلیس رخ داد.

کارلوس مسا این نتیجه را شرم آور توصیف نموده و گفت که این نتیجه را به رسمیت نمی شناسد. او به وبلاگ زیبا در شهر سانتاکروز، از دیگر شهرهای بزرگ این کشور گفت: ما اطمینان داریم شهروندان این نتیجه را نخواهند پذیرفت. این دولت یک وضعیت غیرممکن را به وجود آورده و آرای مردم را مسخره نموده است.

یک روز قبل از این تحولات، مسا بعد از مشاهده کشیده شدن انتخابات به دور دوم با شمارش حدود 84 درصد از آرای انتخابات، از این مساله ابراز خرسندی نموده بود. بعضی نظرسنجی های دیگر نیز نشان داده بودند که در این انتخابات رقابتی شدید بین این دو کاندیدا رخ می دهد که دور دوم را رقم می زند.

مورالس که تاکنون سه دور رئیس جمهور بولیوی بوده، روز یکشنبه پیش بینی نموده بود که آرای کافی را از مناطق روستایی کسب خواهد نمود و در همان دور اول پیروز خواهد شد. با مبهم شدن نتایج مربوط به شمارش آرای انتخابات بولیوی، اعتراض هایی در این کشور به وضعیت به وجود آمده صورت گرفت و ناظران انتخاباتی بین المللی و دیپلمات ها نسبت به احتمال دست بردن در آرای انتخابات اظهار نگرانی کردند. بسیاری از ناظران نگران هستند که بعد از اکوادور و شیلی، بولیوی تبدیل به سومین کشور آمریکای جنوبی می گردد که با ناآرامی های خشونت بار روبرو خواهد شد.

فرانکلین پارجا، یک تحلیلگر سیاسی بولیویایی گفت: نتایج این انتخابات زیر سوال رفته اند و ما شاهد شروع یک درگیری و بروز فضایی با قابلیت تشدید تنش و اغتشاش هستیم.

قبل از آنکه دیوان انتخاباتی بولیوی به روزرسانی نتایج مقدماتی شمارش آرا را در روز دوشنبه از سر بگیرد هزاران تن از بولیویایی ها در مجاورت هتلی در شهر لاپاز که در آن مقام های این دیوان انتخاباتی مشغول مدیریت شمارش آرای انتخابات بودند، تجمع کردند. پلیس این کشور به سمت این معترضان گاز اشک آور شلیک کرد و اعتراضات در نقاط دیگر نیز گزارش شد.

تصمیم اولیه دیوان عالی انتخابات بولیوی برای متوقف کردن شمارش آرای انتخابات در حالی که 83.76 درصد آرا شمرده شده بودند، سبب شد سازمان موسوم به سازمان کشورهای قاره آمریکا دولت بولیوی را از این بابت بازخواست کند.

مانوئل گونزالز رئیس هیأت نظارتی این سازمان گفت: آمار مربوط به آن موقع به وضوح حاکی از رفتن انتخابات به دور دوم بودند و این روند مطابق با آمارهای مربوط به هیأت نظارتی و شمارش سریع آرا بوده است.

او توضیح داد که این تغییر روند در عرض یک روز غیر قابل شرح بوده و ضربه ای به اعتماد رأی دهندگان به فرآیند انتخابات است. با این حال این مقام نتایج اعلام شده را نامشروع نخواند.

آرژانتین، برزیل و کاخ سفید نیز از بابت این وقفه در گزارش نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردند.

مایکل کوزاک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز برای امور نیم کره غربی در توییتر گفت: مقام های انتخاباتی بولیوی باید فوراً اعتبار و شفافیت را به این فرآیند برگردانند و به اراده مردم بولیوی احترام بگذارند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "اعتراضات در بولیوی بالا گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات در بولیوی بالا گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید