افزایش هزار برابری قدرت تلسکوپ های اشعه ایکس

به گزارش وبلاگ زیبا به نقل از نیواطلس، این فناوری جدید می تواند جایگزین آینه های بزرگ و شکستنی گردد و به استفاده از شبکه ای از منشورهای کوچک و ارزان پلاستیکی در تلسکو پ های اشعه ایکس بینجامد.

افزایش هزار برابری قدرت تلسکوپ های اشعه ایکس

امروزه تلسکوپ های اشعه ایکس به طور گسترده در دنیا برای مطالعه دنیا هستی مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به تلسکوپ چاندرا متعلق به ناسا اشاره نمود. این تلسکوپ تا به حال اطلاعات ارزشمندی را در خصوص سیاه چاله ها و ابرنواخترها جمع آوری نموده است. از این طریق می توان اطلاعات گسترده ای را هم در خصوص شکل گیری ستاره ها و کهکشان ها به دست آورد.

اما تلسکوپ های اشعه ایکس اشکالاتی هم دارند. مهم ترین اشکال این تلسکوپ ها عدم امکان گذر این اشعه از جو کره زمین است. لذا تلسکوپ های یادشده باید در فضا نصب شوند و البته حفظ دقت و معین فاصله کانونی آنها هم با مسائلی روبرو است. برای حل این مسائل از شبکه ای از آینه های تو در تو و استوانه ای شکل استفاده می گردد که هر یک با زاویه ای خاص نصب می شوند.

اما استفاده از این روش باعث کاهش دقت تصاویر نهایی و صرف زمان طولانی برای معین فاصله کانونی با سوژه می گردد. از همین رو پژوهشگران سوئدی از مجموعه ای از منشورهای پلاستیکی کوچک برای ایجاد خمیدگی بیشتر در اشعه ایکس و حل مسائل مذکور استفاده نموده اند.

تلسکوپ اشعه ایکس جدید در مقایسه با نمونه های متعارف هزار برابر بیشتر نور از فضای اطراف جمع آوری می نماید و با دقت بالایی که دارد می تواند تصاویر بسیار باکیفیت تری از بعضی پدیده های مرموز و جذاب مانند ابرنواخترها و سیاه چاله ها تهیه کند. این تلسکوپ ها همچنین ارزان تر، سبک تر و کوچک تر خواهند بود و با استفاده از آنها می توان به بسیاری از سوالات در خصوص نحوه تشکیل دنیا پاسخ داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش هزار برابری قدرت تلسکوپ های اشعه ایکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزار برابری قدرت تلسکوپ های اشعه ایکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید