دانشمندان متعلق به بشریت هستند، نیازمند شبکه های ارتباطی دوفضایی دانشمندان مسلمان هستیم

به گزارش وبلاگ زیبا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقد این دیدگاه که بعضی کشورها صرفاً دانشمندان را متعلق به کشور خاصی می دانند، توضیح داد: دانشمندان متعلق به بشریت هستند و دانش موقعیت فراجغرافیایی دارد.

دانشمندان متعلق به بشریت هستند، نیازمند شبکه های ارتباطی دوفضایی دانشمندان مسلمان هستیم

به گزارش وبلاگ زیبا، دکتر سعید رضا عاملی در قالب برنامه های جایزه علمی و فناوری مصطفی(ص) با تقدیر از هنرمندی فاطمه عبادی، برنده فینال مسابقه تلویزیونی عصر جدید گفت: وی در نمایش خود کوشش کرد تا با ظرافت های خاصی نمادهای تمدنی را نشان دهد که باهم بودگی عرصه علم در خلق تمدنی و نقش دانشمندان در خلق نوآوری برای زندگی بهتر را به خوبی نمایش می داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی تحت عنوان شبکه ارتباطی دانشمندان مسلمان: خلق تمدنی جدید بر مبنای همکاری شبکه ای گفت: شبکه ای شدن همکاری میان دانشمندان مسلمان منشأیی برای خلق تمدنی نوین است که می تواند منشأ ثمرات بسکمک برای دنیایان باشد.

وی توضیح داد: در طول تاریخ بشری همیشه امر تمدنی محصول مشارکت اجتماعی و ارتباطات شبکه ای بوده است که به دنبال آن هر دانشمندی با بهره گیری از یافته دانشمندان قبلی خود را وام دار آنها می نماید و در واقع تمدن یک امر فاخر، اثرگذار و ماندگار است که محصول همکاری و تعامل مثبت بین شبکه ای است.

عاملی با تقسیم بندی تمدن ها به تمدن مادی و تمدن معنوی گفت: قطعاً تمدن مادی محصول تمدن معنوی است و تمدن معنوی احساس بروز، عضویت و ماندگاری را وام دار تمدن مادی است و به عبارتی این دو تمدن همیشه در تعامل با یکدیگر بوده اند و نمی توان این دو دنیا را از هم متمایز کرد.

وی اضافه کرد: تمدن ها در بعدی برای ایجاد صلح و آرامش، سلامت و تعالی و رشد بشریت به منصه ظهور رسیده اند که همان هدف عالی دانش نیز است.

ماهیت اصلی علم نور است

عاملی با تأکید بر این نکته که ماهیت اصلی علم نور است که منشأ الهی دارد، یادآور شد: اگر دانش را از اهداف متعالی دور کردیم، نیرنگ جای دانش را می گیرد که منشأ فراوری سلاح های کشتار جمعی و سلاح های اتمی شده ریشه نسل ها را بر می نماید.

وی اظهار داشت: کارآمدی و افزایش سرمایه علمی به وسیله ارتباطات شبکه ای به وجود می آید و برگزاری نشست های این چنینی در جایزه مصطفی(ص) نیز در راستای همین اهداف است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با این نگاه که سرمایه علمی محصول پیوند نودهای انسانی است، با تأکید بر اینکه ماهیت دانش ماهیتی فرامکانی و فراجغرافیایی است، گفت: فناوری های جدید برمبنای اتصال گرایی معنا پیدا نموده اند که دارای دو قابلیت تراکم داده و افزایش تراکنش داده هاست.

حجم داده های بارگذاری شده در فضای مجازی

وی با اشاره به قابلیت تراکم داده ها گفت: اتصال گرایی با توانایی تراکم داده و افزایش تراکنش داده ها به وسیله اتصال داده ها نوعی تصاعد عددی متمایل به بی نهایت را به وجود می آورد که قابلیت تبادل داده را دارند و امروز در اثر این امکان است که مجموعه داده های بارگذاری شده در فضای مجازی از عدد 780 اگسابایت (Exabyte) (Bytes 1018 × 780)گذشته است.

عاملی با اشاره به تجربه فعالیت های شرکت گوگل گفت: شرکتی مثل گوگل که تنها 21 سال از عمر آن می گذرد و با 100 هزار دلار سرمایه شروع به کار کرد، امروز ارزش سرمایه ای آن بیش از یک تریلیون و 400 میلیارد دلار است که این سرمایه را مدیون توجه به تحقیق و توسعه است.

وی با اشاره به پدیده منبع کردن همه داده ها (Crowd sourcing) گفت: این مفهوم جدید صحبت از این می نماید که قدرت فضای مجازی مربوط به منبع کردن همه مردم است و اگر بتوان از این ظرفیت در ایجاد پلتفرمی برای مشارکت همه دانشمندان دنیا اسلام استفاده کرد، آنان می توانند منبع فراوری دانش بزرگ و دنیای شوند که به دنبال آن سرمایه داده ای دانشمندان دنیا اسلام به ایجاد همکاری ها و تبادلات علمی کمک رسانیده دوره طلایی تاریخ بشر را می تواند رقم بزند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با ارائه تعریفی از شبکه به عنوان توان اتصال همه دستگاه ها(Devices) در بستر همه پدیده ها گفت: در ارتباطات شبکه ای ما از دو نوع ارتباط همزمان و ارتباط غیرهمزمان صحبت به میان می آوریم که محیط مجازی همان محیط ارتباط همزمان است و در آن فاصله فیزیکی حذف شده به تبع آن حرکت و سرعت بی معنا می شود و با مفهوم همه در یک جا(omnipresence) روبرو می شویم.

وی در ادامه با اشاره به ارتباطات غیرهمزمان در ارتباطات شبکه ای گفت: در ارتباطات غیرهمزمان پیغام ها می توانند در هر زمانی ارسال شوند و مخاطبان دریافت نماینده نیز برای خواندن پیغام ها در هر زمانی که برایشان مناسب باشد اقدام نمایند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در پرتو این همزمان شدن و شکل دریافت مفهوم(omnipresence) در کنار یکدیگر قرار گرفته ایم و باید بدانیم که در این فضا آشکار شدن علم است که می تواند معانی و نوآوری های جدید به وجود آورد.

نیازمند شبکه های ارتباطی دوفضایی دانشمندان مسلمان هستیم

وی تأکید کرد: ما نیازمند شبکه های ارتباطی دوفضایی دانشمندان مسلمان هستیم.

عاملی با اشاره به خصوصیات شبکه های ارتباطی مجازی گفت: ارتباط دیجیتال ارتباطی رقومی(Numerical) است که بر بستر عددی تعریف می شود و از همین رو قابلیت برنامه ریزی و شبکه ای شدن را دارد.

وی با اشاره به خصوصیت خوشه ای بودن شبکه های ارتباطی مجازی گفت: امکان موژولاری فضای مجازی (Modularity)حکایت از این قابلیت دارد که خوشه های دانشی را به صورت نود به نود، ماتریسی، خوشه ای و لایه به لایه به همدیگر مرتبط می نماید و ضمن تأمین استقلال امکان ارتباطات در فضا را پر می نماید.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به ویژگی های غیرمرکزی بودن، اتصال دنیای، یکپارچگی و لایه ای بودن به عنوان دیگر ویژگی های شبکه های ارتباطی مجازی گفت: تفاوت شبکه های ارتباطی فیزیکی و مجازی در آنالوگ بودن محیط اول(محیط فیزیکی) به عنوان محیطی تماماً شیئی و دارای امکانات تغییرات اندک است.

به تنوع دنیا ریاضیات امکان تغییر وجود دارد

وی اضافه کرد: در مقابل با ویژگی دیجیتال بودن محیط دوم(محیط دیجیتال) که محیطی رقومی است و در آن به تنوع دنیا ریاضیات امکان تغییر وجود دارد. از همین روست که عصر پیش رو را عصر الگوریتم ها نامیده اند که تنوع رفتار محاسباتی در محیط صفر و یک رقومی پیدا می نماید.

وی اضافه کرد: فشرده شدن همه فرآیندها(Hyperlink)، واقعیت مجازی گسترش یافته (Extended Reality) و غیرمرکزی بودن از دیگر تفاوت های شبکه های ارتباطی فیزیکی و مجازی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قابلیت های شبکه های ارتباطی گسترده و مرکزی گفت: شبکه اجتماعی گسترده به گستره ای از ارتباطات میان افراد و نقاط اتصال بازمی شود که افراد در آن می توانند شبکه خود را بدون محدودیت گسترش دهند حال آنکه شبکه اجتماعی مرکزی به گستره ای از ارتباطات میان افراد اشاره دارد که پیرامون یک امر یا محتوای مرکزی شکل می گیرد.

وی با اشاره به عناصر شبکه های اجتماعی شامل ارتباط گر، نقطه اتصال و خط ارتباطی گفت: ما نه ارتباطات فیزیکی را فدای ارتباطات شبکه ای مجازی می کنیم و نه ارتباطات مجازی را فدای ارتباطات واقعی و فیزیکی می کنیم و باید توجه داشته باشیم که این دو دنیا باهم ارتباطات معناداری دارند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در شبکه دانشمندان باید تفکیک کنیم که در چه حوزه هایی ارتباط حضوری و در کدام حوزه ها می توانیم به ارتباط در شبکه اجتماعی دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: ترکیب و تکرار شبکه های ارتباطی فیزیکی و مجازی مؤلفه ای است که امروزه فضای گسترده ای را برای دستیابی به این مهم فراهم آورده است.

عاملی گفت: در دنیا پزشکی 24 تله(Tele) با استفاده از بسترهای فضای مجازی ظهور یافته است که تغییرات گسترده ای را در دنیا رقم زده و انقلابی را برای تغییر در علوم به نمایش گذاشته است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تبیین عناصر اصلی ارتباطات شبکه ای گفت: ارتباطات شبکه ای حسی اشتراکی و در جماعت بودن را در میان اعضای شبکه به وجود می آورد.

ایران در دیگری هراسی ها و اسلام هراسی گم شده است

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در دیگری هراسی ها و اسلام هراسی گم شده است و طی آن رکن اصلی ارتباطات که به رسمیت شناختن یکدیگر(Recognition) مورد توجه قرار نمی گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در پرتو برنامه تبادل علم و فناوری دنیا اسلام و با توجه به قابلیت شبکه ای می توان وجوه مشترک دنیا اسلام را برای همکاری های مشترک و حل چندرشته ای مسائل بزرگ مورد توجه قرار داد.

وی اضافه کرد: وجوه مشترک دنیا اسلام و توجه به رسالت اصلی علم که همان رسیدن به حیات طیبه است باید در ارتباطات شبکه ای مورد توجه اصلی قرار گیرد.

دانشمندان متعلق به بشریت هستند

عاملی با نقد این دیدگاه که بعضی کشورها صرفاً دانشمندان را متعلق به کشور خاصی می دانند توضیح داد: دانشمندان متعلق به بشریت هستند و دانش موقعیت فراجغرافیایی دارد.

وی اضافه کرد: فضای مجازی با ایجاد بستری دوگانه ای که همان ادامه دنیا ذهن است توانسته به تحقق دنیای فرامکان کمک برساند.

بنا بر اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سیاست همکاری و باهم بودن ما را به اهداف باشکوه می رساند که خوشبختانه اقداماتی چون جایزه مصطفی(ص) این ظرفیت را برای برقراری ارتباطات مختلف فراهم آورده است. دانشمندان دنیا اسلام مرجع اصلی ساختن دنیا اسلام پیروز، حیاط طیبه هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دانشمندان متعلق به بشریت هستند، نیازمند شبکه های ارتباطی دوفضایی دانشمندان مسلمان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان متعلق به بشریت هستند، نیازمند شبکه های ارتباطی دوفضایی دانشمندان مسلمان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید