سندرمی عجیب که لهجه و زبان شما را تغییر می دهد

به گزارش وبلاگ زیبا، بعد از سکته یا خونریزی مغزی، ممکن است فارسی با لهجه انگلیسی صحبت کنید، یا به جای فارسی فقط انگلیسی صحبت کنید. چه چیزی باعث این اتفاق می گردد؟

سندرمی عجیب که لهجه و زبان شما را تغییر می دهد

به گزارش، لیو جیایو، معلمی چینی که سال ها به تدریس انگلیسی می پرداخت، ناگهان بعد از خونریزی مغزی آغاز به صحبت به زبان انگلیسی به جای چینی کرد. وقتی از سن او سؤال شد، وی ninety-four (94) را پاسخ داد.

ممکن است مواردی اتفاق بیافتد که بیماران پس از خونریزی مغزی به زبان خود با لهجه خارجی صحبت نمایند یا به جای زبان مادری خود با یک زبان خارجی صحبت نمایند. به عنوان مثال آلون مورگان 81 ساله که 70 سال پیش به ولز رفته بود، ناگهان به زبان ولزی صحبت کرد و سابین کیندشوچ از تورینگن، آلمان که حتی یک بار هم به سوئیس نرفته بود نیز آغاز به صحبت به زبان آلمانی با لهجه سوئیسی کرد.

آنژا لوییت، متخصص گفتار و گفتاردرمانی با اشاره به این نکته که این اختلالات بسیار شایع نیستند آن ها را به دو دسته تقسیم می نماید. اگر شخصی بعد از خونریزی مغزی به جای زبان مادری، فقط به زبان دیگری صحبت کند به عنوان اختلال گفتار دو زبانه توصیف می گردد، اما اگر زبان خود را با لهجه بیگانه صحبت کند، سندرم لهجه های خارجی (FAS) است.

این اختلالات زبان پریشی (آفازی) معمولاً ممکن است در اثر تروما ایجاد گردد که صدمات بزرگی به مغز وارد می نماید مانند خونریزی مغزی و یا حتی صدمات ساده در سر. روبن نسموه، 16 ساله در آتلانتای ایالات متحده آمریکا، به دلیل توپ فوتبالی که در طول مسابقه در سال 2016 به سرش اصابت نموده بود، به طور مختصر به کما رفت و بعد از آن فقط به زبان اسپانیایی صحبت کرد. لوییت، در این باره همچنین اضافه نمود که چگونه یک زن انگلیسی پس از حمله شدید میگرن با لهجه فرانسوی صحبت نموده است.

سندرم لهجه های خارجی نوعی اختلال زبان و گفتار است که به اشکال متفاوتی در هر بیمار بروز می نماید. با نگاهی به مورد اتفاق افتاده برای آن زن انگلیسی می توان گفت که در حقیقت، این زن با لهجه فرانسوی صحبت نمی نماید؛ بلکه به دلیل اشتباه تلفظ کردن و تن صدا، افراد فکر می نمایند که او با لهجه صحبت می نماید. لوییت خاطرنشان می نماید که نگفتن یک سری از کلمات اساسی، مشکل در تلفظ بعضی کلمات خاص یا نداشتن تن مناسب باعث می گردد افراد حاضر در کنار بیمار تصور نمایند که او با لهجه حرف می زند؛ و ناگهان زبان خارجی...

اختلال گفتاری دو زبانه در بعضی دیگر از بیماران رخ می دهد. هنگامی که مغز آسیب ببیند، افراد به هر زبانی که معمولاً به آن صحبت می نمایند ادامه می دهند، اما ممکن است این توانایی انتقال از زبانی به زبان دیگر آسیب های متفاوتی دیده باشد. در بعضی موارد استثنایی، بیمار توانایی صحبت به زبان دومی را که بلد است را از دست می دهد و یا برعکس به زبان بیگانه حرف می زند و توانایی صحبت به زبان مادری خود را بعدا به دست می آورد.

موارد نادری وجود دارد که بیماران برای یک روز به یک زبان صحبت می نمایند و روز دیگر با یک زبان دیگر صحبت می نمایند. کارشناسان یاد آوری کردند که قادر نبودن به تکلم به یک زبان دلیل بر نفهمیدن آن زبان از طرف بیماران نیست.

دکتر لوییت، متخصص گفتار و گفتاردرمانی، رابطه بین زبان و مغز را با کمد لباس مقایسه کرد و اضافه نمود همان طور که جای لباس ها در کمد معین می گردد، صندلی زبان نیز در مغز معین است. در این صندلی نیز مکان زبان مادری و خارجی معین است همانگونه که کمد لباس را می توان بر اساس رنگ بندی مرتب کرد، در مغز نیز هر رنگ نشان دهنده یک زبان است.

به عقیده محققانی که تصاویر بالینی را آنالیز می نمایند، پس از خونریزی مغزی، مغز انرژی کافی برای انجام کارکرد های قبلی را ندارد. مطابق هشدار هایی که مغز دریافت می نماید، راحت تر است که بیمار تنها با یک زبان صحبت کند، اما تئوری های مختلفی وجود دارد که او ابتدا با کدام زبان صحبت می نماید.

طبق یک نظریه، این که کسی توانایی صحبت به دو زبان را دارد، اول به زبان مادری صحبت کند یا نه بستگی به این دارد که این زبان را از بدو تولد فرا گرفته باشد، اما نظریه مخالف این است که بیماران فقط با زبان دوم خود صحبت می نمایند؛ زیرا این اطلاعات در مغز تازه تر از زبان مادری است. در بعضی موارد بیماران ممکن است همزمان با اختلالات زبان روبه رو شوند. بر این اساس، به دلیل مسائل به وجود آمده در حافظه، بیمار ممکن است یک روز از هفته به زبان خارجی، روز دیگر با زبان مادری صحبت کند.

در بسیاری از موارد در اختلال گفتار دو زبانه، بیمار بعد از مدتی قادر به صحبت مجدد به هر دو زبان است. بسته به سن، مغز بعد از خونریزی وظیفه سلول های مرده را به قسمت های دیگر انتقال می دهد و سعی در ترمیم این اختلالات دارد. دکتر لوییت گفت: درمان این بیماران، موثرترین راهکار در روند بهبود است.

به ویژه بیمارانی که نمی توانند به طور صحیح به زبان مادری خود صحبت نمایند، احتیاج به روان درمانی و همچنین گفتاردرمانی دارند. لوییت می گوید بهترین روش درمانی برای این اختلال هنوز تحت آنالیز است، اما از آن جایی که این موارد نادر هستند، پیشرفت سخت است.

اختلالات زبان و گفتار در افراد مسن نه تنها در خونریزی مغزی بلکه در انواع مختلفی از زوال عقل نیز رخ می دهد. در هر دو مورد، اگر چه علائمی مانند تلفظ نادرست، دستور زبان نادرست و عدم توانایی به خاطر سپردن یک کلمه وجود دارد، اما این اختلال زبان و گفتار که به طور ناگهانی در افراد مبتلا به خونریزی مغزی رخ می دهد، ممکن است با گذشت زمان پیشرفت کند. لوییت با اشاره به این که در زوال عقل این مشکل ممکن به مرور بدتر گردد، توصیه کرد که این افراد به متخصص مراجعه نمایند.

به دلیل نادر بودن این بیماری پزشکان نمی توانند بگویند این بیماران می توانند سلامت کامل خود را در آینده به دست بیاورند.

منبع: ایسکانیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سندرمی عجیب که لهجه و زبان شما را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرمی عجیب که لهجه و زبان شما را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید