لزوم ایجاد تغییر در واژه علف هرز

به گزارش وبلاگ زیبا، دبیر هشتمین همایش علوم علف های هرز ایران گفت: علف های هرز گیاهان ناخواسته نیستند، بلکه در زمین وجود دارند و هنگام کاشت گیاه، شرایط رشد پیدا می نمایند.

لزوم ایجاد تغییر در واژه علف هرز

به گزارش وبلاگ زیبا، دکتر محمدحسن راشد محصل در هشتمین همایش علوم علف های هرز ایران که امروز در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: تولیدات گیاهان زراعی نقش مهمی در رابطه با تغذیه بشر ایفا می نمایند. در حال حاضر می دانیم که جمعیت زیادی از مردم جهان در سوءتغذیه یا گرسنگی به سر می برند و در آینده این مشکل بیش تر خواهد شد.

وی گفت: باید کوشش کنیم تا این مسائل را جبران کنیم. علف های هرز از جمله گیاهانی هستند که در کاهش محصولات زراعی نقش عمده ای ایفا می نمایند، اما باید به دو نکته در رابطه با آن ها توجه کرد. نخست اینکه منصفانه نیست، علف های هرز را به این نام خطاب کنیم. این واژه در اغلب کشورهای جهان جنبه ناخوشایندی به خود گرفته است، در کشور ما نیز به نظر من همین طور است و بهتر است که واژه مناسب تری برای علف های هرز پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: مدتی روی این مسئله فکر کردم. کشورهای دیگر نیز در مورد تعریف علف های هرز هنوز مسائلی دارند. علف های هرز مهمانان یا گیاهان ناخواسته نیستند، بلکه در زمین وجود دارند و وقتی گیاه زراعی را می کاریم این علف ها شرایط رشد پیدا می نمایند. به نظر من اگر به جای واژه علف های هرز گیاهان خود رست را به کار ببریم شاید واژه معقول تری باشد. انتظار من این است که دوستان در این رابطه کار نمایند تا بتوانیم از ناخوشایند بودن این واژه بکاهیم. شاید واژه ای بهتر از خود رست نیز پیدا گردد.

دبیر هشتمین همایش علوم علف های هرز ایران ادامه داد: نکته دوم این است که بسیاری از واژگان به غلط ترجمه شده یا به صورت های مختلف اشتباه آمده است. به عنوان مثال ما واژه ای به نام پیچک داریم این را بسیاری از افراد پیچک صحرایی می گویند. آرونس به معنی فیلد است و این درست است که در بعضی موارد معنی صحرا می دهد، اما در اغلب موارد معنی مزرعه می دهد. بر این اساس وقتی نام گیاهی تالاسپی آرونس است، صحرایی است. در صورتی که این گیاه اصلاً در صحرا نیست و در مزرعه رشد می نماید.

راشد محصل اظهار کرد: بین بیدگیاه و پنجه مرغی فرق است. در رابطه با تعداد دیگری از گیاهان این مشکل وجود دارد و باید آن ها را ریشه یابی کنیم. متاسفانه بعضی از افراد بدون منطق و روی تعصبی که دارند یا به خاطر استادی که به آنان گفته این واژگان را به کار می برند. باید معقول تر به این موارد نگاه کنیم. در رابطه با تصحیح این واژگان، آوردن واژگان جدید و آوردن نام هایی برای علف های هرز کمبود زیاد داریم.

در حال حاضر می دانم که انجمن علوم علف های هرز روی این مسائل کار می نماید، امید می رود هر چه زودتر این موارد را به متخصصان ارائه دهند و به نقد بگذارند، مثلاً نامی در روستایی گفته می گردد، فردی این نام را در کتاب منعکس می نماید و وقتی من نوعی می خوانم می بینم هیچ چیزی از آن اسم نمی دانم، افراد انجمن نباید اجازه بدهند چنین اتفاقی بیفتد.

وی بیان نمود: تعداد مقالات در هشتمین همایش علوم علف های هرز که در حال حاضر در مشهد برگزار می گردد اگرچه از نظر کمی کمتر بود، اما خوشبختانه وقتی با همایش های قبل مقایسه کردیم متوجه شدیم که از نظر کیفی پیشرفت محسوسی داشته است به طوری که اغلب مقالات به صورت های مختلف قابل عرضه بود. افراد مقالات را آنالیز کردند و مواردی که قابل پذیرش بود را پذیرفتند. حدود 254 مقاله داشتیم که 245 مقاله پذیرش شد، از این تعداد نیز 10 مقاله به صورت کلیدی، 13 مقاله به صورت شفاهی و 222 مقاله به صورت پوستر مورد پذیرش نهاده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم ایجاد تغییر در واژه علف هرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ایجاد تغییر در واژه علف هرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید