نتایج تحقیقات درباره فایده وجود مورچه ها برای محصولات کشاورزی

به گزارش وبلاگ زیبا، نتایج تحقیقات محققان دانمارکی نشان می دهد که وجود مورچه ها بر روی درختان و گیاهان نه تنها مضر نیست بلکه از ابتلای آنها به 14 نوع بیماری پیشگیری می نماید.

نتایج تحقیقات درباره فایده وجود مورچه ها برای محصولات کشاورزی

به گزارش ایرنا، اگر چه ممکن است بعضی از کشاورزان از مشاهده مورچه ها بر روی میوه ها راضی نشوند، اما واقعیت این است که این حشرات از محصولات زراعی در برابر بیماری های مختلف محافظت می نمایند.

اکنون نتایج تحقیقات محققان دانشگاه آرهوس در دانمارک حاکی از آن است که مورچه ها از خود آنتی بیوتیک هایی ترشح می نمایند که می توانند کاربردهای تجاری گسترده ای پیدا نمایند و برای مقابله با عوامل بیماری زای مختلف به کار روند.

مورچه ها به تعداد زیاد در کنار یکدیگر زندگی نموده و به طور دائم در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند و همین مساله احتمال ابتلای آنها به بیماری های واگیردار را تشدید می نماید. به همین دلیل غدد بدن مورچه ها آنتی بیوتیک هایی را در بدن مورچه ها ترشح می نماید و علاوه بر این مورچه ها کولونی هایی از باکتری های مفید فراورینماینده آنتی بیوتیک بر روی پاهای خود پرورش می دهند.

در نهایت آنتی بیوتیک های یاد شده به گیاهان مختلف منتقل می شوند و جلوی ابتلای آنها را به بیماری های گوناگون می گیرند.

محققان دانمارکی در این مطالعه متوجه شدند که مورچه ها می توانند از ابتلای درختان و گیاهان مختلف به 14 نوع بیماری پیشگیری نمایند. به عنوان مثال این حشرات از ابتلای درختان سیب به دو باکتری که موجب پوسیدگی آنها و نیز زخم شدن تنه این درختان می گردد، جلوگیری می نمایند.

این محققان با آنالیز مطالعات مختلف متوجه شدند که به طور متوسط حضور مورچه ها بر روی درختان و گیاهان مختلف موجب کاهش 59 درصدی عوامل بیماری زا می گردد.

محققان گفتند که هنوز نمی دانند چگونه مورچه ها گیاهان را درمان می نمایند اما می دانند که مورچه ها برای پیدا کردن راه خود فرمون هایی را در رد پاهای خود بر روی گیاهان ترشح می نمایند که این فرمون ها خاصیت آنتی بیوتیکی دارند. اثر درمانی مورچه ها بر بیماری های گیاهی می تواند ناشی از این فرمون ها باشد. فرمون ها پیغام های شیمیایی درون گونه ای را مخابره می نمایند و واکنش های رفتاری کوتاه مدت را بر می انگیزند.

امید می رود که در آینده آنتی بیوتیک های دوستدار محیط زیست بر پایه آنتی بیوتیک های مورچه برای کاهش بیماری های گیاهان و درختان فراوری شوند.

در رابطه با این تحقیق مقاله ای در مجله Oikos منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نتایج تحقیقات درباره فایده وجود مورچه ها برای محصولات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج تحقیقات درباره فایده وجود مورچه ها برای محصولات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید