ایرانیزه شدن VAR، شمشیر دو لبه ی داوری اجرای سیستم یاری داور ویدئویی در لیگ ایران

به گزارش وبلاگ زیبا، برآیند صحبت های اولیه ای که در این رابطه شده است اما نشان از این دارد که اجرای سیستم یاری داور ویدئویی(VAR) در لیگ ایران، شمشیر دولبه ای است برای کمیته و دپارتمان داوری.

ایرانیزه شدن VAR، شمشیر دو لبه ی داوری اجرای سیستم یاری داور ویدئویی در لیگ ایران

اجرای سیستم یاری داور ویدئویی در لیگ ایران

بهناز میرمطهریان ، سیستم یاری داور ویدئویی (VAR) قرار است از نیم فصل دوم لیگ در ایران اجرا گردد. اصلی ترین مشکل اما برای اجرای این سیستم هزینه بالایی است که اجرای نمونه خارجی آن می تواند به فدراسیون فوتبال تحمیل کند و همین موضوع احتمالاً به اجرای نمونه ای می انجامد که مطابق با بضاعت فدراسیون فوتبال باشد. سیستمی با تعداد دوربین های کمتر، امکانات محدودتر و طبیعتاً هزینه کمتر. دپارتمان داوری مدعی است که به محض تأمین این بودجه، VAR اجرا می گردد و به طور عجیبی به اجرای این سیستم حتی با امکانات محدودتر خوش بین است. این اما در حالی است که اجرای سیستم یاری داور ویدئویی، با دقت و حساسیت کمتر، نمی تواند آن سیستم کم اشتباهی باشد که داوری لیگ ایران به آن احتیاج دارد. آیا فدراسیون می تواند با اجرای درست این تصمیم، به رفع معضلات داوری یاری کند؟

آخرین جلسه هیأت رییسه فدراسیون فوتبال با تأکید مهدی تاج خطاب به رییس کمیته داوران درباره فراهم کردن استفاده از سیستم یاری داور ویدئویی(VAR) همراه بود. قرار شد این موضوع در جلسه ای با حضور سازمان لیگ و کمیته داوران مورد ارزیابی نهایی قرار گیرد.

اتفاقاً همان روز، کمیته داوران هم جلسه جداگانه ای در این رابطه برگزار کرد و مواردی که باید در اجرای سیستم یاری داور ویدئویی مورد توجه قرار بگیرد را مورد آنالیز قرار داد.

رضا غیاثی، مشاور کمیته داوران که در این جلسه حضور داشته، به مواردی اشاره می نماید که درباره VAR مورد بحث قرار گرفته است: درباره سیستم یاری داور ویدئویی، فیفا همه مطالعات لازم را انجام داده و ما باید مطابق استانداردهای فیفا در جام جهانی عمل کنیم. مشکل اصلی اما بودجه و هزینه های مربوط به اجرای این سیستم است. اگر فدراسیون فوتبال بتواند این مشکل را رفع کند، کمیته داوران مطابق با همان استانداردهای فیفا این طرح را پیاده می نماید.

VAR در جام جهانی اما با به کارگیری 30 دوربین در مکان ها و زوایای مختلف استادیوم های محل برگزاری مسابقات، اجرا می شد و تیمی متشکل از گروهی از داوران فعال در رقابت های جام جهانی هم مسوول بازبینی، فیلم های ثبت شده این دوربین ها بودند.

تصاویر به قدری واضح و از زاویه های مختلف گرفته شده بود که کمتر صحنه ای در بازبینی از نگاه داوران پنهان می ماند. با این حال اما باز هم یکی، دو صحنه داوری بود که به اعتقاد بسیاری کارشناسان، حتی با وجود VAR به تصمیم گیری اشتباه انجامید.

به کارگیری 30 دوربین در استادیوم آزادی برای اجرای VAR در لیگ فوتبال ایران اما با توجه به هزینه های زیادی که برای فدراسیون در پی خواهد داشت، عملاً امکان پذیر نیست. داوود رفعتی، رییس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال، به این موضوع تأکید می نماید و صراحتاً می گوید که اگر این سیستم بخواهد در ایران پیاده گردد لزوماً نباید عین نمونه خارجی باشد: اینکه ما بخواهیم نمونه خارجی VAR را به ایران بیاوریم با توجه به هزینه بالایی که دارد، به صلاح نیست. در حال حاضر ما پلن فیفا را برای اجرای این سیستم در اختیار داریم و قرار است هیأت رییسه فدراسیون فوتبال در این رابطه برآورد هزینه کند و ما با همکاری صدا و سیما این سیستم را اجرا کنیم.

مشکل اصلی اما اینجاست که کاهش هزینه ها در اجرای VAR با کاهش تعداد دوربین های به کار گرفته شده در استادیوم ها، ارتباط مستقیمی خواهد داشت. یعنی فدراسیون فوتبال برای کاهش هزینه ها چاره ای نخواهد داشت جز اینکه این سیستم را با تعداد دوربین کمتری اجرا کند. رفعتی می گوید: برای کاهش هزینه ها باید یکسری راهکارها را مدنظر قرار دهیم که هنوز نمی توانیم درباره آن ها حرفی بزنیم. بحث کاهش تعداد دوربین ها یا استفاده از دوربین های صدا و سیما از مواردی است که باید مورد آنالیز قرار بگیرند و در نهایت تصمیمی در این رابطه بگیریم.

رضا غیاثی، لیگ ستارگان قطر را به عنوان مثال معرفی می نماید و می گوید: سیستم یاری داور ویدئویی در در لیگ ستارگان قطر با 9 دوربین اجرا شد اما اگر بخواهیم این سیستم را در لیگ فوتبال ایران اجرا کنیم باید حساسیت و دقت لازم را به دست بیاوریم. -

برآیند صحبت های اولیه ای که در این رابطه شده است اما نشان از این دارد که اجرای سیستم یاری داور ویدئویی(VAR) در لیگ ایران، شمشیر دولبه ای است برای کمیته و دپارتمان داوری. چنانچه مطالعات و آنالیز های اولیه برای پیاده سازی این طرح ناقص باشد و همه جوانب کار در نظر گرفته نگردد، VAR نه تنها گرهی از مسائل داوری فوتبال ایران باز نمی نماید، بلکه خود معضلی می گردد روی همه معضلات قبلی. آن وقت است که کمیته داوران علاوه بر اعتراض باشگاه ها به داوران و یاری داوران، باید خود را برای اعتراض هایی آماده کند که احتمالاً به داورهای ویدئویی هم وارد خواهد شد.

شاید مشکل جدی تر این باشد که فدراسیون فوتبال با همه کمبودهایی که در اجرای این سیستم مشاهده می گردد، اصرار دارد که سیستم یاری داور ویدئویی را از نیم فصل دوم در لیگ اجرا کند. حتی داوود رفعتی می گوید: حتماً این سیستم تا نیم فصل دوم اجرا خواهد شد.

واقعیت اما این است که هنوز راهی طولانی برای کارشناسی فنی، داوری و مقدمات پخش بازی ها در پیش است و باید اطلاعات لازم در این زمینه جمع آوری گردد و شیوه پیاده سازی آن مورد آنالیز قرار بگیرد. تصمیم گیری درباره داورانی که قرار است تصاویر ارسالی از سوی دوربین های VAR را مورد آنالیز قرار دهند هم مورد دیگری است که بحث مفصلی را می طلبد و معلوم نیست که آیا در نهایت همه این مراحل می تواند تا نیم فصل دوم انجام گردد یا اولویت زمان به کیفیت اجرای این طرح می چربد؟

11 - 1

منبع: ایران ورزشی

به "ایرانیزه شدن VAR، شمشیر دو لبه ی داوری اجرای سیستم یاری داور ویدئویی در لیگ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانیزه شدن VAR، شمشیر دو لبه ی داوری اجرای سیستم یاری داور ویدئویی در لیگ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید