فروش سفال های 7000 ساله برای ساخت هنرستان

به گزارش وبلاگ زیبا، قدمت ساخت سفال در روستای کلپورگان به هفت هزار سال می رسد به همین دلیل سال گذشته اسم کلپورگان به عنوان نخستین روستای آسیا و اقیانوسیه به فهرست شورای جهانی صنایع دستی اضافه شد. این سفال ها با خاک خاص همان منطقه و بدون چرخ سفالگری، رنگ و لعاب ساخته می گردد که بعد از پخته شدن به رنگ سرخ در می آید.

فروش سفال های 7000 ساله برای ساخت هنرستان

در حال حاضر این روستا دو کارگاه ساخت سفال دارد. نخستین کارگاه سفالگری آن که قبل از انقلاب ساخته شده به واسطه فعالیتی که زنان سفالگر در آن انجام می دهند دومین موزه زنده جهان محسوب می گردد. در حال حاضر دختران ساکن کلپورگان دبیرستان ندارند و مجبورند برای ادامه تحصیل مسافت 26 کیلومتری را تا سراوان طی نمایند که با دشواری هایی همراه هستند و بسیاری از آنها از تحصیل جا می مانند.

فاز اول این هنرستان سه کلاس دارد که ساخت آن در حال حاضر به سقف رسیده است. با تکمیل این فاز، دانش آموزان دختر می توانند از مهرماه سال 1398 ادامه تحصیل دهند.

نمایشگاه دست ساخته های دختران و زنان روستای کلپورگان برای فروش صنایع دستی دانش آموزان دختر روستای کلپورگان، از توابع سراوان، در استان سیستان و بلوچستان برپا شده تا با سود حاصل از آن، ساخت این هنرستان برای آنها تکمیل گردد.

این دانش آموزان سفال های ساخته شده و کارهای سوزن دوزی خود را به تهران فرستاده اند تا در نمایشگاهی که از 15 تا 17 اسفندماه در دانشگاه فرشچیان برپاست، به نفع ساخت هنرستان بفروشند. قرار است در این هنرستان رشته های سفال، سوزن دوزی برای دختران و موسیقی برای پسران تدریس گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فروش سفال های 7000 ساله برای ساخت هنرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش سفال های 7000 ساله برای ساخت هنرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید