آیا امامزاده یحیی ورامین نجات پیدا می نماید؟

به گزارش وبلاگ زیبا، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این پرسش مطرح می گردد که آیا امامزاده یحیی ورامین نجات پیدا می نماید؟

آیا امامزاده یحیی ورامین نجات پیدا می نماید؟ بیشتر بخوانیدامامزاده یحیی ورامین؛ جاذبه ای مذهبی در استان تهران

داستان چیست؟

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی تهران درباره ارزش این امامزاده گفت: بقعه امامزاده یحیی در محله کهنه گل ورامین یکی از بناهای برجای مانده از دوره ایلخانی است که به واسطه تزئینات گچ بری و کاشی کاری های خود اهمیتی جهانی دارد. آرایه های گچ بری باارزش این بنا شامل گوشه سازی ها، زیرگنبد و کتیبه ثلث تاریخ دار با نقوش برجسته بوده و با تزئینات مسجد جامع ورامین برابری می نماید. براساس کتیبه گچ بری تاریخ دار موجود در بنا، بانی این بقعه، ابومحمدالحسن بن المرتضی بن الحسین بن محمد بن الحسن بن ابی زید و تاریخ ساخت آن محرم سال 707 هـ ق است.

به گفته او، کاشی های زرین فام نفیس امامزاده یحیی جز شاخص ترین تزئینات معماری ایلخانی در ایران بوده که از دوره قاجار از بنا جدا شده و هم اکنون در موزه های معتبر جهان به صورت پراکنده نگهداری می گردد.

این امامزاده در زمان قاجار با بیشترین گزندها روبه رو شد و هر تکه اش از یک گوشه جهان سر درآورد؛ سنگ قبر آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار دزدیده شد و بعدها در موزه آرمیتاژ روسیه به نمایش درآمد. در همان دوره، کاشی های زرین فام امامزاده یحیی سر از موزه لوور فرانسه درآورد و کاشی نفیس محراب آن به موزه متروپولیتن نیویورک رسید. محراب امامزاده هم سهم فیلادلفیا شد. بازسازی ها و بازسازی های بعدی نیز یا مخدوش شد یا به سرقت رفت. در اسفند سال گذشته نیز گزارش شد، کتیبه ایلخانی امامزاده ترک برداشته و ترک های قدیمی نیز بازسازی ناشیانه ای داشته است.

اینک معاون میراث فرهنگی تهران از شروع فاز اول پروژه نجات بخشی و تثبیت تزئینات و پروژه استحکام بخشی و حفاظت گچ بری های ایلخانی امامزاده یحیی ورامین با حضور کارشناسان خبره بازسازی آثار تاریخی خبر داده است.

ادیب زاده اضافه نمود: اهداف اصلی این پروژه مطالعات فنی و نجات بخشی و حفاظت گچ بری های باارزش این بنا با رعایت اصول و مبانی بازسازی آثار است.

محسن چاره ساز، مجری پروژه بازسازی امامزاده یحیی نیز گفت: گچ بری های این بنا آسیب های زیادی در طول زمان داشته، لذا مطالعات ساختاری و عملیات حفاظت همزمان در حال اجراست.

او اضافه نمود: پاکسازی سطوح گچ بری کتیبه ازاره و نیز تثبیت ترک ها با تزریق چسب و ملات ترکیبی بازسازیی در شکاف های کتبیه و جداره گوشه سازی و همچنین استحکام بخشی قسمت های سست گچ بری ها در اولویت پروژه واقع شده است و تیمی از کارشناسان بازسازی با روش های مناسب و رعایت اصل کمترین مداخله در حال حفاظت و بازسازی این تزئینات است.

منبع: همگردی

به "آیا امامزاده یحیی ورامین نجات پیدا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا امامزاده یحیی ورامین نجات پیدا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید