حمام های تاریخی استانبول کدامند؟

به گزارش وبلاگ زیبا، حمام های تاریخی استانبول که جهانگرد ها می توانند ساعت ها از برنامه های سنتی آن استفاده نمایند؛ کدامند؟ آیا یک حمام می تواند جاذبه گردشگری محسوب گردد؟ اگر بگوییم استانبول شهر حمام های تاریخی و تماشای است حرف گزافی نگفته ایم. اینجا بیش از 10 حمام سنتی (حمام ترکی) وجود دارد که هرکدام داستانی دارد و تاریخچه ای. معماری این حمام ها (حمام ترکی) هم بسیار تماشای است. مثلا گنبد آنها و راهروهای داخلی شان. سالن مشت و مال تا... اما چطور مجذوب کننده ترین حمام های تاریخی استانبول را ببینیم؟ از این حمام ها تماشا کنید و لذت ببرید. حتی می توانید سبک خاصی از حمام کردن را تجربه کنید.

حمام های تاریخی استانبول کدامند؟

حمام تاریخی خرم سلطان کجاست؟

داستان این حمام استانبول از قرن 16 اُم میلادی آغاز می گردد؛ جایی که عشقی آتشین میان یکی از سلاطین قدرتمند عثمانی و یکی از اسرای جنگی اش شکل می گیرد؛ اما واقعا چه ارتباطی می تواند بین عشق سلطان بزرگ عثمانی با حمام های استانبول باشد؟! رِکسُلانا دستگیر می گردد و همراه دیگر اسرا به کاخ سلطان می آید. آن موقع بیشتر اسرای زن را در حرمسرای خود نگه می داشتند. پس از چند بار بازدید سلطان از زنان حرمسرا، رکسلانا که حالا مسلمان شده و نامش خرم شده بود، نظر سلطان را جلب می نماید. سلطان سلیمان در طول حیات خود دستور ساخت چندین بنای بسیار زیبا را برای خرم سلطان صادر کرد که یکی از آنها حمام زیبای خرم سلطان در استانبول است. مانند بسیاری از آثار تاریخی ترکیه، این حمام را نیز معمار سینان می سازد.

تا سال 1910 این حمام یکی از حمام های استانبول و فعال بود، اما بعد از آن تاریخ تعطیل شد. سال 2008 بازسازی این حمام تاریخی استانبول آغاز شد و در این پروژه بیش از 1300 مترمربع سنگ مرمر درجه یک استفاده شد. قسمتی که برای میهمانان در این حمام در نظر گرفته شده است دارای 6 طاس طلا است. طاس یا سرطاس کاسه های فلزی هستند که در حمام با آن آب را روی بدن خود می ریختند.

حمام خرم سلطان در استانبول دارای سه بخش است. بخش گرمخانه یا گرمابه آن دمایش به 42 تا 48 درجه می رسد و می توان گفت که مانند سونای بخار امروزی است. بخش خلوت دمای کمتری دارد و برای استراحت و آرامش از آن استفاده می کردند. تخت هایی برای این قسمت در نظر گرفته شده که می توان روی آنها دراز کشید.

چطور به حمام تاریخی خرم سلطان برویم؟

بین موزه ایاصوفیه و مسجد جامع سلطان احمد، بنای تاریخی حمام خرم سلطان یکی از ده ها حمام استانبول قرار گرفته است. اگر در میدان تکسیم باشید، کافیست سوار مترو M1 به طرف یِنی کاپی شوید در ایستگاه وزنیجیلر پیاده شده و با کمی پیاده روی به طرف ترموا بروید. خط T1 را سوار شوید و سپس در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید. از این ایستگاه تا حمام کمتر از 10 دقیقه پیاده روی خواهید داشت. مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول به شما یاری می نماید تا به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول بهره ببرید.

حمام تاریخی چمبرلی تاش در استانبول چطور است؟

حمام چمبرلی تاش در محله ای به همین نام قرار گرفته است. حمام چمبرلی تاش از دیگر حمام های استانبول و صاحب سبک است. سلطان سلیم دوم کسی بود که دستور ساخت این حمام تاریخی در استانبول را داد. حمام تاریخی چمبرلی تاش در استانبول اثر تاریخی و در عین حال یکی از جاذبه های توریستی این شهر است. حالا حدس می زنید این حمام را چه کسی ساخته؟ معمار سینان سازنده آن است؛ معمار مشهور دوران عثمانی. سینان این بنا را در اواخر دوران فعالیتش ساخت و از این رو حمام چمبرلی تاش به زیبایی اوج تجربه و هنر سینان را نمایش می دهد. یکی از جذابیت های این حمام گنبد آن است. سوراخ های بسیاری روی این گنبد قرار گرفته است. هنگام روز که هوا آفتابی است، از سوراخ ها نور بسیار قشنگی به داخل حمام می تابد. بخش زنانه و مردانه حمام جداست و البته کاملا مانند هم طراحی شده اند.

خدمات حمام چمبرلی تاش استانبول چیست؟

امروزه می توانید به عنوان یک توریست، محقق؛ عکاس یا... به این حمام بروید و لذت حمام کردن در یک بنای تاریخی که زمانی سلطان سلیم دوم در آن پا می گذاشته را تجربه کنید. علاوه بر اینها بالکنی در حمام استانبول (چمبرلی تاش) وجود دارد که می توانید در آن استراحت کنید، قهوه ترک نوش جان کنید و سپس به بخشی از حمام که برای شست و شوست، بروید. چمبرلی تاش در یمان حمام های استانبول یکی از حمام هایی است که برای عروس و دامادها خدمات ویژه ای دارد. برای مثال عروس به همراه 10 نفر از همراهانش می تواند از این حمام و مراسم ویژه آن استفاده کند. پخش موزیک و امکان استفاده از کافی شاپ برای این مراسم و استفاده از بخش اختصاصی حمام برای مدت 3 ساعت در فهرست خدمات حمام تاریخی چمبرلی تاش در استانبول قرار گرفته است.

هزینه خدمات حمام چمبرلی تاش چقدر است؟

در این حمام می توانید از خدماتی مانند ماساژ، استفاده از ماسک، کیسه کشیدن و مشت و مال حمام های سنتی بهره ببرید. درست مانند حمام های قدیمی به شما یک لنگ می دهند و دلاک آماده است تا شما را مشت و مال دهد. برای انتخاب خدماتی که می خواهید به شما یک منو داده خواهد. این منو از سال 2017 با این نرخ ها و خدمات ارائه می گردد:

  • استفاده از بوفه سلف سرویس 140 لیر
  • لیف و کیسه 220 لیر
  • لیف، کیسه و استفاده از ماساژ همراه با روغن 355 لیر
  • استفاده از ماسک صورت 35 لیر

و...

چطور به حمام چمبرلی تاش برویم؟

اگر در میدان تکسیم هستید به طرف ایستگاه معمار سینان بروید و سوار ترموای T1 به طرف باجیلار شوید. در ایستگاه چمبرلی پیاده شوید. با پای پیاده کمتر از 5 دقیقه با حمام چمبرلی تاش فاصله دارید. ظاهر حمام بسیار قدیمی است و در کنار یک داروخانه قرا دارد. از هر کس بپرسید حتما چمبرلی تاش را به شما نشان خواهد داد. بریا استفاده راحت تر از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول راهنمای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را بخوانید. همین طور می توانید با یاری راهنمای استفاده از گوگل مپس به راحتی حمام چمبرلی تاش را بیابید.

حمام بیلربی یا کیلیچ علی پاشا در استانبول کجاست؟

عثمانی ها در جنگ با رومی ها پیروز می شوند و دریادار جیوانی گالِنی دستگیر می گردد. فرمانده شایسته ای که متولد جنوب ایتالیاست، اما حالا به عنوان برده راهی مرکز عثمانی می گردد. برده ها امکان شرکت در جنگ ها را داشتند و جیوانی در این جنگ ها جسارت و مهارت فوق العاده اش را نشان می دهد. سلطان سلیم دوم جیوانی را می پذیرد و او مسلمان می گردد. حالا نامش کیلیچ (به معنی خنجر) علی پاشا است. خیلی زود سلطان سلیم او را به عنوان فرماندار الجرایز انتخاب می نماید. علی پاشا که حالا فرمانده ای جسور و شناخته شده است دستور ساخت حمام کلیچ علی پاشا را می دهد. بیلربی که نام دیگر این حمام است به معنی فرمانروا یا فرماندار است که پست آخر علی پاشا بود. حمام علی پاشا بخشی از پروژه ساخت یک مدرسه و یک مسجد بود. معماری این بنا زیباست و گنبد این حمام یکی دیگر از جاذبه های آن. البته باید بگوییم که ساخت این حمام هم کار استاد سینان است. خودتان را برای تماشای حمام فرمانده ای با داستانی تراژیک آماده کنید. همین که از راهرو وارد سالن می شوید اولین چیزی که جلب توجه می نماید، گنبد زیبا و بینظیر این حمام است. این گنبد در میان دیگر حمام های استانبول خاص و بسیار زیباست. حالا که آماده اید به اتاق رختکن هدایت خواهید شد تا لنگ بگیرید و برای حمام آماده شوید. دلاک در بخش آقایان است و در زبان ترکی نَتیر شخصی است که در حمام زنانه فعالیت می نماید.

چه خدماتی در حمام تاریخی علی پاشا استانبول وجود دارد؟

بوتیک کوچکی به نام دریا، بیرون ساختمان حمام قرار گرفته است که می توانید از آن سوغاتی خریداری کنید و یادگاری هایی را که بعد از سفر هم شما را به یاد روزهای خوش سفرتان بیندازد.

در حمام علی پاشا مراسم حمام عروس یا حمام داماد هم برگزار می گردد. مانند دیگر حمام های سبک عثمانی می توانید از خدمات ماساژ، کیسه و لیف در فضای گرمخانه و روی سکوی مرمرین این حمام بهره ببرید. اگر تمایل داشته باشید تمام خدمات حمام مانند ماساژ با کف و کیسه کشی و استراحت در بخش مخصوص همراه با منوی باز کافی شاپ حمام علی پاشا را امتحان کنید، هزینه هر نفر 270 لیر است. البته هزینه ها با توجه به انواع خدماتی که می خواهید می تواند متفاوت باشد.

حمام های تاریخی استانبول خیلی بیشتر از اینها هستند اما مجال معرفی همه آنها در این مطلب برای ما نبود.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ زیبا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "حمام های تاریخی استانبول کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام های تاریخی استانبول کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید