از آبنبات فراسودمند زرشک تا چیپس عناب

به گزارش وبلاگ زیبا، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 10 فرآورده از عناب در این مجتمع تحقیقاتی به صورت پایلوت فراوری شده است، گفت: اکنون آبنبات فراسودمند زرشک، چیپس فراسودمند عناب در مراحل ثبت اختراع قرار دارند.

از آبنبات فراسودمند زرشک تا چیپس عناب

جلال الدین صادقی در گفت و گو با وبلاگ زیبا، با اشاره به تاسیس مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در استان، گفت: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی توسط جهاد دانشگاهی در زمینی به مساحت 14 هکتار در راستای حمایت از کشاورزان احداث شده است.

وی اضافه نمود: بازتعریف زنجیره تولید ارزش، آموزش روستائیان، بازاریابی، تکمیل فرآیند تولید و افزایش سهم کشاورز از بازار فروش، راهنمایی سرانجام نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای اجرای تحقیقات کاربردی با موضوع محصولات استراتژیک استان از اهداف این دهکده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اعلام کرد: پروژه دهکده گیاهان دارویی یک پروژه ملی است که بسیاری از استان ها اجرای این طرح را از خراسان جنوبی الگوبرداری نموده اند.

صادقی با اشاره به اینکه این طرح برای حداقل 100 نفر اشتغال زایی مستقیم و برای 200 نفر اشتغال زایی غیرمستقیم خواهد داشت، یادآور شد: فعالیت های مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی برای بالا بردن سطح آگاهی کشاورزان و روستاییان در بهره ­گیری موثر و مالی از گیاهان دارویی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در این مجتمع، طرح های تحقیقاتی مختلفی از جمله بسته بندی با رویکرد افزایش ماندگاری عناب، بهینه سازی ریزازدیادی عناب با هدف دستیابی به پروتکل تجاری، آنالیز کارایی ترکیب توام دو امولسیون اُمیک و شیلد در مقایسه با روش ­های متداول در بهبود عملکرد زعفران و معرفی جامع پتانسیل های کاربردی گیاهان دارویی انجام شده ­است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 10 فرآورده از عناب در این مجتمع تحقیقاتی به صورت پایلوت تولید شده است، توضیح داد: اکنون آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و یاری به خون سازی، چیپس فراسودمند عناب، کلوچه فراسودمند عناب و مربای فراسودمند با شاخص گلایسمی پایین از عناب در مراحل ثبت اختراع قرار دارند، همچنین برای شکلات عناب گواهی ثبت اختراع تسط پژوهشگران این مجموعه تولید شده ­است.

جلال الدین صادقی با اشاره به چاپ کتاب­ های عناب، از کاشت تا تولید، راهنمای کاربردی گیاهان دارویی، فرهنگ جامع مواد غذایی با کاربرد دارویی و آپوکاروتنوئیدهای زعفران اضافه نمود: حضور در ده­ها کنفرانس ملی و بین المللی و همچنین چاپ مقالات علمی- پژوهشی در مجلات معتبر علمی از دیگر فعالیت های علمی این مجموعه است.

جمع آوری بانک اطلاعاتی بیش از 250 کشاورز در حوزه گیاهان دارویی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جذب پرسنل تخصصی با رشته­ های گیاهان دارویی و صنایع و تشکیل گروه پژوهشی از جمله اقداماتی بود که توفیق جهاد دانشگاهی را در این حوزه رقم زد، یادآور شد: داشتن روحیه جهادی درحین بهره­ مندی از تخصص لازم از ویژگی ­های منحصر بفرد کارکنان این مجموعه است.

صادقی گفت: تاکنون برای اجرای پروژه نزدیک 4 میلیارد تومان از محل اعتبارات مرکزی جهاددانشگاهی هزینه شده است.

وی اضافه نمود: سعی نموده ایم توجه جامعه در سطح استان و ملی را به محصول استراتژیک عناب جلب کنیم اما برای ادامه راه به حمایت بیش از پیش مسئولان استانی احتیاجمندیم.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی بیش از 250 کشاورز را که در حوزه گیاهان دارویی فعال هستند، تهیه نموده ایم، اضافه نمود: طرح توسعه بهره برداری تجاری از گیاهان دارویی تدوین شد و اقدامات لازم برای تحقق اهداف در قالب تاسیس مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با موضوع عناب، زرشک و زعفران برنامه ریزی شد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ضروری است پایگاه هایی برای محصولات استراتزیک استان داشته باشیم، توضیح داد: خراسان جنوبی احتیاج دارد که پژوهشکده ای برای عناب در بیرجند، پژوهشکده زرشک در قاین و پژوهشکده انار در فردوس داشته باشد که برای تحقق این امر کوشش می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از آبنبات فراسودمند زرشک تا چیپس عناب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آبنبات فراسودمند زرشک تا چیپس عناب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید