اصغر زارعی: هیچ یک از ائتلاف های خارجی در منطقه پیروز نبوده اند

به گزارش وبلاگ زیبا، یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر لزوم عملی شدن طرح های منطقه ای کاهش تنش از جمله ابتکار پیشنهادی صلح هرمز ایران، می گوید ائتلاف های خارجی که تاکنون ارائه شده هیچ یک پیروز نبوده است.

اصغر زارعی: هیچ یک از ائتلاف های خارجی در منطقه پیروز نبوده اند

اصغر زارعی در گفت وگو با وبلاگ زیبا با اشاره به موضوعاتی که در دستورکار نشست شورای همکاری خلیج فارس واقع شده است، گفت: طرح امنیت خلیج فارس که همزمان هم بحث ائتلاف کشورهای آمریکایی و منطقه ای مطرح است و سنتکام آن را مدیریت و رهبری می نماید همچنان در هاله ای از ابهام است، طرح دیگری که اروپایی ها با فرماندهی نیروهای فرانسه مستقر در امارات پایه گذاری کردند نیز در هاله ای از ابهام واقع شده است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: طرح صلح هرمز را هم که توسط ایران پیشنهاد شد و بازتاب های زیادی را در خارج و داخل منطقه داشته، از سوی کشورهایی مانند قطر و عمان مورد قبول واقع شده اما بعضی دیگر عملیاتی شدن آن را منوط به انجام اقدامات خاصی می دانند.

زارعی همچنین با تاکید بر کینه توزانه و خصمانه بودن مواضع عربستان ، گفت: این نوع رفتار عربستان، رویکرد این کشور با امارات و روابط منطقه ای آن ها را در یک شرایط نامشخصی نگه می دارد. گرچه کشورهایی مانند عمان یا قطر برای اجرای طرح صلح هرمز ابراز تمایل نموده اند اما همچنان عامل اصلی برای ائتلاف منطقه ای جدید در خلیج فارس منوط به نوع روابط ایران و عربستان است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به تغییر رویکرد عربستان در منطقه نیز اشاره نمود و اضافه نمود: بعد از اتفاقات آرامکو، حادثه کشتی ها در فجیره و همچنین سرنگونی پهپاد آمریکایی ، عربستان تصور می کرد حرکت جدی تری رخ دهد اما آمریکا کاملا نسبت به این مساله بی تفاوت بود و وارد مناقشه جدی در منطقه نشد حتی این هزینه ها را به دوش کشورهای منطقه انداخت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا توضیح داد: در واقع بی عملی آمریکا نسبت به تحولات منطقه باعث شد، عربستان هزینه های سنگینی را در سوریه، لبنان و حتی 4 سال اخیر در یمن متحمل گردد. همچنین نیروهای ائتلافی عربی به رهبری عربستان امروزه خسارت های زیاد در بحث تجهیزات و نیرو در منطقه متحمل می شوند و از این رو آن ها دچار نگرانی هستند.

زارعی با اشاره به کسری بودجه عربستان گفت: در حال حاضر عربستان با کسری بودجه ای روبرو شده که حتی آمریکا نسبت به این مساله اظهار نگرانی نموده اما عربستان باید بداند که داشتن روابط مسالمت جویانه می تواند بخشی از آسیب ها و تهدیدات را کم کند، ضمن این که حل و فصل مسالمت آمیز جنگ یمن می تواند عربستان را از گردابی که در آن است، خارج کند.

این کارشناس مناطق منطق درباره دعوت عربستان از قطر برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس هم اظهار کرد: با توجه به تحولات منطقه و اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاده است و همچنین اختلافاتی که میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه میان عربستان، مصر، امارات، کویت و قطر ایجاد شده بود، احساس می شد این فرایند اختلافات می تواند بر موضوعات منطقه تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی اضافه نمود: با وجود گذشت دو سال از این شرایط اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس با توجه به اختلافات میان عربستان و قطر دچار تحول خاصی نشده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان نمود: به هر حال پادشاه عربستان از امیر قطر برای این نشست دعوت نموده که اتفاق جدید و نادری نیست و در نشست قبلی هم امیر قطر دعوت شد اما در آن شرکت نکرد و قطری ها در سطح پایین تر و معاون وزیر خارجه در نشست قبلی حاضر شدند.

زارعی توضیح داد: بنابراین اگر امیر قطر در نشستی که در حال حاضر به آن دعوت شده هم با توجه به موضوعات فی مابین شرکت نکند، جای تعجب نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اصغر زارعی: هیچ یک از ائتلاف های خارجی در منطقه پیروز نبوده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصغر زارعی: هیچ یک از ائتلاف های خارجی در منطقه پیروز نبوده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید