افزایش مقاومت محصولات کشاورزی توسط محققان شرکت های دانش بنیان

به گزارش وبلاگ زیبا به نقل از معاونت علمی و فناوری، یکی از شرکت های دانش بنیان با 9 سال سابقه کار و با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی و فارغ التحصیلان کشاورزی توانست انواع پایه های رویشی و نهال درختان میوه با پایه های رویشی را فراوری کند. کاری که باعث افزایش درآمد، افزایش کیفیت و عملکرد و کاهش هزینه های فراوری برای کشاورزان می گردد.

افزایش مقاومت محصولات کشاورزی توسط محققان شرکت های دانش بنیان

این شرکت دانش بنیان از سال 91 کار خود را شروع کرد. این شرکت با هدف فراوری پایه ها و نهال های سالم و اصیل به روش کشت بافت و ارائه آن به باغداران برای بهره مندی هرچه بیشتر آنها از مزایای این پایه ها و نهال ها در مقایسه با نهال های سنتی شکل گرفت.

نهال درختان میوه به عنوان اصلی ترین نهاده در فرایند احداث باغات نوین و مالی است. با توجه به فرایند رو به رشد سطح زیر کشت محصولات باغی و سیاست جایگزینی باغ های قدیمی با باغ های نوین استفاده از نهال های اصلاح شده از اولویت های خاصی برخوردار است.

به گفته بهمن حسینی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، استفاده از پایه های رویشی در احداث باغ های میوه کشورهای توسعه یافته از چند دهه پیش معمول شده است.

وی ادامه داد: این کار عملکرد بالا در واحد سطح و زود باردهی ایجاد می نماید، بهره مندی از میوه های یکدست از لحاظ شکل، رنگ و زمان رسیدن را میسر می نماید و میوه های با کیفیت بالایی را به کشاورز ارائه می دهد.همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت، مقاومت نهال ها به آفات و بیماری های شایع منطقه، سازگاری نهال ها با خاک منطقه و عدم بروز کمبود آهن و غیره و کاهش عادت سال آوری یا تناوب باردهی در باغ های میوه از دیگر مزایای این نوع کشت در کشور است.

وی اضافه نمود: پایه های رویشی فراوری شده در این شرکت در سه گروه هسته دار، دانه دار و انواع انگور قرار می گیرند و با بهترین کیفیت ارائه می شوند.

به گفته حسینی، از مهمترین فاکتورهای موثر در کشاورزی استفاده از نهاده های اولیه شامل بذر و نهال مناسب و اصلاح شده است. کشت نهال رویشی در باغبانی باعث افزایش درآمد، افزایش کیفیت و عملکرد و کاهش هزینه های فراوری می گردد. این شرکت با فراوری انواع پایه رویشی به روش کشت بافت و همچنین نهال استاندارد گواهی شده نقش کوچکی در بهبود اقتصاد کشور برعهده دارد.

وی اضافه نمود: محصولات فراوریی شرکت به کاهش ارزبری منجر شده است و در حال حاضر به همت کلیه شرکتهای فعال در این زمینه حداقل واردات پایه رویشی درختان میوه در کشور انجام می گیرد. این شرکت دانش بنیانی بعد از گذشت 9 سال از فعالیت خود توانسته تعداد کارمندان خود را به 26 نفر ارتقا دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش مقاومت محصولات کشاورزی توسط محققان شرکت های دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مقاومت محصولات کشاورزی توسط محققان شرکت های دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید