بازیگران و کارگردان های سرشناس پیش از شهرت چه کاره بودند؟

به گزارش وبلاگ زیبا، جام جم/ دنیای رنگین و پرزرق و برق سینما، خیلی ها را به این اشتباه می اندازد که زندگی و کسب و کار سینماگران همواره پر رونق است و پولشان از پارو بالا می رود.

بازیگران و کارگردان های سرشناس پیش از شهرت چه کاره بودند؟

البته این معمولا درباره ستاره های محبوب و پرطرفدار و کارگردان های درجه یک صدق می نماید و تمکن اقتصادی آنها غیرقابل انکار است اما همه سینماگران به ویژه در کشور ما وضع اقتصادی آنچنان ویژه و ممتازی ندارند و فقط فعالیت آنها در سینما و نام و اعتبارشان، این تصور را در جامعه ایجاد می نماید. آن عده سینماگران پرآوازه و پیروزی که بعضی از مردم به زندگی و حرفه بعضا پردرآمد آنها غبطه می خورند، یک شبه به چنین صندلیی نرسیده و چه بسا راستا پرسنگلاخ و پرمرارتی را طی کردند و شغل های سختی را از سر گذرانده اند.

مشاغلی که فاصله ای دور و بعید با حرفه خوش رنگ و لعاب سینما دارد و دانستن این که فلان ستاره سینما، روزی روزگاری در چنین شغلی مشغول بوده و عرق می ریخته، باعث تعجب می گردد. یکی از تفاوت های سینمای دنیا با سینمای ایران هم این است که چهره های مشهور و محبوب آنجا صادقانه و بدون خجالت از شغل های گاه سطحی و پیش پاافتاده ای که برای گذران زندگی و تامین معاش و بقا تجربه کردند، حرف می زنند و حتی به این راستا و رنج هایی که در راه پیروزیت و رسیدن به آرزویشان کشیده اند، افتخار می نمایند.

اما در سینمای ایران معمولا چهره های سرشناس بازیگری یا کارگردانی، چندان تمایل ندارند از شغل های دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و روزگار تنگدستی شان حرف بزنند و ظاهرا آن را در شرایط فعلی، مایه کسر شان خود می دانند. درحالی که طرح این عقبه رنج و کوشش، در نسل جوان به ویژه علاقه مندان سینما ایجاد انگیزه می نماید. در این گزارش، صرفا به عنوان نمونه سراغ بعضی بازیگران و کارگردان های پیروز سینمای ایران و دنیا رفتیم که در گذشته، شغل هایی داشتند که نسبتی با صندلی امروزی شان ندارد.

علیرضا خمسه

دستفروش

علیرضا خمسه، کمدین محبوب و پیروز تلویزیون و سینمای ایران که این شب ها با شکل و شمایل جدیدی در سریال تلویزیونی چوب خط حضور دارد، از معدود ستاره های سینمایی ماست که صادقانه و با افتخار از گذشته خود یاد می نماید و همه تجربیاتی که با کار در مشاغل مختلف به دست آورده را در بازیگری و در نقش های مختلف به کار می گیرد. شاید ندانید که بازیگر شاه نقش پنجعلی، در کودکی و نوجوانی و برای یاری به اقتصاد خانواده، در تابستان ها کارگری و دستفروشی می کرد.

منوچهر هادی

راننده

منوچهر هادی که در سال های اخیر یکی از پرکارترین کارگردان هاست و آثار پرمخاطب و پرفروشی می سازد و کاروبارش سکه است، یکی از افرادی است که با کوشش و پشتکار به این مرحله رسید. هادی در سال های دور در گروه تدارکات سینما فعالیت می کرد و آنطور که خودش در گفت و گویی اعلام نمود، راننده ابوالفضل پورعرب در فیلم قاصدک (محصول 1375 به کارگردانی قاسم جعفری) بود. هادی به تدریج با انگیزه و اراده، راستا دیگری را در پیش گرفت و بعد از دستیاری کارگردان هایی چون کیانوش عیاری و اصغر فرهادی به کارگردانی رو آورد.

شهرام شاه حسینی

آرایشگر

شهرام شاه حسینی، کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها با سریال پرستاره می خواهم زنده بمانم در شبکه نمایش خانگی حاضر است، در ابتدای جوانی مدتی در یک سلمانی کار می کرد. اما علاقه اش به سینما باعث شد قیچی و شانه را کنار بگذارد و بعد از دستیاری کارگردان هایی چون بهرام بیضایی و رسول ملاقلی پور، کارگردان فیلم های کوتاه و بعد آثار سینمایی گردد. کلاغ پر، زن ها فرشته اند و خانه دختر از جمله ساخته های سینمایی شاه حسینی است.

رضا عطاران

راننده

معمولا چهره های پیروز سینما، شغل های نامرتبط را قبل از فعالیت هنری و حرفه ای خود تجربه می نمایند، اما رضا عطاران احتمالا از معدود گزینه هایی باشد که بعد از پخش سریال ساعت خوش و شهرت و محبوبیت، به دلیل مقطعی ممنوع الکاری، ناچار شد برای گذران زندگی، با یک وانت زامیاد آبی برای سوپرمارکت ها بار جابه جا کند.

خسرو شکیبایی

خیاط

زنده یاد خسرو شکیبایی سال ها قبل از این که هامون محبوب سینمای ایران گردد، حتی مدت ها قبل از خاک صحنه خوردن و حضور در تئاتر، کارهایی چون خیاطی، کانال سازی و آسانسورسازی را تجربه کرد.

امیر نادری

تخمه فروش

امیر نادری کارگردان معتبر و دنیای سینمای ایران، یک عشق سینما به معنای واقعی کلمه است و همچون امیروی فیلم دونده برای رسیدن به رویایش سینما بسیار دوندگی کرد. او در آبادان از تخمه فروشی جلوی سینما آغاز کرد، بعد کنترلچی و آپاراتچی سینما شد و بعد به تهران آمد و در یک عکاسخانه مشغول به کار شد و بعد عکاسی در سینما و سرآخر هم کارگردانی.

پرویز پرستویی

کارگر

الان را نبینید که بسیاری از تهیه نماینده ها و کارگردان های سینما برای همکاری با پرستویی سرودست می شنمایند. او برای رسیدن به این صندلی سال ها کوشش کرد. او همزمان با فعالیت در تئاتر، برای گذران زندگی چند سال منشی دادگستری بود و حتی قبل تر برای پس انداز و خرید خانه در حوالی ترمینال جنوب کارگری می کرد.

پرویز پورحسینی

کارگر صحافی

این بازیگر فقید که در سال های اخیر از مادر کهنسالش مراقبت می کرد و اصلا به خاطر حفظ سلامت او در این یک سال و ترس از دریافت کرونا و انتقال بیماری به مادرش، کاری را قبول نمی کرد، پدرش را خیلی زود از دست داد؛ در 12سالگی؛ برای همین ناچار شد به سختی کار کند از جمله کار در صحافی کتاب.

منبع: همگردی

به "بازیگران و کارگردان های سرشناس پیش از شهرت چه کاره بودند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیگران و کارگردان های سرشناس پیش از شهرت چه کاره بودند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید