بافت گلیم 60 متری در قیروکارزین فارس

به گزارش وبلاگ زیبا، خبرنگاران/فارس مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قیرو کارزین در استان فارس گفت: برای اولین بار در کشور یک گلیم 60 متری توسط هنرمندان در این شهرستان بافته شد.

بافت گلیم 60 متری در قیروکارزین فارس

محمدجعفر ابراهیمی قیری گفت: گلیم بافته شده توسط هنرمندان صنایع دستی شهرستان قیروکارزین با ابعاد 10 در 6 متر، طی 50 روز و با تلاش 8 بافنده شاخص تولید شده است.

به گزارش وبلاگ زیبا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، او با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در زمینه صنایع دستی به ویژه دست بافته های داری و غیر داری اضافه کرد: این گلیم در محل کارگاه تولیدی محمد جمالیان از تولید کنندگان و کارآفرینان شاخص شهرستان قیروکارزین در حوزه صنایع دستی، بافته شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: این گلیم به سفارش کشور قطر بافته و در تهیه آن از نخ کاموا و ریشه ابریشم استفاده شده است که می تواند زمینه ای برای صادرات این دست تولیدات به کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

شهرستان قیر و کارزین که در فاصله 170 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است و یکی از وجوه شهرت این شهرستان، علاوه بر صنایع دستی تولیدی آن، وجود 45 چشمه فصلی و موقتی است که پر آب ترین آنها چشمه های آب معدنی، آب گرم و باروس است که آب آن را برای درمان بیماری های پوستی مفید می دانند.

شهرستان قیر و کارزین یکی از مراکز مهم تولیدات صنایع دستی استان فارس به شمار می رود و عمده این تولیدات را زنان و در کنار امور خانه انجام می دهند.

عمده تولیدات صنایع دستی این شهرستان شامل قالی، گبه، گلیم، جاجیم، چنته، رودوزی های سنتی، حصیربافی، گیوه بافی است.

به گزارش وبلاگ زیبا، سرآسیاب، هفت آسیاب، آبشار رشلدون، چشمه آب معدنی باروس، بخشی از تفرجگاه ها و نقاط دیدنی این شهرستان به شمار می رود.

قیر و کارزین همچنین آثار تاریخی مختلفی دارد که شاخص ترین آنها نقش یک سرباز پارتی و تنها نقش باقی مانده از دوران پارت ها در فارس، پل عروس، قلعه شاه پریون، قلعه گبری، آسیاب تاریخی شهر قیر، بقایای مسجد بلال، مسجد کارزین، قلعه شاه بر بر، آسیاب های هفت آسیاب، قلعه حمزه خانی (هنگام)، حمام کارزین، حمام ده به، حمام هورز، کاروانسرای کردشول و کاروانسرای مدخون اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بافت گلیم 60 متری در قیروکارزین فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بافت گلیم 60 متری در قیروکارزین فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید