آنالیز آلودگی دریاهای جنوب توسط اقیانوس پیما، تأثیر سیلابهای اخیر

به گزارش وبلاگ زیبا، کاوشگر خلیج فارس پنجمین دوره از گشت خود را در آب های جنوب کشور از امروز به مدت دو هفته در بندر بوشهر شروع می نماید. در این گشت که به مناسبت روز ملی خلیج فارس صورت می گیرد، تیم تحقیقاتی کشتی اقیانوس پیما بخشی از برنامه تحقیقاتی و نمونه برداری در خلیج فارس را انجام خواهند داد.

آنالیز آلودگی دریاهای جنوب توسط اقیانوس پیما، تأثیر سیلابهای اخیر

دکتر بهروز ابطحی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در مورد کاوشگر خلیج فارس یا کشتی اقیانوس پیما به وبلاگ زیبا اظهار کرد: این کشتی از سال 96 فعال شده و اولین گشت را در دی ماه 96 انجام داده است.

ابطحی با بیان اینکه در سال 97، چهار گشت تحقیقاتی توسط کشتی اقیانوس پیما انجام گرفته است، بیان نمود: در شهریور 97 گشت کامل و جامع نوار جنوبی دریایی کشور از مصب اروند رود و گواتر به صورت یکجا توسط این کشتی محقق شد که این خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ مطالعات دریایی کشور صورت گرفت.

ابطحی خاطر نشان کرد: این کشتی فعال است و با وجود هزینه های زیاد، یافته های ارزشمندی دارد و می تواند برای توسعه دریامحور کشور، مهندسی سواحل، پیش بینی پدیده های دریایی و … مؤثر واقع گردد.

به گفته رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، امروزه مطالعات دریایی به قدری اهمیت دارند که کشورهای قدرتمند به این موضوع توجه می نمایند.

ابطحی با بیان اینکه این کشورها در حد زیادی پشتوانه اقتصادی برای تحقیقاتشان در زمینه دریا دارند، بیان کرد: امریکا بیش از 60 کشتی تحقیقاتی دارد که در همه آب های دنیا به گشت مشغول اند و داده جمع آوری می نمایند.

وی اضافه نمود: کره جنوبی، نروژ، ژاپن، روسیه و همه کشورها سرمایه خوبی در این بخش به کار گرفتند.

ابطحی خاطر نشان کرد: به واسطه این کشتی های تحقیقاتی موضوعات بیولوژی دریا، شیلات زمین شناسی توسط کشتی های دیگر انجام می گیرد. کشتی اقیانوس پیما از نظر بزرگی در خاورمیانه، تک است.

وی با اشاره به آغاز گشت این کشتی تحقیقاتی گفت: سال جاری با تأمین منابع، 4 گشت جامع و تعدادی گشت موضعی تحقیقاتی خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به زمینه های گشت های این اقیانوس پیما گفت: اندازه گیری فیزیک و شیمی دریا، نمونه گیری زیست شناسی دریا، آلودگی های زیست محیطی، اکولوژی دریا، زمین شناسی دریا و مطالعاتی درباره موضوعات جوی و هواشناسی توسط اقیانوس پیما صورت می پذیرد.

وی بیان کرد: این گشت تحقیقاتی که بخشی از برنامه پایش بلندمدت خلیج فارس و دریای عمان محسوب می گردد، تأثیرات سیلاب های اخیر جنوب کشور بر وضعیت محیط دریایی خلیج فارس را نیز مورد پایش قرار می دهد.

ابطحی تاکید داشت: در این گشت که از دهانه اروندرود در خلیج فارس تا مرزهای اقیانوس هند در دریای عمان امتداد می یابد، ضمن انجام نمونه برداری های فیزیک، شیمی، زمین شناسی و زیست شناسی در خلیج فارس و دریای عمان در 65 ایستگاه، وضعیت آلودگی در دریاهای جنوب کشور و لایه کم اکسیژن در دریای عمان مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آنالیز آلودگی دریاهای جنوب توسط اقیانوس پیما، تأثیر سیلابهای اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز آلودگی دریاهای جنوب توسط اقیانوس پیما، تأثیر سیلابهای اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید