فراوری 15 تن سماق دیم خشک در استان قزوین

به گزارش وبلاگ زیبا، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از فراوری 15 تن سماق دیم خشک در امسال از عرصه های منابع طبیعی این استان اطلاع داد.

فراوری 15 تن سماق دیم خشک در استان قزوین

محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از فراوری 15 تن سماق دیم خشک در امسال از عرصه های منابع طبیعی این استان اطلاع داد و گفت: این اندازه سماق از بالغ بر 40هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان برداشت شده است.

وی میانگین عملکرد این محصول را400 تا450 کیلوگرم در هکتار برآورد کرد.

وی پراکنش عمده این محصول در سطح استان را اراضی کوهستانی و منطقه ها کوهپایه ای دانست و گفت: منطقه کوهین بیشترین سطح زیرکشت سماق در استان را دارد.

پیله فروش با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع سماق قهوه ای و قرمز وجود دارد اضافه نمود: در استان اغلب محصول سماق فراوریی از نوع قرمز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پایین بودن احتیاج آبی این محصول و کم بودن آفات و بیماری های خسارت زا را از مهمترین ویژگی های محصول سماق ذکر و اضافه نمود: مسائل تغذیه ای، بازار نسبتا مناسب، افزایش قیمت فروش و صرفه مالی، باعث شده تا بهره برداران نسبت به توسعه کشت این محصول ترغیب شوند.

پیله فروش اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب ها را از مهمترین مزایای کشت این محصول ذکرکرد.

وی اظهار داشت: کشت و کار سماق در عرصه های دیم و منطقه ها کوهستانی انجام می گردد و در عملیات داشت بذور از سموم شیمیایی استفاده می گردد.

پیله فروش اضافه نمود: درختچه های سماق مانع بزرگی جهت فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی و بعلاوه حمایت از فراوریکنندگان با اختصاص اعتبارات تبصره ای و یارانه ای بلاعوض اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است.

وبلاگ زیبا قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراوری 15 تن سماق دیم خشک در استان قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 15 تن سماق دیم خشک در استان قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید