رمزگشایی از تفاوت توانایی افراد در به کار بردن زبان

به گزارش وبلاگ زیبا، بزرگسالان نه تنها در تعداد کلمات بلکه در سرعت ساخت و فهم لغات و جملات هم با یکدیگر متفاوت هستند.

رمزگشایی از تفاوت توانایی افراد در به کار بردن زبان

به گزارش گروه وبگردی وبلاگ زیبا، از گذشته تا به امروز، توانایی صحبت کردن در انسان از مهم ترین سوال های محققان بوده است؛ همین طور تفاوت افراد در کشور های مختلف برای چگونگی ساخت و به کار بردن کلمات همیشه مورد توجه و آزمایش قرار گرفته است. بدون شک کشف این تفاوت ها به درک بهتر توانمندی ها و بیماری ها و بعلاوه پیشرفت در این حوزه می انجامد.

برای پاسخگویی به سوال اصلی در این زمینه یعنی نقش تفاوت های فردی در تفاوت های کلامی، محققان مرکز مطالعات زبان در موسسه ماکس پلانک و دانشگاه رادبود در آلمان، 122 نفر بزرگسال (آلمانی زبان) را مورد پژوهش قرار داده و آزمون های متفاوتی را برای آنالیز لغات به کار برده شده، دستور زبان، ادارک، حافظه و سرعت پردازش افراد به کار بردند. از طرفی این اطلاعات را در اختیار پژوهشگران دیگر قرار دادند تا تحقیقات به شکل گسترده ادامه یابد.

بیشتربخوانید

  • 14 حقیقت شگفت انگیز درباره بدن انسان

با وجود این که افراد به راحتی می توانند زبان مادری خود را یاد بگیرند، افرادی که بومی یک منطقه هستند به شکل متفاوتی از زبان استفاده می نمایند. بزرگسالان نه تنها در تعداد کلمات بلکه در سرعت ساخت و فهم لغات و جملات هم با یکدیگر متفاوت هستند. اما سوال اینجاست آیا تفاوت های فردی باعث می گردد افراد توانایی های متفاوتی در به کار بردن زبان و توانمندی های شناختی از خود بروز دهند؟

بدون شک این سؤالات وقتی قابل پاسخ دادن است که محققان توانمندی های متفاوت اشخاص را از طریق آزمون های زبانی و شناختی میزان گیری و مقایسه نمایند. دکتر فلورین هینتز و تیمش آزمونی را با این هدف طراحی کردند. برای ساخت این آزمون در ابتدا از مغز 1000 داوطلب اسکن تهیه و بعلاوه اطلاعات ژنوم آن ها ثبت شد. اما قبل از انجام پروژه کار با نمونه کوچکی از داوطلبان تست شد.

به گفته وی، تحقیقات گذشته روی تفاوت های فردی تنها روی مهارت های خاصی اجرا شده بود، اما این اطلاعات تازه این موقعیت را فراهم می نماید که تحقیقات روی مهارت های کلامی و غیرکلامی افراد با آزمون های مختلف برای هر مهارت انجام گردد.

پژوهشگران از 112 نفر داوطلب در بازه سنی 18تا 29 سال با تحصیلات متفاوت دعوت کردند تا در آزمایشگاه حضور یابند. داوطلبان باید به فاصله یک ماه، در 33 آزمون شرکت نمایند که به طور میانگین هشت ساعت زمان می برد. این آزمون ها شامل سه نوع سوال بود:

1- آزمون تجربه های کلامی مانند میزان کلمات مورد استفاده.

2- آزمون مهارت های عمومی شناختی مانند سرعت پردازش و ظرفیت حافظه کاری.

3- آزمون مهارت های پردازش زبان مانند چگونگی ساخت کلمات و جملات کامل.

نکته قابل تامل در این تحقیقات این است که اطلاعات جمع آوری شده در اختیار تمام محققان در سراسر جهان قرار گرفته است تا بتوانند راستا را ادامه دهند، زیرا جمع آوری اطلاعات کاری بسیار زمانبر و پرهزینه است. دکتر هینتز در این باره می گوید: این اطلاعات برای محققان، معلمان و پزشکان بسیار مفید است، زیرا می توانند مهارت های کلامی و غیرکلامی افراد را با یکدیگر به آسانی مقایسه نمایند و بدون شک این نخستین قدم برای کشف این موضوع است که چه کسانی برترین استفاده نماینده و تولیدنماینده کلام هستند.

منبع: روزنامه جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رمزگشایی از تفاوت توانایی افراد در به کار بردن زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از تفاوت توانایی افراد در به کار بردن زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید