کارگاه منطقه ای ظرفیت سازی مدیریت بحران و خطر پذیری در موزه ها و سایت موزه ها برگزار شد

به گزارش وبلاگ زیبا، کارگاه منطقه ای ظرفیت سازی مدیریت بحران و خطر پذیری در موزه ها و سایت موزه ها با موضوع حوادث آتش سوزی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

کارگاه منطقه ای ظرفیت سازی مدیریت بحران و خطر پذیری در موزه ها و سایت موزه ها برگزار شد

به گزارش وبلاگ زیبا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، این کارگاه امروز یکشنبه 19 آبان 98 با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تسوتان تسوتکوفسکی سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و مدیران موزه های افغانستان و پاکستان، مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور و رئیس شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) ایران در سالن خلیج فارس موزه ظروف سعدآباد آغاز شد و به مدت سه روز در قالب کارگاه های تخصصی ادامه خواهد داشت.

فعالیت 700 موزه دولتی و خصوصی

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم در سخنانی گفت: بیش از 700 موزه دولتی و خصوصی در ایران وجود دارد و کشور ما به عنوان یک ظرفیت می تواند در حوزه های مختلف فرهنگی صاحب نظر باشد.

طالبیان با ابراز خرسندی از برپایی این برنامه ها و کارگاه های آموزشی با بیان اتفاقات اخیر در خصوص آتش سوزی مسجد جامع مازندران و بازار تبریز گفت: این جریانات به سرعت پیگیری شد و احیا و بازسازی آن در کمترین زمان ممکن انجام شد، بنابراین شرکت و حضور و آموزش در این کارگاه ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

آسیب به میراث فرهنگی دنیا بر اثر کم توجهی

کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در این کارگاه در سخنانی اظهار کرد: بخش مهمی از حفاظت پیشگیرانه و مدیریت حفاظت پیش بینی، وقوع خطر و آمادگی در برابر بحران آن است.

او گفت: میراث فرهنگی دنیا به دلیل بی توجهی و کم توجهی به این مقوله مهم آسیب های زیادی دیده است و کم توجهی به موضوع امنیت در موزه ها، عوامل فرساینده محیطی، شرایط نامناسب مخازن و تالارهای نمایش، فقدان برنامه آمادگی در برابر سوانح و بحران ها و نیز شرایط اضطراری، واکنش های جمعی در مقابل شرایط ناگهانی و... موجب شده تا مجموعه ای از آثار فرهنگی، تاریخی در دنیا به مخاطره بیفتد و یا از بین برود.

پارسا افزود: مدیریت حفاظتی که بخش مهمی از آن مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه است از اهمیت حیاتی برخوردار است و ما نیز در مجموعه سعدآباد با بیش از 200 هزار قلم شیء، جدا از این اتفاقات و خطرها نخواهیم بود و امیدوارم بتوانیم با برگزاری این کارگاه های علمی، آموزشی و همچنین تعاملات خارجی که بر قرار شده این اتفاقات را پیش بینی و کنترل کنیم تا از میراث فرهنگی این مجموعه و سایر مجموعه ها نیز حفاظت کنیم.

تلاش برای کاهش دغدغه های دنیای

محمدرضا کارگر مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این کارگاه گفت: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این برنامه های تخصصی و علمی دغدغه های دنیای که برای میراث فرهنگی به وجود آمده کم شود.

او با اشاره به موضوعاتی همچون جنگ، افزود: زمانی که این درگیری ها باعث تخریب آثار تاریخی، فرهنگی و دنیای می شود هیچ انسانی در هیچ کجای دنیا نمی تواند آرام بنشیند و دست روی دست بگذارد و قطعا موجب ایجاد خشم دنیای می شود و این موضوع آن قدر حائز اهمیت است که می توان به جرات گفت که در حوزه میراث فرهنگی در دنیا هیچ گونه حصار و حد و مرز و مالکیتی قومی وجود ندارد و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند حافظ میراث فرهنگی کشور خود باشد؛ بلکه این موضوع باید در عرصه دنیای مطرح و تجربیات آن در سراسر دنیا منتقل شود.

کارگر افزود: امیدواریم با برگزاری این برنامه ها بتوانیم در موقعیت بحران با کمترین میزان خسارت و با آموزش مهارت های علمی، تخصصی هر گونه مخاطره در این حوزه را مهار کرده و این آموزه ها را تبدیل به یک امر سازمانی کرده و در کلیه موزه های کشور اجرا کنیم.

میراث فرهنگی، ارزشمندترین سرمایه هر کشور

سیداحمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه ها نیز در این مراسم گفت: همین طور که علم در دنیا پیشرفت کرده است شرایط بحرانی نیز به صورت اشکالی خطرناک تر پیش روی آثار فرهنگی قرار گرفته لذا سازمان های مسئول باید این تکلیف را داشته باشند تا آموزش صحیح به جهت ارتقای سطح علمی و کیفی در مقابله با شرایط پیش روی میراث فرهنگی و میراث طبیعی داشته باشند.

سردار امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور نیز به عنوان دیگر سخنران این جلسه، گفت: میراث فرهنگی ارزشمندترین سرمایه هر کشور و معرف پیشینه تاریخی یک ملت است با وجود وظایف متعدد این وزارت خانه در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می توان گفت مهم ترین اولویت ما حفظ و صیانت از این آثار است تا جایی که می گوییم گردشگری کشور در بند و گرو این مطلب است.

او افزود: اصلی ترین موضوع در این حوزه بحران است و از دیگر ارکان محوری در این حوزه مدیریت ریسک است و در نهایت مهم ترین موضوع پیشگیری است و چون موزه نماد تاریخی یک کشور است چیزی که در هر شرایط باید به تمام ابعاد آن توجه شود یک پیش بینی مناسب توام با مطالعه در موزه داری استاندارد است.

منبع: میراث آریا

به "کارگاه منطقه ای ظرفیت سازی مدیریت بحران و خطر پذیری در موزه ها و سایت موزه ها برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه منطقه ای ظرفیت سازی مدیریت بحران و خطر پذیری در موزه ها و سایت موزه ها برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید