آیا پایان اَبَرسیاهچاله مرکزی راه شیری آشکار می گردد؟

به گزارش وبلاگ زیبا، تیم تلسکوپ افق رویداد امروز خبری مهم را اعلام خواهد نمود که بعضی حدس ها آن را مرتبط با اَبَرسیاهچاله مرکزی راه شیری می دانند.

آیا پایان اَبَرسیاهچاله مرکزی راه شیری آشکار می گردد؟

ستاره شناسان مدت هاست که اعتقاد دارند که در فاصله 26000 سال نوری از ما در صورت فلکی قوس و پشت ابرهای غبار و گازی که مرکز کهکشان راه شیری را پوشانده اند، سیاهچاله ای بزرگ وجود دارد. تا کنون معادل میلیون ها ستاره به درون این تاریکی که در آن میدان گرانشی بزرگی وجود دارد و فضا-زمان را به شدت پیچ وتاب داده است، فروافتاده است. هنوز هیچ کس نمی داند که این نقطه به کجا منتهی می گردد یا آن سوی آن چه چیزی است.

اکنون بشریت آماده است تا نزدیک ترین نگاه خود را به این دنیای رمزآمیز شاهد باشد. از دهه گذشته، یک تیم بین المللی متشکل از بیش از 300 ستاره شناس، تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon Telescope) را که شبکه ای از رصدخانه های رادیویی سراسر دنیا است روی کمان ای* (*Sagittarius A) که از نگاه زمین منبعی از امواج رادیویی است، آموزش می دهند تا بتوانند دقیق تر از قبل مرکز کهکشان ماه و خانه اَبَرسیاهچاله را مطالعه نمایند.

اکنون قرار است امروز پنجشنبه 12 می (22 اردیبهشت) ساعت 9 صبح منطقه زمانی شرقی (17:30 به وقت تهران) تیم این رصدخانه به سرپرستی شپرد دولمن (Sheperd Doeleman) ستاره شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، آخرین نتایج خود را در شش کنفرانس خبری همزمان در واشنگتن و سراسر دنیا اعلام کند.

این تیم هنوز هیچ اطلاعات اضافی درباره رویداد امروز منتشر ننموده است اما در آوریل 2019، همین گروه با فراوری نخستین تصویر از یک سیاهچاله، دنیا را مبهوت کرد؛ یک دایره متلاطم بزرگ انرژی در کهکشان مسیه 87 (M87) که تاریکی مطلق را احاطه نموده است. تصویری که اکنون در موزه هنرهای مدرن نیویورک نگهداری می گردد. دکتر دولمن در آن موقع گفته بود: ما آنچه را که فکر می کردیم غیرقابل مشاهده بود، دیدیم.

اکنون بعضی حدس ها حکایت از این دارد که تیم افق رویداد پیروز شده است تصویری از سیاهچاله قوس ای* یعنی جرم بزرگ مرکز کهکشان خودمان را فراوری کند. اگر تیم دکتر شپرد یک بار دیگر غیرقابل تماشا را دیده باشد، این دستاورد چیزهای زیادی در خصوص شیوه عملکرد کهکشان و آنچه در نقاط پنهان آن می گذرد، آشکار می نماید.

همان طور که جانا لوین (Janna Levin) فیزیکدان نظری گرانش در کالج بارنارد دانشگاه کلمبیا گفت: نتایج این یافته می تواند تماشای و آموزنده باشد. من هنوز از تماشا عکس سیاهچاله ها سیر نمی شوم.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک سیاهچاله

Credit: Solarsevn/Getty Images

منبع: NY Times

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا پایان اَبَرسیاهچاله مرکزی راه شیری آشکار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پایان اَبَرسیاهچاله مرکزی راه شیری آشکار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید