آینه عبرت ونزوئلا برای دیگران

به گزارش وبلاگ زیبا، اقتصاددانان همگی هم عقیده اند که سیاست های غلط خود دولت باعث ویرانی اقتصاد کشوری شده است که زمانی عظیم ترین ذخایر ارزی جهان را داشت.

آینه عبرت ونزوئلا برای دیگران

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بحران مالی عجیب ونزوئلا باعث شده است تا مردم این کشور حتی آن هایی که به دلار دسترسی دارند هم در تهیه مایحتاج روزانه خود با سختی روبرو باشند.

یک شهروند ونزوئلایی ساکن در مرکز در همین رابطه گفت: حتی برای تهیه غذای دخترانم هم کار خیلی سختی دارم. برای غذا معمولا سراغ اقلام مقرون به صرفه نظیر کره و پنیر می رویم، اما تهیه همین اقلام هم با توجه به سطح عایدی ها کار خیلی سختی است.

شاید فکر کنید که او یک شهروند بیچاره است، اما اتفاقا در مقایسه با بسیاری از ونزوئلایی ها زندگی بهتری دارد چرا که پسرش که به آمریکا رفته است برای آن ها پول می فرستد. در نتیجه بحران وخیم مالی، بخش قابل توجهی از مردم این کشور نفت خیز به خارج مهاجرت نموده اند تا جایی که حدود 40 درصد ساکنان ونزوئلا از فرزندان، والدین، دوستان و اقوام خود که به خارج رفته اند پولی به شکل دلار دریافت می نمایند تا روزگار بگذرانند.

دولت سوسیالیت ونزوئلا به اسم مسبب اصلی این وضع، حدود دو سالی است که دست از مقابله با ورود دلار به کشور برداشته است. وضع برای آن دسته از مردم که کسی از خارج برایشان پولی نمی فرستد، خیلی بدتر است و آن ها با پولی که هر روز بی ارزش تر می گردد نمی توانند چیز زیادی از روی قفسه های فروشگاه ها بردارند.

دولت ونزوئلا این هفته بدون انجام هیچ گونه اصلاحات خاصی خاطرنشان کرد 6 صفر از پول ملی را حذف خواهد نمود. در حال حاضر یک میلیون بولیوار تنها 0.25 دلار ارزش دارد! چیزی که مردم این کشور به اسم حداقل سطح دستمزد در هر ماه دریافت می نمایند تنها حدود دو دلار ارزش دارد و لازم نیست اشاره ای گردد که چنین مبلغ ناچیزی حتی برای خریدن یک مرغ هم کافی نیست.

نداشتن پول کافی به طرز نگران نماینده ای باعث سو تغذیه در بین مردم شده است: طی هفت سال اخیر ونزوئلایی ها 0 درصد کمتر پروتیین مصرف نموده اند که این رقم برای مرغ از این هم وحشتناک تر و یک کاهش 82 درصدی بوده است. به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، حدود یک سوم مردم این کشور هیچ گونه ذخیره غذایی ندارند.

یک استاد بازنشسته در رابطه با شرایط حقوق ها می گوید: بعد از 27 سال کار و انجام تحقیقات علمی، اکنون حقوق ماهانه من به پنج دلار هم نمی رسد که همین هم بیشتر از حقوقی است که بیشتر مریم دریافت می نمایند.

دولت ونزوئلا همواره آمریکا را عامل اصلی مسائل دانسته، اما اقتصاددانان همگی هم عقیده اند که سیاست های غلط خود دولت باعث ویرانی اقتصاد کشوری شده است که زمانی عظیم ترین ذخایر ارزی جهان را داشت.

منبع: فرارو

به "آینه عبرت ونزوئلا برای دیگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینه عبرت ونزوئلا برای دیگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید