امپراتوری ایلان ماسک در تگزاس؛ شمشیری آخته بر سر سیلیکون ولی

به گزارش وبلاگ زیبا، از کارخانه های کوچک و بزرگ و خرید هکتارها زمین گرفته تا تأسیس نیروگاه و مراکز فضایی، ایلان ماسک در حال بنا کردن امپراتوری عظیمی در تگزاس است که حکمرانی سیلیکون ولی کالیفرنیا را در دنیای فناوری به حاشیه می راند.

امپراتوری ایلان ماسک در تگزاس؛ شمشیری آخته بر سر سیلیکون ولی

از زمانی که ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان علیه سیاست های به قول خودش فاشیستی کالیفرنیا شمشیر را از رو بست، تا به امروز بخش بزرگی از کارخانه ها و تأسیساتش را به تگزاس منتقل نموده است.

اَبَر کارخانه نو خودروسازی تسلا با عنوان گیگا تگزاس در زمینی به مساحت 750 هزار متر مربع در آستانه تکمیل قرار گرفته است. 560 کیلومتر آن سوتر و جایی که رودخانه ریو گراند به خلیج مکزیک می ریزد، اسپیس اکس در حال ساخت بزرگ ترین پروژه فضایی تاریخ با عنوان فضاپیمای استارشیپ است که قرار است انسان را به مریخ و ماه ببرد.

اسپیس اکس و بازوی املاک و مستغلاتش تا به امروز بیش از 250 ملک را در نواحی اطراف خریده اند که از زمین های خالی و میدان تیر تا خانه های ییلاقی بازنشستگان و ویلاهای شهروندان ساکن ایالات های شمالی را که برای آفتاب گرفتن به جنوب می آیند، شامل می شود. بعضی کارکنان رده بالا از جمله خود ماسک در این خانه ها ساکن شده اند.

این تنها شروعی برای امپراتوری ایلان ماسک در تگزاس است و به زودی دفتر مرکزی نو تسلا در آستین هم به آن ها خواهد پیوست. برای درک اهمیت انتقال تسلا به تگزاس باید بدانید این شرکت از معدود کمپانی های با ارزش بالای یک تریلیون دلار جهانست و ارزش چندین خودروسازی برتر جهان از جمله بنز، BMW، جنرال موتورز، تویوتا و هیوندای روی هم رفته به پای آن نمی رسد.

پشت پرده تصمیم ماسک برای کوچ از سیلیکون ولی به جنوب چیست؟ شاید سیلیکون ولی کانون فرهنگ استارتاپی و سرمایه پذیری جسورانه باشد اما تگزاس قانون گذارانی دارد که عاشق کسب و کارها هستند، هزاران هکتار زمین متروکه و ارزان در خود جای داده و منابع حیاتی برای فراوری در آن نهفته که همگی برای تسلا و اسپیس اکس شریان های حیاتی محسوب می شوند.

در جنوب برخلاف کالیفرنیا خبری از مالیات بر عایدی استانی و مالیات بر سود سرمایه افراد نیست. ثروتمندترین مرد جهان که دارایی اش به مرز 300 میلیارد دلار رسیده، به همین دلیل آهنگ کوچ به جنوب نموده است.

ایلان ماسک یکی دیگر از نهادهای تحت نظرش با عنوان بنیاد ماسک را هم به استان مذکور برده است. گلن همر، مدیرعامل انجمن کسب و کارهای تگزاس که خودش هم تنها 9 ماه قبل تجارتش را این استان برده از تگزاس به عنوان کانون بازار آزاد نام می برد. به باور او در تگزاس سقفی برای تجارت وجود ندارد و کسی در برابر ایده های ماسک نظیر پرتاب فضاپیما به مریخ ایستادگی نمی کند.

سخنان گلن همر پر بیراه نیست. ماسک از همان تیپ تازه واردان مرکزگریز و عجیبی است که تگزاس همواره آغوشش را برایشان گشوده است. هرچند همه هم با آغوشی باز به استقبالش نرفته اند و از سوی بعضی ساکنان بومی و فعالان محیط زیست با انتقادهایی روبرو بوده است.

ریشه علاقه ماسک به تگزاس به 2 دهه قبل بازمی شود. او در سال 2003 زمینی وسیع را در مک گرگور واقع در 160 کیلومتری جنوب غربی دالاس خرید چرا که برای آزمایش موتور راکت های فضایی به فضایی گسترده احتیاج داشت.

این روزها و در حالی که چند سالی از پرتاب پیروز راکت های فالکون 9 سپری می شود، راستا رسیدن به مریخ از همین مک گرگور می گذرد. همه پیشرانه ها و موتورهای موشک از جمله موتورهای نو رپتور با سوخت متان در همین مرکز آزمایش می شوند. حدود 600 نفر پرسنل در مرکز 4300 هکتاری مک مرگور مستقر شده اند و با راه افتادن واحد فراوری نو، 400 نفر دیگر هم به این جمع اضافه خواهند شد.

شرکت های تحت راهنمایی ماسک به صنایع قدیمی تگزاس جان تازه ای می بخشند و صنایع نوی را هم به این استان خواهند آورد. برای مثال مرکز فضایی جانسون ناسا 6 دهه پیش در تگزاس تأسیس شده بود و بخش خودرو هم این استان را به دیترویت (استانی که قبل قلب فراوری خودرو آمریکا است) جنوب تبدیل خواهد نمود.

ماسک حضور پررنگ خود را با قیل و قال زیادی هم همراه نموده است. او در توییتر از تصمیمش برای تأسیس شهری نو به نام استاربیس یا پایگاه ستاره ای اطلاع داد که منطقه بوکاچیکا و نواحی اطرافش را در برمی گیرد. مدت زیادی از این توییت نگذشته بود که تابلوهایی با این نام در اماکن مربوط به اسپیس اکس نصب شدند.

تسلا هم این اواخر یک نمایشگاه و مرکز خدمات 2800 متر مربعی را در آستین افتتاح نموده تا در مرکز استان حضور پررنگ تری داشته باشد. ماسک حتی با افتتاح مدرسه خصوصی Ad Astra به حوزه آموزش هم وارد شده و درباره تأسیس دانشگاهی بزرگ در زمینه علم و فناوری برای رقابت با MIT شوخی هایی نموده که بعید نیست در صورت استقبال تگزاسی ها آن را عملی هم کند.

تمام کسب وکارهای ثروتمندترین مرد جهان از جمله شرکت فعال در زمینه تونل سازی زیرزمینی بورینگ و مؤسسه فعال در زمینه هوش مصنوعی و رابط مغز و ماشین نورالینک آگهی هایی را برای استخدام در تگزاس منتشر نموده اند. کارخانه نو تسلا که قرار است به فراوری ماشین های خودران مدل Y و وانت عجیب و غریب سایبرتراک بپردازد هم از استخدام 10 هزار نیروی متخصص اطلاع داده است.

تگزاسی ها قدردان این پروژه ها هستند و شرکت های ماسک به نمادی برای اقتصاد محلی بدل شده اند تا جایی که دماغه راکت فالکون در فرودگاه های محلی برای خوش آمد گویی به مسافران و گردشگر ها به نمایش گذاشته شده. همان طور که در تصویر زیر می بینید، ایلان ماسک برای بعضی از کسب وکارهای محلی حکم یک قهرمان پیدا نموده است.

بنیان گذاشتن هر امپراتوری نوی به انرژی هم احتیاج دارد و ماسک در این زمینه هم قد علم نموده است. فراوری خودرو و وانت گاز طبیعی و برق زیادی لازم دارد و پرتاب راکت هم مستلزم دسترسی پیوسته به سوخت است. تسلا بدین منظور بخشی را برای فراوری انرژی خورشیدی و فروش باتری های بزرگ راه اندازی نموده و اسپیس اکس هم در حال وارد شدن به حوزه گاز طبیعی است.

یکی از زیرمجموعه های تسلا به نام Gambit Energy Storage پروژه بزرگی را برای ذخیره 100 مگاوات انرژی در شهر انگلتون تگزاس ساخته که در فاصله 65 کیلومتری هیوستون قرار گرفته است. این باتری های بزرگ برای ذخیره برق فراوریی پنل های خورشیدی و توربین های بادی ضروری هستند اما فرصت عایدیزایی خوبی را هم فراهم می نمایند. هدف از طراحی این باتری ها ذخیره انرژی در زمانی است که قیمت و تقاضا حداقل هستند و فروش انرژی ذخیره شده هم در پیک تقاضا و قیمت صورت می گیرد.

در عین حال گاز مایع طبیعی یا LNG هم برای ماسک اهمیت زیادی دارد چرا که سوخت ارزان ای برای راکت های فضایی است. اسپیس اکس هنوز طرح هایش را علنی ننموده اما اسناد سازمان هوانوردی فدرال نشان می دهد این شرکت قصد ساخت یک نیروگاه، مرکز تصفیه گاز و استقرار تانکرهای غول پیکر ذخیره LNG در بوکاچیکا را دارد. اسپیس اکس حتی یک شرکت حفاری با نام Lone Star را برای حفر چاه و استخراج گاز ثبت نموده است.

همان طور که گفتیم فعالیت های ماسک برای بنا گذاشتن یک امپراتوری در تگزاس بدون انتقاد هم نبوده است. شهر آستین همین حالا هم با پدیده اعیانی سازی و بالا رفتن قیمت املاک روبرو است و انتقال و استخدام هزاران کارمند در کارخانه نو تسلا، به افزایش نرخ املاک دامن خواهد زد. پرتاب های اسپیس اکس هم ناراحتی بعضی همسایه ها را در پی داشته، مالیات دارایی ها رو به افزایش است و سواحل عمومی هم مرتبا برای پرتاب های فضایی بسته می شوند.

بعضی دانشمندان و فعالان محیط زیست درباره عواقب بالقوه فعالیت های اسپیس اکس بر زیست بوم شنماینده محلی هشدار داده اند. برای مثال بعضی زیست شناسان این منطقه معتقدند پرتاب راکت باعث ناشنوا شدن پرندگان محلی به ویژه نوعی سهره کمیاب شده و احتمال شکار آن ها را افزایش می دهد.

به همین دلیل ائتلافی از 11 گروه زیست محیطی با امضای نامه ای از سازمان هوانوردی آمریکا خواسته اند طرح های توسعه اسپیس اکس در منطقه را به دقت موشکافی کند. آن ها هشدار داده اند مرکز پرتاب این شرکت در مجاورت یک ناحیه اکولوژیکی منحصر به فرد قرار گرفته است که شامل پناهگاه حیات وحش، تالاب های ساحلی پرندگان و محل لانه گذاری لاک پشت های دریایی می شود.

با این وجود طرح های توسعه ایلان ماسک در تگزاس آن قدر بزرگ و عایدیزا است که بعید است با مانع خاصی از سوی سازمان های استانی روبرو شد. از طرفی به باور بعضی کارشناسان این تازه سنگ بنای امپراتوری است. رَی پریمن، از اقتصاددان های برجسته می گوید که تأثیرگذاری ماسک به مراتب فراتر از شرکت های تحت نظرش است چون فرایندهای فراوری بزرگی که وی به راه انداخته تأمین نمایندگان و در نتیجه افراد بیشتر و بیشتری را به منطقه می کشاند. وی انتظار دارد این پروژه ها به ایجاد 50 هزار شغل و فراوری ناخالص داخلی سالیانه 3.6 میلیارد دلاری منجر شود.

کوچ شرکت های فناوری محور به تگزاس تنها به شرکت های تحت نظر ماسک ختم نمی شود و دیگر غول های تکنولوژی نظیر اوراکل و دل هم کسب و کارشان را در این استان دایر نموده اند. سامسونگ پروژه بزرگی برای تأسیس یک کارخانه پیشرفته فراوری تراشه با ارزش میلیارد دلاری دارد و اپل، فیسبوک و گوگل نیز کسب و کارشان را در تگزاس توسعه داده اند.

کوچ این شرکت ها از سایر نقاط آمریکا به تگزاس از آینده ای درخشان برای این استان در زمینه فناوری خبر می دهد که پرچم دارش کسی جز ایلان ماسک نیست؛ آینده ای که در آن تگزاس به عنوان مقر امپراتوری ماسک می تواند تخت پادشاهی فناوری از چنگ سیلیکون ولی درآورد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "امپراتوری ایلان ماسک در تگزاس؛ شمشیری آخته بر سر سیلیکون ولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امپراتوری ایلان ماسک در تگزاس؛ شمشیری آخته بر سر سیلیکون ولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید