طب دیجیتالی؛ یک صنعت تریلیون دلاری

به گزارش وبلاگ زیبا، از استارت آپ های ارائه دهنده اپلیکیشن های سلامتی گرفته تا بیمارستان ها، شرکت های بیمه، داروخانه ها و حتی غول های تکنولوژی مانند آمازون، اپل و گوگل در کوشش هستند تا خدمات اینچنینی را بهتر و بیشتر در اختیار مردم قرار بدهند.

طب دیجیتالی؛ یک صنعت تریلیون دلاری

در ماه ژانویه گذشته استفان کلاسکو مدیرعامل شرکت Jefferson Health که مدیریت بیمارستان های فیلادلفیا را به عهده دارد، با رئیس یک بانک صحبت کرد. رئیس بانک به او گفت که از بیست سال پیش تا حالا، بهداشت و درمان و بانکداری تنها صنایعی بوده اند که تغییر ذائقه مصرف نمایندگان و تحولات دیجیتالی را با آغوش باز پذیرفته اند.

حالا، اما استفان کلاسکو معتقد است که این ادعا چندان هم درست نیست. موسسه دنیای مک کینزی- که یک مرکز تحقیقاتی خدمات مشاوره است- به این ارزیابی رسیده که وقتی موضوع دیجیتالیزه شدن به میان می آید، صنعت بهداشت و درمان نه تنها از بانکداری، بلکه از دنیاگردی، خرده فروشی، خودروسازی و حتی از صنعت بسته بندی کالا هم عقب تر است.

براساس آنالیز های صورت گرفته از سوی این موسسه، هنوز حدود 70 درصد از بیمارستان های آمریکا اطلاعات پزشکی و پفراینده بیماران را به وسیله پست یا فکس در اختیار آن ها قرار می دهند.

این درحالی است که مدیرعامل یکی از بیمارستان های عظیم شهر مادرید در گزارشی اعلام می نماید که تا اوایل بهار امسال که بیماری کووید-19 در سراسر اسپانیا شیوع پیدا کرد، هنوز پفراینده های بیماران به صورت الکترونیکی با آن ها به اشتراک گذاشته نمی شد.

ظهور پدیده طب دیجیتالی

با افشای چنین نواقص دیجیتالی، در نهایت همه گیری کرونا فرایند تغییرات را سرعت بخشید. در مواجهه با تعطیلی ها و بی نظمی های ناشی از آنها، پزشکان ناچار شدند بیشتر و بیشتر به سمت استفاده از ارتباطات دیجیتالی و تحلیل های مبتنی بر آن ها روی بیاورند؛ فرایندی که از چند سال پیش در صنایع دیگر رواج پیدا نموده است.

به تدریج بیماران هم با ویزیت، تشخیص و درمان از راه دور و مبتنی بر ابزار های تکنولوژیک احساس راحتی بیشتر کردند.

با این اوصاف است که حالا دیگر از استارت آپ های ارائه دهنده اپلیکیشن های سلامتی گرفته تا بیمارستان ها، شرکت های بیمه، داروخانه ها و حتی غول های تکنولوژی مانند آمازون، اپل و گوگل در کوشش هستند تا خدمات اینچنینی را بهتر و بیشتر در اختیار مردم قرار بدهند.

براساس آنالیز های موسسه مک کینزی تخمین زده می گردد که درآمد دنیای طب دیجیتالی- از درمان از راه دور گرفته تا داروخانه های آنلاین و دستگاه های پوشیدنی هوشمند و ... - از 350 میلیارد دلار در سال میلادی گذشته به حدود 600 میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید.

این درحالی است که کارشناسان پیش بینی می نمایند صنعت 6/ 3 تریلیون دلاری بهداشت و درمان آمریکا هم در جهت تحولات دیجیتالی قرار گرفته است؛ اتفاقی که به شکلی مشابه در چین، اروپا و اغلب کشور های دیگر دنیا درحال رخ دادن است.

تامین زیرساخت های مورد احتیاج این صنعت هم باعث شکل گیری تجارت های زیرمجموعه تریلیون دلاری شده است که حالا با ادامه همه گیری کرونا انتظار می رود رونق بیشتری هم پیدا نمایند.

حالا سرمایه ها به سمت صنعت بهداشت و درمان و البته دیجیتالیزه شدن آن سرازیر شده اند. آنالیز های صورت گرفته توسط موسسه تحقیقاتی CB Insights نشان می دهند که در فصل سوم امسال میلادی و در سراسر دنیا 4/ 8 میلیارد دلار در شرکت های خصوصی فعال در زمینه خدمات طب دیجیتالی سرمایه گذاری شده است که این میزان در مقایسه با سال میلادی گذشته تا بیش از دو برابر افزایش پیدا نموده.

جالب آنکه براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی Holoniq، تک شاخ های (استارت آپ هایی با ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر) فعال در طب دیجیتالی که روی هم رفته ارزشی بیش از 110 میلیارد دلار دارند، از فهرست این سرمایه گذاری ها حذف شده اند.

شرکت ارائه دهنده خدمات درمان از راه دور AmWell که گوگل 100 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری نموده است، در ماه سپتامبر گذشته با سرمایه بازار 6 میلیارد دلاری به ارزش 742 میلیون دلاری رسید و سهامش را برای اولین بار در بازار بورس عرضه کرد.

در ابتدای ماه دسامبر هم داروخانه دیجیتالی jd Health وابسته به فروشگاه آنلاین عظیم چینی jd.com، با سرمایه بازار 5/ 3 میلیارد دلاری، توانست عنوان دومین عرضه اولیه سهام امسال را در بازار بورس هنگ کنگ به خودش اختصاص بدهد.

با این اوصاف تعجبی ندارد که سرمایه گذاران سرگردان باشند. تقاضا برای خدمات درمان دیجیتالی به شدت رو به افزایش است. شرکت فرانسوی Doctolib اعلام نموده است که مشاوره های پزشکی ویدئویی آن در سراسر اروپا امسال از هزار مورد روزانه به 100 هزار مورد در روز رسیده است.

پرتال درمان آنلاین چینی Ping An Good Doctor که وابسته به یک شرکت مادر بیمه گر است، فعالیت هایش را در جنوب شرق آسیا گسترش داده و با شرکت Grab که غول تاکسی های اینترنتی سنگاپور است، سرمایه گذاری مشترک انجام داده است.

درحالی که بسیاری از تکنولوژی های مشمول گذر زمان شده و به تدریج از بین می فرایند، اما برخی از آن ها به سرعت محبوب و رایج می شوند. کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی گارتنر معتقدند که هر چند تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی می تواند در فرایند تشخیص و درمان از راه دور تحولات گسترده ای ایجاد کند، اما نباید انتظارات چندان اغراق آمیزی هم درباره آن ها داشت.

این روز ها تکنولوژی هایی مانند حسگرها، رایانش ابری و تحلیل داده یاری عظیمی برای مواجهه با خطر ابتلا به کووید-19 در بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند که بیشتر از آن ها بهره می گیرند. شرکت های تخصصی مانند Livongo و Onduo دستگاه هایی را ساخته اند تا بتوانند بیماران مبتلا به دیابت و دیگر بیماری های مزمن زمینه ای را به طور مرتب و منظم تحت نظر داشته باشند.

براساس تحقیقی که دانشگاه استنفورد در این زمینه انجام داده است، حدود نیمی از پزشکان آمریکایی از چنین دستگاه هایی استفاده می نمایند. از میان این گروه، 71 درصد تحلیل داده های پزشکی را مفید ارزیابی نموده اند.

در ماه ژوئن گروه بیمارستانی غیرانتفاعی Mayo Clinic با استارت آپ Medically Home همکاری کرد تا بتواند خدمات بیمارستانی را از تزریق و عکسبرداری گرفته تا توانبخشی، در خانه بیماران ارائه کند. حتی ساعت های هوشمند اپل هم حالا امکاناتی را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند تا به یاری آن ها بتوان بروز مسائل جسمی شدید را پیش بینی کرد.

حالا با توجه به ادامه شیوع کرونا، خود بیماران هم به استفاده از خدمات طب دیجیتالی تمایل بیشتری پیدا نموده اند. آنالیز صورت گرفته از 16 میلیون آمریکایی نشان می دهد که استفاده بیماران آمریکایی از خدمات درمان از راه دور بین ماه های ژانویه تا ژوئن امسال، 30 برابر افزایش پیدا نموده است.

این درحالی است که آمار های منتشر شده از سوی گارتنر نشان می دهد که میزان استفاده کاربران آمریکایی از اینترنت و اپلیکیشن های موبایل برای بهره گیری از خدمات طب دیجیتالی هم به شدت رو به افزایش گذاشته است. این درحالی است که اپراتور ها در سراسر دنیا برای ارائه خدمات سریع تر به ارائه دهندگان خدمات طب دیجیتالی یاری می نمایند و سعی دارند شرایط بهتری را برای فعالیت آن ها فراهم نمایند.

حتی اتحادیه اروپا هم استاندارد الکترونیکی را برای ثبت و ارائه اطلاعات پفراینده پزشکی بیماران وضع و معین نموده است.

در ماه آگوست دولت هندوستان برنامه ای برای شناسایی و درمان بیماران به صورت دیجیتالی و از راه دور ارائه کرد. این در حالی است که شرکت های خصوصی مختلفی به ارائه خدمات کلاد و عظیم داده برای ذخیره و پردازش اطلاعات بیماران روی آورده اند و همین موضوع باعث جلب نظر سرمایه گذاران به این شرکت ها شده است.

منبع: فرادید

به "طب دیجیتالی؛ یک صنعت تریلیون دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طب دیجیتالی؛ یک صنعت تریلیون دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید