بازدید اعضای شورای شهر تهران از پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش وبلاگ زیبا، رئیس شورای شهر تهران به همراه تعدادی از اعضای این شورا از پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر بازدید کرد.

بازدید اعضای شورای شهر تهران از پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر دانشگاه تربیت مدرس

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ زیبا به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، رئیس شورای شهر تهران به همراه تعدادی از اعضای این شورا ضمن بازدید از پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر، در نشستی با رئیس این پژوهشکده و اعضای هیات رییسه دانشکده کشاورزی بر استفاده از نوآوری های علمی در زمینه انرژی های تجدید پذیر، سلامت و حمل و نقل در کلان شهر تهران تاکید کردند.

در این نشست برات قبادیان رئیس پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تجهیزات آزمایشگاه ها و کارگاه های پژوهشکده گفت: ما تنها آزمایشگاه دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همکار با استاندارد را در اختیار داریم. این پژوهشکده در فراوری علم و بومی سازی فناوری و ارائه مقالات درجه یک در جهان شناخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این پژوهشکده کارهای اساسی در زمینه سوخت های فسیلی مرسوم، سوخت های جایگزین و سوخت های پیشرفته صورت گرفته است. سوخت های اختراعی این پژوهشکده می تواند انقلابی در مباحث محیط زیست و برطرف آلاینده های ایجاد کند و در توسعه پایدار بسیار مؤثر باشد.

رئیس پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر با بیان اهیمت مواد اولیه در بهینه سازی سوخت گفت: اگر ما فقط پسماندهای کشاورزی را به بیواتانول تبدیل کنیم به راحتی می توانیم سوخت جایگزین داشته باشیم. مواد اولیه در داخل کشور داریم مانند دو مزرعه انرژی که یکی را در خوزستان و دیگری را در ورامین راه اندازی نموده ایم.

قبادیان اضافه کرد: در جهان به سمت بیو پالایشگاه ها حرکت نموده اند و مقرر شده است تا سال 2030 حداقل 30درصد از سوخت فسیلی حذف شود. حتی فراوری برق از نیروگاه های حرارتی متوقف شود. دیگر در جهان استفاده از بنزین و گازوئیل مفهوم ندارد. البته بعضی به شرایط خودروهای داخلی جهت استفاده از سوخت های جایگزین اشاره می کنند که در این خصوص هم ما مطالعات جامعی انجام دادیم و هم اکنون شرایط استفاده از سوخت جدید با اصلاح و تعویض بعضی از قطعات برای خودروهای فراوری داخل فراهم شده است.

وی در ادامه به اهمیت همکاری دانشگاه و دستگاه های اجرایی اشاره نمود و گفت: ما از توانمندی علمی، فناوری و تکنولوژی برخورداریم. اساتید دانشگاه و پژوهشگران مسائل را مطرح می کنند اما این مدیران اجرایی هستند که باید آن ها را عملیاتی کنند. مجموعه شهرداری و شورای شهر باید به ما یاری کند و از این منابع انسانی کارآزموده و دانش فنی بالا در جهت برطرف معضلات کشور استفاده نماید. ما این توانمندی را داریم که سوخت پاک را جایگزین MTBE کنیم و حداقل در شهرهای بزرگ این سوخت سرطان زا را حذف کنیم.

قبادیان ضمن اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در شهرداری تهران تدوین شده است، زمینه های همکاری با شهرداری و شورای شهر تهران را تشریح کرد و گفت: پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر می تواند در زمینه های مختلف شامل؛ طراحی و مدل سازی کامل جریان هوای آلوده تهران، طراحی و ایجاد مزرعه انرژی در زمین های آلوده جنوب تهران، طراحی و ساخت کارگاه های فراوری بیودیزل، جمع آوری زباله، آلاینده ها و پسماندها و تبدیل آنها به بیوگازها، کشت گیاهان نشاسته ای در اطراف تهران به منظور فراوری بیو اتانول و حذف MTBE با شهرداری تهران همکاری کند.

وی پیشنهاد داد: اگر می خواهیم در راستای حل معضلات آلودگی هوا قدم برداریم با توجه به توانمندی های موجود، باید کمیته ای تشکیل شود که یک نفر کننده شورای شهر کارهای در حال اجرای شهرداری را ارائه کند و یک کننده از پژوهشکده نیز پیشنهادات عملی ما را تشریح کند.

قبادیان تأکید کرد: ما می توانیم 2 یا 3 پروژه عملی را با زمان بندی معین در مورد کاهش آلایندگی، تبدیل پسماندها، در بحث فاضلاب، اتوبوس های هیبریدی و فراوری بیوگاز و بیودیزیل انجام دهیم. پروژه هایی که عملی، به صرفه و مالی هستند.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز در سخنانی گفت: به دلیل نقش این پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر در بحث های محیط زیستی، سلامت و حمل و نقل، اعضای شورای شهر با علاقه در این مراسم بازدید شرکت کردند.

وی با اشاره به بحث اقتصاد انرژی گفت: ورود فعالیت های تحقیقاتی به مرحله انبوه می شود بسیار حائز اهمیت است و مهمترین مشکل فعالیت های دانشکده کشاورزی و پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر بحث مالی آن است.

اگر نتوانیم مشکل مالی را در فعالیت هایمان حل کنیم همیشه به جای حل مشکل به دنبال دشمن فرضی می گردیم و عدم پیشروی امور را به گردن دیگران می اندازیم.

وی توضیح داد : ما در شورای شهر تهران این آمادگی را داریم اگر دانشکده کشاورزی پیشنهادی در مورد فضای سبز شهر تهران دارد آنالیز و اجرا نماییم. در زمینه پسماند زباله نیز در مورد پسماند خشک به دلیل درآمدزایی آن مسئله ای نداریم اما در زمینه پسماند تر وضعیت خوبی نداریم و از حدود 7 تا 8 هزار تن زباله تهران حدود 30 درصد آن خشک و مابقی تر می باشد. اگر دانشکده کشاورزی در مورد جمع آوری پسماند زباله تر پیشنهاد خاصی دارد و می تواند این موضوع را ساماندهی نماید ما نیز در شورای شهر تهران این امر را حمایت می کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد استفاده از سوخت های بیودیزل در اتوبوسرانی نیز در صورت مالی بودن آن، ما آماده همکاری هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس

به "بازدید اعضای شورای شهر تهران از پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر دانشگاه تربیت مدرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید اعضای شورای شهر تهران از پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر دانشگاه تربیت مدرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید