حوزه کارآفرینی؛ نیازمند بازتعریف مفاهیم و ساختارها

به گزارش وبلاگ زیبا، نشست روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای روز گذشته با حضور اعضای هیات مدیره سازمان ملی کارآفرینی، کارآفرینان، احمد جمالی معاون مالی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، روح اله ایزد خواه نماینده تهران در مجلس یازدهم و اقبال شاکری استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر در اتاق ایران برگزار گردید.

حوزه کارآفرینی؛ نیازمند بازتعریف مفاهیم و ساختارها

چالش های کارآفرینی، استراتژی تاب آوری کسب وکارها در دوران کرونا و حکمرانی مطلوب در دوران کرونا سه محوری بودند که در نشست روز گذشته مورد بحث و آنالیز نهاده شد و کارآفرینان حاضر در این نشست خواهان تغییر نظام رگولاتوری حاکم در این حوزه شدند.

اتاق ایران؛ حامی اکوسیستم کارآفرینی

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره سازمان ملی کارآفرینی، با اشاره به این نکته که تشکیل دو فراکسیون کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان در مجلس یازدهم، قوت قبلی برای فعالان این دو حوزه است، به تشریح برنامه های اتاق ایران در راستای حمایت از کارآفرینی وکسب و کارها پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه کسب وکارها، برنامه های بسیاری جدی در حوزه حمایت از اقتصاد دانش بنیان و کسب وکارهای نوآورانه به اجرا درآورده و در دستور کار داد.

سلاح ورزی ادامه داد: تشکیل کمیسیون های تخصصی مرتبط با این حوزه در اتاق ایران حاکی از توجه هیات رئیسه به این موضوع است و خوشبختانه در انتخابات دوره نهم اتاق هم تعداد قابل توجهی از جوانان و فعالان حوزه استارتاپی به مشارکت داشتند که در حال حاضر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هستند.

نایب رئیس اتاق ایران اضافه کرد: مطابق با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نوعی ساماندهی تشکل های بخش خصوصی را برعهده دارد و به عنوان تشکل بالادستی، سازمان ملی کارآفرینی ایران تاسیس و این سازمان متولی مشارکت هرچه بیشتر بازیگران اکوسیستم کارآفرینی اعم از جمله تشکل ها و نهادهای کارآفرینی،استارت آپ ها در امر قوانین کسب و کارها شد.

سلاح ورزی همچنین ظرفیت های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 در اتاق ایران را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: همیشه در اتاق ایران کوشش نموده ایم تا از ظرفیت های این شورا و کمیته به منظور شناسایی و برطرف موانع کسب و کار بهره گیریم.

نایب رئیس اتاق ایران، همچنین حمایت های سازمان ملی کارآفرینی و اتاق ایران در حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: بخشی از این خدمات با توجه به نقش اتاق ایران در حوزه تصمیم سازی و تعامل با مجلس و دولت در حوزه قوانین و مقررات، مالیات و تامین اجتماعی بوده است و از طرفی حمایت های غیرمقرراتی هم همیشه مد نظر بوده است.

سلاح ورزی اطلاع داد: با توجه مازاد منابعی که در بعضی از بانک های خصوصی وجود دارد، خوشبختانه طی تفاهمی که با بعضی از این بانک ها داشتیم، مقرر شد تا مجموعا مبلغ 60 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای SMEها پرداخت گردد که در راس آنها شرکت های دانش بنیان واقع شده است.

افتتاح اولین مرکز نوآوری تجارت دنیای و تابلوی دانش در بورس

سلاح ورزی از افتتاح نخستین مرکز نوآوری تجارت دنیای در اتاق ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا انتها ماه جاری اطلاع داد و اظهار داشت که کوشش این مرکز این است تا از ظرفیت شرکت های نوآور در راستای توسعه صادرات غیرنفتی استفاده کند.

به گفته او فاز اول تاسیس این مرکز در تهران است و در مراحل بعدی، مراکز 5 استان برای راه اندازی مرکز نوآور تجارت دنیای در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس اتاق ایران، همچنین از راه اندازی تابلوی دانش در بورس اطلاع داد تا استارتاپ ها و کسب وکارهای دانش بنیان بتوانند ذیل این تابلو از منابع مالی بازار سرمایه استفاده نمایند.

سلاح ورزی در انتها خواهان حمایت ویژه نمایندگان مجلس از حوزه کارآفرینی کشور و فعالان این عرصه شد.

جزییات افتتاح اولین مرکز نوآوری تجارت دنیای

مجلس یازدهم پیگیر تحقق جهش فراوری به وسیله روش های نوآور و دانش بنیان باشد

در ادامه این نشست، اقبال شاکری سمت و سوی مشاغل به سمت خدمات نوآورانه را خدمت به جامعه عنوان نمود و گفت: هر چقدر که کسب و کارها به سوی حوزه دانش بنیان و فناورانه مبنی بر فعل و انفعالات داده قرار گیرد، به همان اندازه جامعه و مردم هستند که منتفع خواهند شد. چراکه در آینده جهت بیش از 70 درصد کسب و کارها به سمت نوآوری است و مشاغل سنتی صندلی امروزی خود را از دست خواهند داد.

استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر تاکید نمود: سرعت این نوآوری به قدری زیاد است که باید از الان خودمان را با آن تطبیق دهیم و کسب وکارها هم سازگار کنیم. اما متاسفانه همیشه شاهدیم که ترسی در بدنه دستگاه های اجرایی وجود دارد که همیشه در برابر مشاغل نوآور، گارد وجود دارد. مصداق آن را با راه اندازی تاکسی های اینترنتی شاهد بودیم که تا این سامانه های جدید بخواهند جا بیفتند چقدر موانع و مسائل را از سرگذراندند.

شاکری همچین شیوع ویروس کرونا را فرصتی برای رشد کسب و کارها نوآور و جدید عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد که با روی کارآمدن مجلس یازدهم و تشکیل فراکسیون های مرتبط با حوزه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان در این مجلس، نمایندگان مجلس پیگیر موضوعاتی از جمله تحقق جهش فراوری به وسیله روش های دانش بنیان باشند.

مناطق آزاد؛ آماده سرمایه گذاری برای کارآفرینان و دانش بنیان ها

احمد جمالی معاون مالی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه مالی از آمادگی این معاونت برای سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی و مشاغل دانش بنیان اطلاع داد و اظهار داشت: خوشبختانه در مناطق آزاد، بستر مناسبی برای به کارگیری مفاهیم کارآفرینی فراهم شده است و این مناطق می توانند پیشگام در این حوزه باشند.

جمالی خاطرنشان کرد: بیش از 3 هزار واحد در مناطق آزاد مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، 200 واحد نوآور محسوب می شوند. در این میان، منطقه آزاد انزلی بیشترین واحدهای نوآور را پذیراست.

او همچنین از تشکیل صندوق های پژوهش و فناوری در مناطق آزاد ارس و کیش و مراکز نوآوری در مناطق آزاد انزلی و اروند اطلاع داد و خاطرنشان کرد که کوشش این سازمان تشکیل تعداد بیشتری از صندوق های پژوهش و فناوری و مراکز نوآوری در دیگرمناطق آزاد است.

جمالی با تاکید بر این نکته در کشورهای مختلف مناطق آزاد برحسب موضوع طبقه بندی شده اند و بر همین اساس، ارایه خدمت می نمایند، گفت: مناطق آزاد سبز یکی از این مناطق است که طبق همین عنوان هم فعالیت می نماید. اما در این در مناطق آزاد کمتر بر به کارگیری مفاهیم جدید تمرکز شده وبیشتر فراوری و تجارت در این مناطق منظور بوده است.

نیازمند بازتعریف مفاهیم و ساختارها هستیم

در ادامه این نشست، سادینا آبایی کارآفرین و نایب رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران به ذکر مهم ترین چالش ها و دغدغه های کارآفرینان پرداخت.

او بر بازتعریف بعضی مفاهیم در حوزه کارآفرینی و اقتصاد تاکید نمود و خواهان ارایه راهکارهای جدید برای حل مسائل شد.

آبایی با تاکید بر اینکه امنیت مهم ترین مقوله در حوزه کارآفرینی است، اضافه کرد: متاسفانه کارآفرینان ایران از نبود این مقوله رنج می برند. او در همین زمینه خواهان حل مسائل موجود به صورت مشارکتی شد.

محمد مراد بیات مدیر عامل مرکز فابا هم تغییر نقش رگولاتور در حوزه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان را مورد توجه قرار داد و تاکید نمود که متاسفانه یکی از مسائل موجود در حوزه کارآفرینی این است که دست اندرکاران به صورت سیستمی به این مقوله نگاه می نمایند و اکوسیستم نگر نیستند.

او همچنین به انتقاد از عدم هماهنگی های موجود در حوزه کارآفرینی پرداخت و تقویت زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی را در این حوزه مورد توجه قرار داد.

مدیریت مصارف و هزینه، پایدار کردن بنگاه ها با گذر حوزه فنی و حرفه ای از مهارت آموزی صفر به مهارت آموزی حرفه ای از دیگر نکاتی بود که امین شاکری رئیس مجمع عالی کارآفرینان مورد توجه قرار داد و خواهان تحقق آن شد.

کرونا، فرصتی برای کسب و کارهای جدید

علی چاغروند مدیر طرح، برنامه ریزی و پایش اتاق ایران با ارایه گزارشی از خسارت های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا در دنیا و ایران و بیان آمار و ارقامی از فعالیت کسب و کارها تازه در این دوران اظهار داشت که باید کرونا را به عنوان فرصتی برای آغاز کسب و کارهای جدید و حوزه کارآفرینی کشور در نظر گرفت.

او در همین ارتباط خواهان بازبینی قوانین حاکم به ویژه مقررات حاکم بر تجارت الکترونیک شد.

بخش خصوصی باید گفتمان دولت را عوض کند

در انتها این نشست و پس از ارایه نقطه نظرات و بیان خواسته های اعضای هیات مدیره سازمان ملی کارآفرینی و کارآفرینان از مجلس یازدهم، روح اله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس کنونی به سخنرانی پرداخت.

ایزدخواه با تاکید بر این موضوع که به لحاظ قانونی، سیستم کارآفرینی دچار مشکل نیست و امکانات فراوانی در کشور وجود دارد، کمبودهای این حوزه را به لحاظ اجتماعی دانست و اضافه کرد: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به عقلانیت و جامعیت کافی در این حوزه برسیم. جهش فراوری و بهبود کسب و کار بسیار واضح است اما متاسفانه در ابتدایی ترین مسائل هنوز عقب مانده ایم.

ایزدخواه به انتقاد از بروکراسی حاکم بر سیستم کسب وکار کشور پرداخت و بر نقش اتاق ایران در جهت توسعه فضای کسب و کار و بهبود فضای مالی تاکید نمود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: متاسفانه بارها و بارها گوشزد نموده ایم که مسائل ما در تزریق منابع مالی نیست اما متاسفانه دولت همچنان در این گیجی به سرمی برد که حل نماینده همه مسائل در تزریق پول و تسهیلات است. او در همین زمینه اظهار داشت: اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی باید ترمز دستی را بکشد و فرمان اقتصاد و این گفتمان غلط را تغییر دهد.

ایزدخواه در انتها گفت:همانطور که نمایندگان مجلس بارها گفته اند، تشکل های بخش خصوصی و اندیشکده ها باید در فضای قانونگذاری و فراتر از آن حکمرانی مشارکت داشته باشند تا هوشمندی در اقتصاد شکل گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حوزه کارآفرینی؛ نیازمند بازتعریف مفاهیم و ساختارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه کارآفرینی؛ نیازمند بازتعریف مفاهیم و ساختارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید