قدرت ملی کشورها در شرایط بحرانی معین می گردد

به گزارش وبلاگ زیبا، خبرنگاران/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: توسعه یافتگی کشورها هنگام شرایط بحرانی و تدوین راهکارهایی برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها و مقدار موفقیت آنها در اجرای برنامه ها معین می گردد.

قدرت ملی کشورها در شرایط بحرانی معین می گردد

عباس معدن دار، امروز(شنبه،2 بهمن ماه) در وبینار آنالیز منظره آموزش و پرورش ایران با توجه به تحولات دنیای، اظهار کرد: در دنیای پیشرفته امروز نگاه و تعریف نوی از مفهوم امنیت ملی تجلی یافته که عنصر اصلی آن، آموزش است.

وی اضافه نمود: قدرت نظام آموزشی به شکل دهنده اصلی قدرت و امنیت ملی و همه ابعاد دیگر آن یعنی قدرت مالی، نظامی و فرهنگی تبدیل شده و بنابراین، امنیت و قدرت ملی کشورها مشروط به قدرت نظام آموزشی در مقابله با چالش ها و بحران های نوظهور است.

به گزارش وبلاگ زیبا، این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا و چالش های آن در شیوه و کیفیت آموزش، توضیح داد: وقتی یک بحران اجتماعی فراگیر رخ می دهد، افکار، ایده ها و سیاست های نو فرصت ظهور و بروز می یابند. بروز کرونا به عنوان یک چالش دنیای، قدرت و امنیت ملی و نظام های اجتماعی از جمله نظام آموزشی کشورها را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.

وی تاکید نمود: در حوزه تعلیم و تربیت، کیفیت آموزش به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و دچار تنزل شد. نظام آموزشی ایران هم مثل سایر کشورهای دنیا، نسبت به آموزش حضوری و دوره قبل از کرونا در سطح مدارس و دانشگاه ها دچار چالش های قابل تأملی شده و انتظارات فراگیران را برآورده نکرده است.

معدن دار گفت: اجبار خانواده ها برای مداخله آموزشی، بخشی از پیامدهای شیوع کرونا است که باعث آشنایی آنها با سختی های آموزش و کار معلم شد، اگرچه به نظر می رسد با گذشت زمان، والدین دچار خستگی روانی شدند.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش تطبیقی، اضافه نمود: توام با بروز کرونا کاهش انگیزه معلمان، عدم برنامه ریزی مالی و روزمرگی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه طرح های خلاقانه، آنالیز منظره پیش روی نظام آموزشی ایران، به عنوان مؤلفه اصلی امنیت ملی را اجتناب ناپذیر ساخته است.

معدن دار توضیح داد: برای تعریف وضع مطلوب و منظره پیش رو، توجه به برنامه سایر کشورها و آنالیز های تطبیقی حائز اهمیت است که باید مورد توجه برنامه ریزان نظام آموزشی قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: سیاست ها و برنامه های اصلاحی نظام آموزشی کشورهای پیشرفته برای بهبود شرایط تعلیم و تربیت، کیفیت بخشی و توسعه حرفه ای معلمان در دو سال اخیر متمرکز بر سه بخش ساخت، تجهیز و تعمیر مدارس، تأمین امکانات رفاهی و آموزشی معلمان و توسعه حرفه ای معلمان و مدیران بوده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان تأکید کرد: هم زمان با شیوع کرونا در سال 2020، دولت انگلیس بنا به گزارش استانداردهای نو برای رهبران ملی تعلیم و تربیت، علاوه بر افزایش حقوق معلم، مبلغ یک میلیارد پوند برای بازسازی مدارس در یک برنامه ده ساله و 760 میلیون پوند برای تجهیز مدارس اختصاص داد.

وی گفت: کابینه دولت انگلیس با توجه به اهمیت تأمین بهداشت روانی در مدارس، مبلغ 37 میلیون پوند برای آموزش بچه ها معلول و یاری به خانواده های ضعیف و هفت میلیون پوند برای حضور مددکاران اجتماعی در مدارس اختصاص داد.

معدن دار، اظهار کرد: دولت فنلاند نیز در سال 2021، نسبت به بهداشت روانی مدارس در دوران کرونا توجه خاصی داشته است به نحوی که مبلغ 29 میلیون یورو برای استخدام روانشناس و 10 میلیون یورو برای به کارگیری مددکاران اجتماعی مدارس اختصاص داده است تا ارتباط سالم روانی در فضای آموزشی شکل بگیرد.

وی گفت: دولتمردان فنلاند علاوه بر تغذیه رایگان در مدارس، اعتبار 500 هزار یورویی برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در حوزه بهداشت روان اختصاص دادند تا معلم به شیوه حرفه ای درگیر تدریس گردد .

معدن دار تأکید کرد: دولت فرانسه نیز در دوران کرونا به مدارس توجه خاص داشته و با تأکید بر رشد شغلی و حرفه ای فرهنگیان، 520 میلیون یورو برای ارتقا حرفه ای معلمان و 500 میلیون یورو برای پذیرش مسئولیت های نو مدیران اختصاص داده است.

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش اضافه نمود: بهبود روش های ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی با تأکید بر ارتقا مهارت های اجتماعی و بهداشتی و سواد علمی، توسعه تجهیزات برای توسعه آموزش مجازی و افزایش سلامت روان معلمان و دانش آموزان از دیگر برنامه های کشورهای پیشرفته در دوران کرونا بوده است.

معدن دار تأکید کرد: انتظار حداکثری از وزارت آموزش و پرورش و مدیران و معلمان برای اجرای سند تحول بنیادین، نیازمند توجه دولتمردان به تجارب دنیای در تبدیل تهدیدهای اجتماعی به فرصت های مناسب برای حمایت از مدارس و بعلاوه توجه مناسب به تغییر در ابعاد و مؤلفه های امنیت ملی است.

وبینار آنالیز منظره آموزش و پرورش ایران با توجه به تحولات دنیای، در قالب کارگاه ها به وسیله مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان با شرکت بیش از 500 نفر از فرهنگیان و پژوهشگران کشور برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قدرت ملی کشورها در شرایط بحرانی معین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت ملی کشورها در شرایط بحرانی معین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید