مفهوم بَند در موسیقی کُردهای مُکریان منتشر شد

به گزارش وبلاگ زیبا، کتاب پژوهشی مفهوم بند در موسیقی کُردهای مُکریان اثر کژوان ضیاءالدینی منتشر شد.

مفهوم بَند در موسیقی کُردهای مُکریان منتشر شد

به گزارش وبلاگ زیبا، امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اعلام این خبر گفت: بخش عظیمی از میراث فرهنگی مردم کردستان آواها و نواهای بی شماری است که در قالب های مختلف موسیقایی نمود پیدا نموده و به عنوان نمادی از هویت ملت کُرد خودنمایی می نماید.

او اضافه کرد: در سال های اخبر به همت هنرمندان و پژوهشگران توانمند عرصه موسیقی به منظور معرفی بایسته پتانسیل های موسیقایی سنتی و فولکلور مناطق مختلف کردستان آثار ارزشمندی در قالب کتاب و سی دی های پژوهشی و آموزشی و مقاله عرضه شده است.

مرادی در این باره گفت: کتاب و سی دی پژوهشی سمفونی اورامان اثر مهدی احمدی، کتاب دوجلدی آموزش جامع دف نوازی اثر فرزاد عندلیبی، کتاب آموزشی پرواز قطعاتی برای کمانچه اثر راشد باباشهابی، سی دی پژوهشی قطعات عرفانی دف، آلبوم موسیقی اورامی کوسالان اثر هیوا شاه محمدی و بسیاری دیگر از آثار موسیقایی دیگر که توسط حوزه هنری استان کردستان و یا توسط هنرمندان توانمند استان فراوری شده اند بخشی از فعالیت های انجام شده در این زمینه هستند.

او با اشاره به سیاست های محوری حوزه هنری در بخش موسیقی توضیح داد: برجسته سازی نمادها و ارزش های اسلامی و انقلاب، ارتقای حساسیت مردم در انتخاب موسیقی مناسب، معرفی موسیقی ارزشمند و فاخر سنتی و فولکلور و نمونه آفرینی در این زمینه از جمله اولویت هایی است که در بخش موسیقی مدنظر است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: در کنار این اهداف و سیاست ها، ارتقای توانایی و مهارت های هنرمندان جوان، معرفی جنبه های بومی موسیقی غنی استان و فراهم سازی زمینه فراوری آثار ارزشمند هنرمندان جوان مورد توجه جدی است.

او ادامه داد: کتاب مفهوم بند در موسیقی نمودهای مُکریان اثر پژوهشی هنرمند توانمند استان کژوان ضیاءالدینی است که در 168 صفحه در چهار بند شامل مقدمات و روش و آوانگاری، تعاریف و مفاهیم، ویژگی های مُدال خرده بندی مُکری و نتیجه گیری، 23 آوانگاری و در 29 شکل در قالبی پژوهشی پس از تشریح ویژگی های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منطقه مُکریان به ارائه دورنمایی از گونه های موسیقی رایج در این ناحیه و ساختار موسیقایی آن ها می پردازد.

مرادی اضافه کرد: در این کتاب ضمن مطالعه واژه شناسی این فرهنگ و ارتباط های ساختاری این موسیقی و موسیقی دستگاهی ایران و تفاوت و شباهت های موسیقی مُکری و دیگر نمودهای ایران، به تجزیه و تحلیل ساختارهای بنیادین موسیقایی و استخراج ویژگی های کلی بخشی از این موسیقی که بند یا خرده بند نامیده می گردد، پرداخته شده است.

او ادامه داد: این کتاب به همراه سی دی مربوطه توسط حوزه هنری استان کردستان در انتشارات سوره مهر در شمارگان 1250 نسخه با قیمت 30 هزار تومان چاپ و روانه بازار شده است.

کژوان ضیاءالدینی متولد 1367 در سنندج، رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی سال 1390، فارغ التحصیل دوره کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران (1392) و فارغ التحصیل دوره کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران (1390) است که ضمن کسب عناوین مختلف در جشنواره های مختلف داخلی سابقه تدریس در آموزشگا های مختلف و همچنین دانشگاه های کشور را دارد و هم اکنون نیز عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان است.

از جمله فعالیت های دیگر او می توان به انجام طرح پژوهشی با عنوان موسیقی نمودهای مکریان به سفارش حوزه هنری استان کردستان (1392)، نگارش سلسله مقالات انتقادی سیزده گانه در رابطه با فرهنگ موسیقایی کردستان در هفته نامه سیروان (91-1390) و داوری هفتمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت و تشکیل گروه موسیقی سنتی دانشگاه کردستان اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مفهوم بَند در موسیقی کُردهای مُکریان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفهوم بَند در موسیقی کُردهای مُکریان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید