مواد غذایی مضر در رژیم لاغری

به گزارش وبلاگ زیبا، بر خلاف تصور بسیاری از افراد، مصرف مواد غذایی بدون چربی و یا کم چرب و همچنین مواد غذایی بدون گلوتن برای سلامت بدن و رژیم لاغری مفید نیستند.

مواد غذایی مضر در رژیم لاغری

بسیاری از مواد غذایی، به ظاهر سالم و مفید هستند اما در واقع برای افرادی که از رژیم های لاغری پیروی می نمایند، یک فاجعه محسوب می شوند. در اینجا 5 مورد از این موادغذایی فریبنده را به شما معرفی می کنیم.

مواد غذایی فاقد گلوتن و تاثیر آن ها در رژیم لاغری

بر اساس یک نظرسنجی، 63 درصد از مردم آمریکا معتقدند که مصرف غذاهای بدون گلوتن برای سلامت آن ها مفیدتر است و یک سوم این افراد اعلام کردند که از محصولات غذایی بدون گلوتن استفاده می نمایند. با این حال، طبق گزارش یکی از کارآموزان بالینی که در ماه آگوست در مجله Digestion منتشر شد، 90 درصد از افرادی که تصور می نمایند به گلوتن حساس هستند، در واقع هیچ مسئله ای برای هضم مواد پروتئینی ندارند. علاوه بر این اگر مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن نباشید، حذف گلوتن از رژیم غذایی ممکن است عواقب خطرناکی برای شما به دنبال داشته باشد.

مواد غذایی بدون گلوتن معمولا کالری، سدیم، شکر و چربی بیشتری داشته و نسبت به موادغذایی حاوی گلوتن، قیمت بالاتری دارند. مطالعات نشان می دهند که افرادی که به دنبال رژیم های غذایی بدون گلوتن هستند، اغلب دچار کمبود برخی از مواد مغذی مانند گروه ویتامین های ب، منیزیم، کلسیم، آهن و روی می شوند. همچنین تحقیات دیگری اثبات می نمایند که رژیم های غذایی بدون گلوتن ارتباط مستقیمی با افزایش وزن دارند.

شکلات تلخ و لاغری

شاید شنیده باشید که شکلات های تلخ برای سلامت قلب و همچنین بهبود حافظه تا چه حد مفید هستند. در واقع، مطالعات اخیر در موسسه علوم اعصاب آمریکا نشان می دهند که یک فرد میانسال پس از 8 هفته مصرف روزانه فلاوانول کاکائو، پیشرفت های قابل توجهی در آزمون اندازه گیری حافظه و توجه داشته است.

مطالعات دیگری در مجله انگلیسی تغذیه حاکی از آنند که 22 درصد از افرادی که از نوشیدنی های حاوی فلاوانول به میزان دو وعده در روز استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که از نوشیدنی های دارونما استفاده می نموده اند، به اندازه 10 سال از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در امان خواهند ماند.

مزایای شکلات تلخ چیست؟

پس مشکل کجاست؟ فلاوانول هایی که برای سلامت قلب و عروق و همچنین حافظه مفید هستند، به صورت طبیعی در گیاه کاکائو وجود دارند اما همه شکلات های تلخ حاوی این ماده نیستد و حتی در موارد زیادی، در فرآیند فراوری مقدار قابل توجهی از این ماده از بین می رود.

بنابراین اگر به دنبال موادغذایی هستید که سلامت قلب و عروق و حافظه شما را تضمین نمایند، به دنبال خوراکی هایی مانند مکمل های کپسولی باشید که حتما دارای فلاوانول کاکائو باشند و حتما با مطالعه مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی، از کم کالری و کم چرب بودن این مواد اطمینان حاصل کنید.

انرژی بار یا موادغذایی انرژی زا

اگر جزو هواداران پروپاقرص شکلات ها و بیسکوییت های انرژی زا و یا انرژی بارها هستید باید در انتخاب های خود بسیار دقت کنید. همه انرژی بارها مضر نیستد اما درصد زیادی از آن ها دارای مقدار زیادی شکر و چربی های اشباع شده هستند. علاوه بر این، بسیاری از این موادغذایی حاوی بیش از 300 کالری هستند که مصرف این میزان کالری به عنوان میان وعده بسیار زیاد تر از حد استاندارد است.

میزان کالری موادغذایی پرمصرف را بدانید!

اگر به دنبال یک اسنک یا میان وعده سالم و انرژی زا هستید می توانید با ترکیب کربوهیدرات های مغذی و پروتئین های باکیفیت برای خود یک میان وعده سالم و مقوی تهیه کنید. برای مثال می توانید از یک چهارم پیمانه آجیل مخلوط با کشمش یا مقداری پنیر کم چرب با سه، چهار عدد کراکر غلات به عنوان میان وعده استفاده نمایید.

مواد غذایی کم چرب یا بدون چربی در رژیم غذایی لاغری

دیدن عباراتی مانند کم چرب یا بدون چربی روی بسیاری از محصولات غذایی، ممکن است خیلی وسوسه نماینده به نظر برسد و شما را به امید حذف کالری و چربی های اضافه، به خرید آن ماده خوراکی ترغیب کند اما حقیقت اینجاست که بسیاری از غذاهای کم چرب در واقع آنطور که به نظر می رسد، مفید نیستند. در فرآیند فراوری این موادغذایی مقدار زیادی شکر به ماده اصلی اضافه می گردد و محصول فرآوری شده نهایی، حتی ممکن است نسبت به نمونه معمولی آن کالری بیشتری داشته باشند.

محققان دانشگاه کرنل در گزارش خود آورده اند که وقتی به افراد تنقلات کم چرب داده می گردد، در وعده ناهار یا شام، مقدار غذای بیشتری مصرف می نمایند. در واقع افراد پس از مصرف میان وعده های کم چرب، تا حدود 50 درصد کالری بیشتری دریافت می نمایند و این مورد به خاطر تصور غلطی است که مردم نسبت به وعده های غذایی دارند. آن ها تصور می نمایند که کم چرب یعنی کم کالری پس اگر ماده غذایی کم چربی استفاده کردند، باید میزان مصرف پروتئین را افزایش دهند.

ماست های طعم دار، دشمن رژیم های لاغری

اگر مراقب نباشید ماده غذایی ساده ای مانند ماست، از یک غذای سالم به یک فاجعه در رژیم غذایی تبدیل می گردد. هر یک پیمانه ماست ساده دارای 12 گرم، معادل 3 قاشق چای خوری لاکتوز است. قند طبیعی تقریبا در تمام موادغذایی از میوه و سبزی گرفته تا محصولات لبنی یافت می گردد و البته این قند برای سلامت بدن مضر نیست. اما یک پیمانه ماست طعم دار و یا حدود 15 گرم شکر و چیزی حدود 60 کالری بیش از یک پیمانه ماست ساده دارد.

پس سعی کنید حتما از ماست ساده، کم چرب و یا بدون چربی بهره ببرید و برای تنوع طعم از یک قاشق چای خوری عسل، شیره افرا و یا میوه های دل خواه برای طعم دار کردن آن بهره ببرید.

بدون چربی یکی از بهترین گزینه ها برای یک رژیمغذایی سالم و مفید است زیرا نسبت به ماست ساده شکر کمتر و پروتئین بیشتری دارد و برای مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارد.

گروه سلامت وبلاگ زیبا

منبع: setare.com

به "مواد غذایی مضر در رژیم لاغری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مضر در رژیم لاغری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید