گردشگری را می توان با استانداردسازی تقویت کرد

به گزارش وبلاگ زیبا، معاون سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه در استان ها بحث ظرفیت شناسی باید راهنمایی گردد، گفت: گردشگری کشور و استان فارس را می توان با استانداردسازی جهانی تقویت کرد.

گردشگری را می توان با استانداردسازی تقویت کرد

به گزارش وبلاگ زیبا، سودابه یحیی زاده پنجشنبه (26 مهر) در همایش روز جهانی استاندارد، با اشاره به اینکه مقامات تصمیم ساز کشور به خوبی به مسئله استاندارد واقف هستند، اظهار کرد: آنها این موضوع را به خوبی رصد، نقد، راهنمایی و راهنمایی می نمایند و تصویب قانون سازمان ملی استاندارد در سال گذشته مصداق آن است.

وی با بیان اینکه زمینه فعالیت در تمام حوزه ها از بخش دولتی تا خصوصی و دانشگاه ها فراهم شده است، اضافه کرد: انقلاب صنعتی چهارم به سرعت رو به پیشرفت است و با دو نگاه متفاوت آنالیز می گردد که هم می گردد از آن به عنوان تهدید و هم فرصت یاد کرد.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: برای پذیرفتن مسئولیت راهنمایی سرعت انقلاب چهارم صنعتی توسط استاندارد باید به این باور برسیم که استاندارد می تواند به عنوان زبان مشترک سکاندار این حوزه باشد.

یحیی زاده با اشاره به اینکه استقرار نظام اجتماعی احتیاجمند چند هدف مهم است، گفت: معین استانداردها که به واسطه مقامات سیاستگذار و مسئولان کنترل کیفیت صورت می گیرد باید به گونه ای باشد که مورد استقبال مجامع بین المللی نیز قرار گیرد.

وی تدوین استانداردها را بعد دیگر استقرار نظام اجتماعی دانست و اضافه کرد: استانداردها باید به گونه ای تدوین شوند که به عنوان سند علمی توسط تمامی ذی نفعان از تولیدنمایندگان تا مصرف نمایندگان مورد استفاده قرار گیرند.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه نمایندگان باید دغدغه تولیدنمایندگان و مصرف نمایندگان را بدانند، گفت: استانداردهایی که تدوین می گردد باید مورد اجماع نظر ملی و بین المللی قرار گیرد و ایران در حال حاضر در تدوین استانداردها احتیاج مشارکت است و در حوزه نانو رتبه چهار بین المللی را به خود اختصاص داده است .

یحیی زاده تعهد و پایبندی به اجرای استانداردها بدون نگاه پلیسی را از دیگر ابعاد مورد احتیاج برای استقرار نظام اجتماعی دانست و گفت: هر کدام از افراد جامعه باید نسبت به استفاده از کالاهای استاندارد تعهد داشته باشند و این فرهنگ باید با آموزش در خانه دانشگاه و غیره تقویت گردد.

وی با اشاره به اینکه نهادهای اجرایی خصوصی و غیره موظف شدند در تدوین قانون و معین استانداردها مشارکت نمایند، اضافه کرد: برای اجرای نظام استانداردسازی که در قانون به عنوان طرح تدوین از آن یاد می گردد مشارکت تمامی آحاد جامعه مورد احتیاج است.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: قانون و زیرساخت و حمایت دولت و بخش خصوصی مهمترین بخش های معین استاندارد و تدوین آن هستند.

یحیی زاده با اشاره به اینکه قانون ما در این حوزه قوی است، گفت: نخستین جلسه شورای عالی استاندارد با ترکیب جدید و بیشترین حضور نمایندگان و مقامات ارشد کشور شهریور ماه سال جاری برگزار گردید و استانداردهایی که ضامن ایمنی باشند در این جلسه با رای اکثریت مورد تصویب نهاده شد.

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: در راستای اجرای مواد قانونی هم سازمان ملی استاندارد مورد حمایت نهاده شده است.

یحیی زاده با بیان اینکه باید صندلی کشور در سطح بین الملل هم تقویت گردد، اعلام کرد: در حال حاضر کشور ما بین 163 کشور رتبه 22 را در زمینه استاندارد به خود اختصاص داده است و برای اولین بار کشور ایران عضو هیئت مدیره استاندارد جهانی است که در این صورت می توانیم منافع، نظرات و اهداف مان را در تصویب قوانین استاندارد جهانی اعمال کنیم.

معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد تعداد متخصصان معین استاندارد در کشور را 800 نفر اعلام و با تأکید بر اینکه در استان ها بحث ظرفیت شناسی باید راهنمایی گردد، اعلام کرد: شناسایی ظرفیت های مناطق از اهداف توسعه پایدار در مجامع بین المللی است؛ به عنوان مثال گردشگری فارس می تواند به واسطه استانداردسازی جهانی تقویت گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گردشگری را می توان با استانداردسازی تقویت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری را می توان با استانداردسازی تقویت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید