آفرود چیست و چقدر هزینه دارد؟

به گزارش وبلاگ زیبا، وبسایت دنیای خودرو: شاید خودرو اس یووی یا پیکاپ داشته و شاید درصدد خرید آن باشید تا به آفرود بروید و لذت رانندگی در آفرود را امتحان کنید. اما آفرود تنها به اصطلاح ارتفاع زدن یا نصب تایرهای بزرگ نیست، بلکه این رشته اتومبیلرانی، قوانین و اصول خاص خود را دارد که برای انجام آن باید تغییراتی را در خودرو ایجاد کرد.شاید خودرو اس یووی یا پیکاپ داشته و شاید درصدد خرید آن باشید تا به آفرود بروید و لذت رانندگی در آفرود را امتحان کنید. اما آفرود تنها به اصطلاح ارتفاع زدن یا نصب تایرهای بزرگ نیست، بلکه این رشته اتومبیلرانی، قوانین و اصول خاص خود را دارد که برای انجام آن باید تغییراتی را در خودرو ایجاد کرد.

آفرود چیست و چقدر هزینه دارد؟

اما آیا ارتفاع زیاد خودرو آن را برای آفرود بردن مناسب می نماید؟ خیر. خودروهایی که از بدو فراوری ویژگی هایی از جمله شاسی مستحکم، ارتفاع نسبتا زیاد نسبت به سطح زمین و قابلیت چهارچرخ محرک بودن را به صورت سیستم 4WD داشته باشند، می توان با تغییراتی، آفرود کرد. اما اگر قصد دارید هزینه زیاد ننموده و برای اولین بار برای خرید یک خودرو آفرودی اقدام کنید، ما چهار پیشنهاد نسبتا مناسب و مالی برای شما داریم. در ادامه نحوه آفرود کردن و تغییراتی را که باید انجام دهید، برای شما بازگو خواهیم کرد. از قلم نیاندازید آفرود نیز مانند تیونینگ است، یعنی هر قدر بیشتر هزینه کنید، پیشرانه و سیستم تعلیق بهتری می توانید روی خودرو نصب کنید.

نیسان پاترول

حتما عکس های آفرودی دوستانتان را در فضای مجازی دیده اید و متوجه شده اید که یک پای ثابت گشت وگذار در کوه و صحرا، نیسان پاترول است. در حال حاضر برای خرید یک پاترول نسبتا خوب که مشکل خاصی هم نداشته باشد، باید بین 25 تا 35میلیون تومان هزینه کنید. تا اینجا گام اول را برای داشتن یک خودرو آفرودی نسبتا مناسب برداشته اید. اما گام اصلی ایجاد تغییراتی در پیشرانه، سیستم تعلیق، سپرها و حتی سایز تایرهای خودرو خریداری شده است. پاترول به دلیل اینکه پیشرانه کاربراتوری دارد، به رغم ابعاد و ارتفاع خوبش برای آفرود مناسب و کارآمد نیست اما از آنجایی که این خودرو شاسی مستحکم و جانمایی مناسبی دارد، می توانید دو پیشرانه شورولت معروف به 350 و پیشرانه 3UZ لکسوس را روی آن نصب کنید.

موتور 350 شورولت از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری بهره می برد اما به دلیل حجم موتور 5.7لیتری و 8سیلند بودن آن قادر به فراوری قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به پیشرانه فابریک نیسان پاترول است. همچنین پیشرانه 3UZ لکسوس یک موتور 8سیلندر به حجم 4300سی سی دارد که با وجود سیستم انژکتوری و سوپاپ متغیر می تواند قدرتی معادل 300اسب بخار و گشتاوری برابر 441نیوتون متر فراوری کند. هر دو موتور به خوبی با گیربکس نیسان پاترول هماهنگ می شوند و در نتیجه طراحی چرخ دنده هایی مانند پینیون و کرانویل داخلی دیفرانسیل، قدرت و گشتاور بالایی به سر چرخ ها می رسد، همچنین احتیاجی به تعویض گیربکس و دیفرانسیل ندارید. برای داشتن ارتفاع بیشتر باید یاری و فنر مخصوص آفرود روی خودرو نصب کنید زیرا یاری های پاترول از نوع به اصطلاح روغنی هستند که برای آفرود، بسته به هزینه ای که می خواهید انجام دهید، می توانید آن را با یاری های گازی-روغنی عوض کنید.

سپس رینگ و تایر مخصوص نیز باید به این خودرو اضافه گردد تا هنگام قرارگیری خودرو در جهتهای آفرودی، خرابی سیستم تعلیق به دلیل ارتعاشات و نوسانات، به خودرو تحمیل نگردد. در مرحله بعدی باید تغییر سیستم ترمز را در نظر داشته باشید که با توجه به دیسک های جلو و عقب بزرگ این خودرو، احتیاجی به تقویت یا تعویض این سیستم نخواهید داشت. اما حتما پیش از رفتن به طبیعت، سیستم ترمز این خودرو باید به طور کامل سرویس گردد. با توجه به زمان فراوری این خودرو، زیر اتاق برای عایق بندی باید موم کشی گردد و تقریبا خودرو شما آماده رفتن به آفرود است. در مجموع اگر بخواهید موتور شورولت 350 را روی پاترول نصب کنید و یک سیستم معمولی یاری و فنر گازی-روغنی و همچنین سپرهای آفرودی داشته باشید، باید حدود 50میلیون تومان هزینه پرداخت کنید. اما اگر موتور 3UZ را به همراه یاری های گازی-روغنی حرفه ای خریداری کنید، پیشرانه حدود 40 میلیون تومان، رینگ و لاستیک حدود 10 میلیون تومان و هزینه های مربوط به زیربندی و یاری های گازی-روغنی از یک تا 17 میلیون تومان برای شما هزینه خواهند داشت.

نیسان رونیز

در حال حاضر برای خرید یک نیسان رونیز مناسب، باتوجه به شرایط فعلی بازار و نوسانات قیمت ها باید حدود 120 میلیون تومان هزینه کنید. این خودرو نسبت به رقبای خود از پیشرانه قدرتمندتری که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری است، بهره می برد، همچنین شاسی انعطاف پذیری دارد و آن را برای آفرود به نسبت پاترول، یک گام جلوتر قرار می دهد. پیشرانه مادر این خودرو نیز یک موتور 4سیلندر 2400سی سی با دو عدد میل سوپاپ است که احتیاجی به تعویض آن ندارید و قدرت کافی را برای خودرو شما فراهم می نماید. پس تنها تغییرات شما می تواند برای سیستم تعلیق، سپرها و رینگ و لاستیک باشد.

برای آفرود ابتدا ضروری است سپرهای فابریک خودرو باز شوند تا با سپر فلزی آفرودی که روی آن وینچ و جک لیفت قرار گرفته است، تعویض گردد، البته اگر اهل کمپ هستید، می توانید یک باربند خوب نیز خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما این است که یاری های خودرو را با نمونه آفرودی تعویض و پس از آن رینگ و لاستیک با سایز بزرگ را خریداری کنید.

برای حرفه ای تر شدن خودرو می توانید جایگاه های جلو مخصوص آفرود را که در حال حاضر حدود 5 میلیون تومان قیمت دارد، نصب نموده و کمربندهای چهارنقطه ای با قیمت 700هزارتومان را به آن اضافه کنید تا ایمنی بالایی حاصل گردد. رول بار این خودرو نیز اکنون حدود 3 میلیون تومان قیمت دارد و برای یک رینگ و لاستیک نسبتا خوب باید حدود 15میلیون تومان هزینه کنید. سپرهای آفرود به همراه وینچ و متعلقات دیگر حدود 15 میلیون تومان قیمت دارد و در نهایت برای داشتن یک رونیز حرفه ای برای آفرود، 40 میلیون تومان باید هزینه کنید.

شورولت بلیزر

شورولت بلیزر یکی از بهترین خودروها برای آفرود است که می توانید تمام بخش های آن را متناسب با بودجه و سلیقه خود تغیر دهید. قیمت مدل 1977 این خودرو در بازار حدود 70میلیون تومان است که اگرچه ظاهر قدیمی تری نسبت به پاترول یا رونیز دارد اما می توان به عنوان یک سرمایه گذاری خوب از آن یاد کرد.

به هر حال، یکی از راه های ساده برای آفرود کردن بلیزر، تغییر سایز رینگ و لاستیک آن است که متناسب با این کار باید دیفرانسیل بلیزر را هم قوی تر کنید. برای این منظور باید دیفرانسیل فابریک این خودرو را که 6 پیچ دانا44 است، با نمونه 8 پیچ دانا60 تعویض کنید. با این عمل توانایی و قدرت به گردش درآمدن لاستیک های تا 6 سایز بزرگ تر از سایز استاندارد خودرو نیز فراهم می گردد. از نظر فنی در بخش پیشرانه اگر می خواهید هزینه ها را کاهش دهید، پیشرانه 350 فابریک بلیزر قابل ارتقا است و تنها می توانید برای بهبود آن قطعات داخلی مانند پیستون، سیلندر، میل سوپاپ و سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی را تعویض و یک هدر نیز روی موتور نصب کنید. اما اگر به داشتن موتور قوی تر تمایل دارید، موتور 454 هشت سیلندر با حجم 7400سی سی مناسب شما خواهد بود. همچنین اگر به دنبال پیشرانه کم استهلاک تر با قدرت و گشتاور بالاتر هستید،

پیشنهاد ما موتور 8سیلندر LS شورولت با حجم 5700سی سی است که می تواند 350 اسب بخار، قدرت و گشتاوری بیش از 400 نیوتون متر را برای خودرو شما به همراه آورد. جالب است بدانید با نصب این موتور، گیربکس فابریک این خودرو به خوبی با این موتور کوپل می گردد و احتیاجی به تعویض دیفرانسیل نخواهید داشت. با توجه به تغییرات اجرا شده، ضروری است دیسک و صفحه تعویض گردد و برای سیستم تعلیق نیز باید ارتفاع خودرو افزایش یابد چراکه دیفرانسیل قوی تر منجربه ارتفاع بیشتر نیز می گردد. در نهایت بسته به برند و یاریی که می خواهید زیر خودرو نصب کنید، برای پرداخت هزینه بین 700 هزارتومان تا 17 میلیون تومانی آماده شوید. به عنوان مثال گابریل، مون رو و رنج رو از بهترین برندهای یاری برای بلیزر هستند که بسته به شرایط بازار می توانید هر کدام از آن ها را خریداری کنید. قیمت موتور 454 و LS هر دو یکسان و حدود 50 میلیون تومان است و برای تایرهای مناسب و رینگ بزرگ تر باید بین 15 تا 20میلیون تومان بودجه در نظر بگیرید.

تویوتا لندکروز 2اف

تویوتا لندکروزر 2اف یکی از خودروهایی است که آفرودبازان به آن علاقه زیادی دارند و در حال حاضر مدل 1983 این خودرو قیمتی در بازه 80 تا 90 میلیون تومان دارد. یکی از حسن های این خودرو این است که از سیستم انتقال قدرت و پیشرانه محصولات تویوتا در آن استفاده می گردد و احتیاج جدی به تغییر دیفرانسیل و گیربکس نداریدو اما اگر می خواهید حرفه ای تر به مصاف آفرود بروید، پیشرانه انژکتوری تویوتا را به شما پیشنهاد می کنیم.

موتور پیشنهادی 4.5اف، دارای 6سیلندر است که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور مادر فراوری می نماید و قابلیت نصب توربو نیز روی آن وجود دارد. همانطور که گفته شد، گیربکس و دیفرانسیل تویوتا نیز مانند شورولت های قدیمی با پیشرانه جدید به خوبی کوپل و هماهنگ می گردد و احتیاجی به تغییرات جدی در این بخش ها ندارید، حتی می توانید تا چهار سایز لاستیک بزرگ تر نیز بدون مشکل زیر خودرو نصب کنید.

به یاد داشته باشید اگر از لاستیک و رینگ بزرگ تر استفاده کردید، باید حتما سیستم تعلیق خودرو را عوض کنید تا هندلینگ دچار چالش نگردد، همچنین فشار وارد شده به خودرو در ناهمواری های جهت آفرودی، به خودرو فشار نیاورد. به همین منظور باید حتما از فنر و یاری های آفرودی مخصوص، استفاده و آنها را روی خودرو خود نصب کنید. در حال حاضر دو برند توکیو و هیتاچی از بهترین سیستم های تعلیق موجود در بازار هستند که اگر بخواهید موتور 2اف خود را نیز عوض کنید، باید حدود 70میلیون تومان بپردازید.

منبع: برترین ها

به "آفرود چیست و چقدر هزینه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفرود چیست و چقدر هزینه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید