استان های مرزی در اولویت گازرسانی روستایی هستند

به گزارش وبلاگ زیبا، تهران (پانا) - گازرسانی روستایی در هفت سال گذشته حدود 125 درصد رشد را تجربه کرده و در این میان، استان های مرزی بیشترین سهم را در نهضت گازرسانی روستایی در دولت تدبیر و امید به خود اختصاص داده اند.

استان های مرزی در اولویت گازرسانی روستایی هستند

گازرسانی روستایی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در دولت تدبیر و امید است. در 7 سال گذشته 18 هزار روستای کشور با جمعیت یک میلیون و 600 هزار خانوار از گاز طبیعی بهره مند شده اند و در مجموع 95 درصد از جمعیت ایران از گاز طبیعی تا پایان سال 99 به شبکه گاز متصل خواهند بود.

آمارها نشان می دهد در حالی تعداد روستاهای گازرسانی شده به 32 هزار روستا رسیده که این عدد در سال 92 کمی بیش از 14 هزار روستا بوده است. این اعداد حکایت از رشدی 125 درصدی در این حوزه دارد.

طبق بررسی های اجرا شده در کشور حدود 45 هزار روستای قابل گازرسانی وجود داشته است که از این تعداد در آغاز دولت یازدهم تنها 14 هزار روستا از گاز طبیعی بهره مند بودند. این تعداد از تیرماه 1392 تا به امروز دو برابر شده است و هم اکنون بیش از 32 هزار روستا و حدود 4 میلیون و 800 هزار خانوار زیر پوشش شبکه سراسری گاز قرار گرفته اند که با روستاهای گازرسانی شده از آغاز گازرسانی به روستاهای ایران تا ابتدای دولت یازدهم برابری می کند.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز کشور به 35 هزار روستا می رسد که به این ترتیب در مجموع دولت های یازدهم و دوازدهم 21 هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریبا معادل گازرسانی به بیش از 50 روستا در هر هفته است و حکایت از رشد 150 درصدی گازرسانی روستایی در این مدت دارد.

نکته مهم آن است که برای گازرسانی روستایی در دولت تدبیر و امید هیچ اعتباری از بودجه جاری استفاده نشده و این کار از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع تامین اعتبار شده است. بر اساس اعلام وزارت نفت هزینه گازرسانی روستایی از ابتدای دولت یازدهم تا کنون 29 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه قبل از دولت تدبیر و امید 14 هزار روستا در کشور از نعمت گاز برخوردار بود، گفت: در این دولت گازرسانی روستایی بیش از 2 برابر شده و تا امروز به 32 هزار روستا گازرسانی شده است.

حسن روحانی تاکید کرد: گازرسانی به روستاهای کشور تا پایان دولت دوازدهم، تکمیل و آخرین گام های آن برداشته می شود.

وی اضافه کرد: البته یکی دو استان مانند سیستان و بلوچستان در این راستا از ابتدا عقب بوده اند که در این آمارها مدنظر نیست.

معاون وزیر نفت در امور گاز نیز اعلام کرده است که فرایند پرشتاب گازرسانی به ویژه در مناطق محروم و روستایی ادامه دارد و تا پایان امسال 28 استان سبز و از ضریب نفوذ 95 درصدی گاز طبیعی بهره مند می شوند.

نگاهی به آمارهای گازرسانی روستایی نشان می دهد که بیشترین سهم گازرسانی روستایی در دولت تدبیر و امید مربوط به استان های مرزی کشور است.

آمارهای شرکت ملی گاز از گازرسانی روستایی طی 7 سال گذشته حکایت از آن دارد که استان خراسان جنوبی با رشدی یک هزار و 325 درصدی در نهضت گازرسانی روستایی مقام اول را به خود اختصاص داده است.

هرمزگان و سیستان وبلوچستان نیز در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین ایلام، بوشهر، آذربایجان غربی و اردبیل نیز در مقایسه با سایر استان ها، رشد بیشتری را در گازرسانی روستایی ثبت کرده اند.

این آمار نشان می دهد اهتمام دولت تدبیر و امید در گازرسانی روستایی علاوه بر تامین سوخت مورد نیاز روستاییان، تحقق عدالت اجتماعی در مناطق محروم و استان های مرزی نیز بوده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "استان های مرزی در اولویت گازرسانی روستایی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان های مرزی در اولویت گازرسانی روستایی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید