خبرنگاران حس عدم کنترل، ترس از کرونا را تشدید نموده است

به گزارش وبلاگ زیبا، سنندج - خبرنگاران - یک روانشناس گفت: جوی که رسانه ها ایجاد می نمایند و حس عدم کنترل ناشی از مسری بودن و نبود راه درمانی برای ویروس کرونا موجب تشدید ترس و نوعی فوبیا از این بیماری در جامعه شده است.

خبرنگاران حس عدم کنترل، ترس از کرونا را تشدید نموده است

دکتر هادی نقدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ زیبا گفت: احتیاج بنیادین انسان به احساس امنیت و ایمنی امری انکارناپذیر است و در هر شرایطی اگر این احتیاج به مخاطره بیافتد تعادل انسان برهم می خورد و در این مواقع واکنش های متفاوتی بروز می دهد که می تواند سازگارانه یا ناسازگارانه باشد.

وی اضافه نمود: انسان امروز بە مدد تکنولوژی و پیشرفت های علمی از هر زمان دیگری بر طبیعت وحشی احساس کنترل دارد و از هر دورە تاریخی بیشتر دانش و ابزارآلات لازم برای مراقبت از سلامتی خود را در اختیار دارد اما این احساس کنترل وقتی با تهدیدی پیش بینی ناپذیر و کنترل نشدە روبرو می شود، اسطورە احساس کنترل را در انسان قرن بیست و یکم بە هم می ریزد.

نقدی اضافه نمود: از واکنش های فردی که بگذریم در بُعد جمعی و عمومی میل به کنترل وارد می شود و انسان به وسیله این میل می خواهد با کنترل اوضاع زندگی و کنترل کردن آینده و خطرات با پیش بینی، پیش دستی نموده و از مخاطرات جلوگیری کند.

استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان تاکید نمود: در فضای اجتماعی با پدیده ای روبرو می شویم که انسان نمی تواند آن را کنترل کند و از سوی دیگر احساس امنیت بنیادین را به خطر می اندازد و آن بقا است بنابراین فرد می ترسد از بین برود.

نقدی با اشاره به اینکه فاکتورهای متعددی شامل خود فرد، مردم، جامعه و حاکمیت در رابطه با موضوع بروز کرونا دخیل است، یادآور شد: مراقبت ها در آنفولانزا به دلیل واگیری کمتری که دارد بهتر می تواند از بروز آن بیماری پیشگیری کند و آن میزان ترس را ایجاد نکند.

وی اضافه نمود: آنچه که امروز توجه و ترس نسبت به کرونا را تشدید می نماید یکی از عوامل آن جوسازی رسانه ای و دیگری مسری تر بودن این بیماری در مقایسه با آنفولانزا است، کرونا می تواند دامنه آلودگی را افزایش دهد بنابراین آسیب بیشتری برساند، اما آنفولانزا چون دامنه آلودگی کمتری دارد اگر مرگ و میر بالایی هم داشته باشد در آن دامنه محدود است.

نقدی گفت: مردم با دیدن میزان مسری بودن کرونا احساس دستپاچگی می نمایند و چون هیچ پزشکی به مردم نمی گوید بیماری درمان دارد و نگران نباشید و لذا استرس افزایش می یابد در حالیکه اگر متخصصین اعلام نمایند درمانی برای کرونا پیدا شده تسکینی خواهد بود و از نگرانی و استرس می کاهد.

این مشاور و روانشناس یادآور شد: چون مردم احساس می نمایند کنترلی بر روی این بیماری ندارند و در مقابل میل به کنترل این بیماری یک حس کنترل ناپذیری را در انسان القا می نماید در واقع حالتی از ترس را به وجود می آورد.

نقدی با اشاره به اینکه اگر در ایران این ترس حتی از دیگر کشورها و جوامع بیشتر است به بستر فرهنگ اجتماعی و آمیخته ایرانی بر می شود، گفت: فرهنگ ایرانی با مهمانی های فراوان و عروسی و مراسم ختم زیادی همراه است که در بسیاری از آنها شاهد تجمع گسترده در فضای بسته هستیم بنابراین در خانه ماندن برای ما سخت است.

وی اضافه نمود: در جوامع ایران رسومات و مناسکی داریم که همواره با تجمع همراه است و در چنین شرایطی بیماری های مسری به راحتی امکان انتقال پیدا می نماید و این جامعه ما را نگران تر می نماید.

استاد دانشگاه فرهنگیان کردستان اضافه نمود: آن میزان از مسئولیت پذیری و برنامه ریزی بالایی هم که در چین دیده می شد در ایران دیده نمی شود که این هم می تواند نگرانی مردم را افزایش دهد.

کروناویروس نخستین بار در سال 1965 کشف شد و مطالعه روی آن به طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می نماید. با این حال تا به امروز هفت کروناویروس انسانی کشف شده که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) 2019 در شهر ووهان چین با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

تا به امروز 15 نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند و تعداد مبتلایان به 95 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران حس عدم کنترل، ترس از کرونا را تشدید نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حس عدم کنترل، ترس از کرونا را تشدید نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید