خبرنگاران کمیته حقیقت یاب آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گچساران تشکیل شد

به گزارش وبلاگ زیبا، گچساران- خبرنگاران - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیته حقیقت یاب برای شناسایی متخلفان احتمالی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گچساران تشکیل شد.

خبرنگاران کمیته حقیقت یاب آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گچساران تشکیل شد

به گزارش وبلاگ زیبا، عزیز فعلی روز یکشنبه در نشست کمیته ستاد بحران گچساران با اشاره به اینکه احتمال عمدی بودن آتش سوزی جنگل ها و مراتع ارتفاعات گچساران وجود دارد گفت: این کمیته متشکل از نمایندگان،فرمانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، اطلاعات،دادستانی و محیط زیست تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: در صورت عمدی بودن آتش سوزی با خاطیان براساس قانون به شدت برخورد خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه بخش زیادی از بودجه بیت المال و انرژی نیروهای اداری و تشکل های مردم نهاد برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد هدر می رود اضافه کرد:نظیرچنین کمیته ای در دیگر شهرستان های استان به ویژه مناطق گرمسیری استان تشکیل خواهد شد.

فعلی با اشاره به اینکه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ارتفاعات گچساران پس از سه روز همچنان ادامه دارد از اختصاص سه میلیارد ریال برای تامین تجهیزاتی مانند دستگاه های دمنده کنترل آتش در این شهرستان خبر داد.

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: دو فروند بالگرد برای اطفای حریق در گچساران اختصاص یافته است.

وحید محمدی تبار اضافه کرد:این بالگردها با پیگیری نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی از طریق وزارت دفاع اختصاص یافته و بامداد فردا پنجم اردیبهشت به منطقه محل آتش سوزی اعزام خواهد شد.

وی بیان نمود: رایزنی های لازم با شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و مدیریت منابع آب کهگیلویه وبویراحمد برای تدارک ابزار مورد نیاز بالگردها مانند حوضچه های آب و سوخت پیش بینی شده است.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیزدر این نشست گفت: آتش سوزی در جنگل های گچساران چندین بار مهار شده و به دلیل وزش باد و صخره ای بودن منطقه دوباره شعله ور می شود.

غلامحسین حکمتیان اضافه کرد:: خاموش کردن این آتش سوزی نیازمند تجهیزات امداد هوایی است که امید می رود با امکانات پیش بینی شده فردا آتش به طور کامل مهار شود.

غلام حسین حکمتیان اضافه کرد:چهار تیم از کارشناسان منابع طبیعی شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد به منطقه محل آتش سوزی در گچساران اعزام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: صیانت از جنگل ها و مراتع استان نیازمند تجهیزات نوین مانند مرکز مانیتورینگ و بالگرد است.

غلام حسین حکمتیان گفت:با توجه به سطح وسیع جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد و کمبود نیروی انسانی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده از تجهیزات نوین برای حفظ این گنجینه های ارزشمند ،نیاز توسعه پایدار در استان است.

وی بیان نمود: راه اندازی مرکز مانیتورینگ رصد جنگل ها و مراتع استان برای پیشگیری از خسارت های آتش سوزی از مهمترین این زیرساخت هاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: سرانه جنگل و مراتع استان 1.6 هکتار است که بیش از 6 برابر میانگین سرانه عرصه های طبیعی کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد شرح داد: در حالیکه میانگین سطح حفاظت برای هر قرقبان در کشور 6 هزار هکتار است هر قرقبان در این استان از 18هزار هکتار جنگل و مرتع حفاظت می کند که این امر نیاز به افزایش زیرساخت های حفاظتی را بیشتر کرده است.

فرماندار گچساران هم گفت: احتمال دارد برخی معارض محلی عامل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان باشند.

علی خوان پایه اضافه کرد: تمام ظرفیت های گچساران برای مهار این آتش سوزی بکار گرفته شده است.

وی بیان نمود: اهالی روستاهای گچساران و دستگاه های اجرایی تلاش زیادی برای مهار این آتش سوزی کردند اما به دلیل شرایط سخت منطقه هنوز آتش مهار نشده است.

فرماندار گچساران ابراز داشت:برای اعزام امدادگران 6 سورتی پرواز توسط بالگرد شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان انجام شد.

وی گفت:این آتش سوزی در جنگل ها و مراتع مناطق خنگ بنار و کوه گوهر نارک شعله ور شده است.

350 هکتار از جنگل ها و مراتع مناطق مختلف این شهرستان تابستان گذشته طعمه حریق شد.

90 درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه های ملی تشکیل می دهد که از این میزان 70 درصد مرتع و جنگل است.

شهرستان 126 گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد 415 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کمیته حقیقت یاب آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گچساران تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمیته حقیقت یاب آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گچساران تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید