دلسوزی برای فوتبال یا مانور رسانه ای مجلس؟

به گزارش وبلاگ زیبا، نمایندگان مجلس در هیأت تحقیق و تفحص از ورزش، دست روی معضلی گذاشته اند که ورزشی ها سال هاست از آن اطلاعات کاملی دارند و کاری برای حل این مشکل از دست شان بر نمی آید.

دلسوزی برای فوتبال یا مانور رسانه ای مجلس؟

به گزارش وبلاگ زیبا ، بهناز میرمطهریان ، نمایندگان مجلس بعد از گذشت حدود 6 ماه از تشکیل هیأت تحقیق و تفحص در ورزش، تازه رسیده اند به این موضوع که چرا اعضای هیأت مدیره باشگاه استقلال و پرسپولیس در ثبت شرکت ها، هنوز همان اعضای هیأت مدیره 8 سال پیش است و هیچ تغییری در اسامی آن ها ایجاد نگردیده است. این دقیقاً نتیجه همان موازی کاری هایی است که اعضای جدید هیأت تحقیق و تفحص در مجلس به آن اصرار دارند که اگر این طور نبود و نمایندگان مجلس در این هیأت، مراجعه ای می کردند به دستاوردهای کمیته تحقیق و تفحص در دوره قبلی مجلس، حداقل 10 قدم جلوتر از این بودند که تازه بخواهند از اصل ماجرایی که سال هاست برای اهالی ورزش روشن گردیده، به خیال خود پرده برداری نمایند. سال هاست اهالی ورزش می دانند که اعضای هیأت مدیره باشگاه استقلال بعد از مدیریت علی فتح الله زاده در ثبت شرکت ها تغییری ننموده و دلیلش هم بدهی مالیاتی باشگاه استقلال است که هنوز تسویه نگردیده.

نمایندگان مجلس در هیأت تحقیق و تفحص از ورزش، دست روی معضلی گذاشته اند که ورزشی ها سال هاست از آن اطلاعات کاملی دارند و کاری برای حل این مشکل از دست شان بر نمی آید. مشکل اصلی فوتبال ما شکاف عمیقی است که بین نام حرفه ای و عمل آماتورمان وجود دارد و همه از آن مطلع هستند. فوتبال ایران به عنوان یک فوتبال حرفه ای، چاره ای نداشت برای حضور دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در مجامع بین المللی، به نام آن ها شرکت ثبت کند و به این ترتیب قدمی در جهت خصوصی سازی شان بردارد. با این حال اما همه می دانند که این دو باشگاه هنوز به طور کامل از بدنه وزارت جدا نگردیده اند. چرا؟ چون هنوز نه آنقدر به درآمدزایی رسیده اند که بتوانند در فرابورس حاضر شوند و نه پس از سال ها کوشش و پیگیری، اراده و زیرساخت های لازم برای خصوصی سازی کامل این دو باشگاه وجود دارد.

این شرایط با همه مسائلی که دارد اما واقعیت فوتبال ماست که سال ها کوشش برای حل آن تا کنون نتیجه ای نداده است.

نیازی به جمع آوری مدارک و اسناد و تلف کردن وقت مجلس برای رسیدن به این مدارک نیست. نمایندگان مجلس خیلی راحت تر از چیزی که فکرش را نمایند می توانند به اطلاعات موثق خیلی جزئی تری هم درباره باشگاه ها دست پیدا نمایند. مثلاً اینکه باشگاه استقلال چرا بعد از سال ها هنوز نتوانسته اسامی هیأت مدیره اش را در ثبت شرکت ها تغییر دهد؟ کاری که به ظاهر این کار نمی تواند خیلی سخت باشد. شاید حتی این طور به نظر برسد که تنها کافی است تغییرات هیأت مدیره و مدیرعامل توسط اعضای هیأت مدیره صورتجلسه گردیده و به ثبت شرکت ها ارائه گردد.

این اتفاق اما سال هاست نیفتاده تا بعد از علی فتح الله زاده که آخرین مدیرعامل قانونی باشگاه استقلال بود، ابتدا بهرام افشارزاده و سپس سیدرضا افتخاری و حالا امیرحسین فتحی، در حالی بر کرسی مدیریت این باشگاه تکیه بزنند که از نظر قانونی مدیرعامل این باشگاه نیستند.

اصلی ترین دلیل این موضوع تسویه حساب مالیاتی باشگاه استقلال است. باشگاه استقلال که تحت عنوان شرکت سهامی عام در ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و مکلف است برای ثبت آخرین تغییرات قانونی حتما تسویه حساب مالیاتی داشته باشد و از عمده ترین موانعی که سر راه این باشگاه قرار گرفته تا مانع از ثبت تغییرات قانونی این باشگاه گردد، همان مسئله ای است که در تسویه حساب مالیاتی استقلال وجود دارد.

سنگین ترین بدهی استقلال مربوط به اداره مالیات است. این باشگاه 75 میلیارد تومان مالیات عملکرد، تکلیفی، حقوق و تعهد پرداخت بازیکنان و 39 میلیارد تومان نیز مالیات ارزش افزوده بدهکار است.

این درحالی است که تا چند سال قبل استقلال به عنوان یک شرکت ثبت نگردیده بود و طبعا درآمدی هم نداشت که در فهرست پرداخت مالیات قرار بگیرد. در سال های گذشته رایزنی هایی برای بخشش این ارقام میان وزارت ورزش و اداره مالیات اجرا شده و البته به نتیجه نرسیده است. بر اساس قوانین درصورت پر نکردن اظهارنامه، مالیات به صورت علی الراس با رقمی معین درنظر گرفته می گردد.

مالیات باشگاه استقلال هم به همین شکل معین گردیده و مبلغ آن هر سال افزایش پیدا نموده است. استقلال هنوز هم یک باشگاه درآمدزا محسوب نمی گردد و همچنان به دولت تعلق دارد اما هرسال برای این باشگاه مالیات درنظر گرفته می گردد.

با این حجم از مسائلی که در باشگاه های استقلال و پرسپولیس وجود دارد، پرده برداری از چنین مسائلی که همه از آن ها مطلع هستند، کار خیلی ویژه ای نیست که نمایندگان مجلس بخواهند به آن ببالند. دست گذاشتن روی این مسائل نه تنها مسائل باشگاه ها را حل نمی نماید که اوضاع را برای شان بدتر هم خواهد نمود. نمایندگان اگر می خواهند کمکی به ورزش نمایند، بهتر است راهی برای حل این مسائل پیدا نمایند، وگرنه که همه از وجودشان مطلع هستند. باید راهی برای خصوصی سازی واقعی پیدا کرد، همان چه وعده انتخاباتی همه سیاست مداران به ورزش است اما خیلی زود از یاد می رود.

یوسف نژاد: هیأت مدیره سرخابی ها رسمیت ندارد

علی اصغر یوسف نژاد، یک عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در مصاحبه ای با ایسنا می گوید: طبق آنالیز های این هیات کلیه حساب های بانکی، دریافت، پرداخت و تصمیمات اعضای هیات مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در طول 8 سال گذشته، رسمیت نداشته و تخلف قانونی محسوب می گردد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تشکیل شرکت دولتی بدون مصوبه مجلس ممنوع است شرح می دهد: وزارت ورزش باید طبق تبصره یک ماده 4 قانون مدیریت خدمات کشوری از مجلس مصوبه می گرفت. همچنین کلیه تغییرات مدیریتی هم باید با تشکیل مجمع و آگهی در روزنامه رسمی ثبت در اساسنامه و با حضور همه اعضای مجمع شامل سهامداران شکل می گرفت و تصمیم گیری می شد که این اتفاق نیفتاده و مسئولش شخص وزیر ورزش است که تخلف نموده است.

عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه هیات تحقیق و تفحص آخرین تغییرات هیات مدیره از سال 90 تاکنون را به همراه گزارش ثبت شرکت ها از وزیر ورزش درخواست نموده، تاکید می نماید: ما مصوبه دولت و مجلس مبنی بر تشکیل این دو شرکت، آگهی تشکیل مجامع شرکت های استقلال و پرسپولیس طبق اساسنامه، اساسنامه های دو شرکت، تغییرات و اصلاحات قانونی آن ها که به ثبت شرکت ها اعلام گردیده و آخرین تغییرات اعلامی ثبت و تغییرات هیات مدیره را از وزارت ورزش تقاضا کردیم. مخصوصا مدیران عامل دو باشگاه از حدود 8 سال قبل به این طرف و کلیه تصمیمات و اقدامات را به تفکیک تقاضا کردیم که به مجلس ارسال نمایند و طبق اطلاعات مان تا خاتمه هفته اعلام خواهد شد.

او می گوید: پس از دریافت اطلاعات از وزارت ورزش، هیات تحقیق و تفحص در این رابطه تشکیل جلسه خواهد داد و طبیعتا پس از آنالیز، درباره این موضوع اظهار نظر جمعی خواهیم داشت.

1 - 10

منبع: ایران ورزشی

به "دلسوزی برای فوتبال یا مانور رسانه ای مجلس؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلسوزی برای فوتبال یا مانور رسانه ای مجلس؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید