مخاطرات دود دست سوم سیگار

به گزارش وبلاگ زیبا، تا به امروز در خصوص تأثیرات منفی دود سیگار بر روی اطرافیان فرد سیگاری بسیار گفته و شنیده ایم بیشتر افراد از مسائل بهداشتی سیگاری های غیر مستقیم یا به اصطلاح دود دست دوم به خوبی باخبرند. اما هم اکنون پژوهشگران به تازگی نگرانی خود را درباره پدیده ای اعلام نموده اند که اصطلاحاً به آن دود دست سوم سیگار می گویند. بسیاری از مردم نمی

مخاطرات دود دست سوم سیگار

مخاطرات دود دست سوم سیگار

نویسنده:انسیه کریمی

تا به امروز در خصوص تأثیرات منفی دود سیگار بر روی اطرافیان فرد سیگاری بسیار گفته و شنیده ایم بیشتر افراد از مسائل بهداشتی سیگاری های غیر مستقیم یا به اصطلاح دود دست دوم به خوبی باخبرند. اما هم اکنون پژوهشگران به تازگی نگرانی خود را درباره پدیده ای اعلام نموده اند که اصطلاحاً به آن دود دست سوم سیگار می گویند. بسیاری از مردم نمی دانند که حتی سیگار کشیدن با فاصله دور از اطرافیان هم به خصوص برای بچه ها و زنان باردار می تواند بسیار خطرناک باشد.

دود دست سوم چیست و چرا به این نام نامیده می شود؟

به تازگی تعیین شده سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات که به صورت دود در هوا دیده نمی شوند هم پیش از آنچه انتظار می رود خطرناک و آسیب رسان است و ما احتیاج به واژه ای داریم که سموم دخانی غیر قابل رویت را نامگذاری کنیم. این سموم از طریق لباس، پوست و مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران منتقل می شود؛ به طوری که ثابت شده این اثرات حتی تا ماه ها پایدار و تأثیر گذار است. به این ترتیب وقتی فردی از بوی سیگاری که مدت ها قبل در محل کشیده شده ابراز ناراحتی می نماید، دچار حساسیت شده ابزار ناراحتی می نماید، دچار حساسیت روحی و تلقین شرطی نیست و از لحاظ علمی ثابت شده که این بو هشداری است برای مغز تا هر چه سریع تر به فرد اطلاع داده و او از محل دور شود. البته هنوز تحقیقات گسترده و جامعی در این زمینه انجام نگرفته، ولی روی هم رفته چند تحقیق که مستندتر به نظر می رسد، مانند تحقیقی که در دانشگاه ساندیگو صورت گرفته، نشان داده است حدود نود درصد نیکوتین تنباکوی دود شده، به دیوار، سطوح، وسایل نرم درون خانه مانند فرش و بالش و مبلمان و هم لباس و مو و پوست افراد می چسبد. بعلاوه دریک آنالیز سطح کوتینین (یک متابولیت فعال نیکوتین) ادرار و موی اطفالی که والدین سیگاری دارند ولی در بیرون یا دور از بچه ها خود سیگار می کشند میزان گیری شده که حدود هفت برابر بچه ها دارای والدین غیر سیگاری است. بعلاوه این اندازه در بچه های که والدین شان در حضور آنها سیگار می کشند، هشت برابر بچه های است که والدین سیگاری شان در منزل سیگار نمی کشند. دود دسته سوم در واقع دود نیست، بلکه ریز ذرات سمی است که به واسطه مصرف دخانیات در محیط پخش می شود و برای مدت ها به جای مانده و عوارض خود را به جا می گذارد. استفاده نماینده از مواد دخانی مانند یک کاربر سلاح شیمیایی است که علاوه بر تأثیرات مخرب آنی، در طولانی مدت هم عوارض پایدار و مخربی از خود به جا و به یادگار می گذارد و در تحقیقات به عمل آمده اتاق خواب اطفال، اتاق نشیمن، گرد و غبار و مو و ادرار اطفال ترکیبات دود ودیگر انواع دخانیات اثبات شده است. به طور کلی این ذرات سمی در گرد و خاک خانگی، فرش و موکت، سقف و دیوار و وسایل تزیینی خانه و پرده و مبلمان و نیمکت تا پنجره و جایگاه ماشین و پوست و موی و لباس افراد یافت شده است.

سمومی که از طریق سیگار در محیط باقی می مانند

به طور کلی و بالقوه تمامی سموم ناشی از استعمال سیگار می تواند در محیط باقی بماند؛ ولی عمده این ترکیبات کروم، کادمیوم، سیاتید هیدروژن، بوتان، تولوئن، آرسنیک، مونواکسید کربن، سرب و پولونیوم دویست و ده می باشد. جالب و البته دردناک اینکه برخی از این سموم بسیار کشنده اند و حتی برای قتل و کشتار به کار می فرایند. برای مثال گاز سیانید هیدروژن در کشتارهای دسته جمعی و پولونیوم به اسم یک ماده رادیواکتیو بسیار قوی و خطرناک از طریق برخی سازمان های جاسوسی برای ازبین بردن قربانیان استفاده می شود. بعلاوه یازده ترکیب سرطان زای دیگر هم در این مواد دست سوم دخانیات کشف شده است. پژوهش های صورت گرفته ثابت نموده که حتی سطوح اندک ذرات دخانیات می تواند با ایجاد مسمومیت در سیستم عصبی بچه ها آنها را دچار مسائل شناختی کند.

چرا بچه ها بیشترین تأثیر منفی را از این پدیده می گیرند؟

بچه ها زمان بیشتری را در منزل سپری می نمایند. بعلاوه تماس فیزیکی با بچه ها، از جمله در آغوش کشیدن و بوسیدن بیشتر است. بچه ها با خصوصیت منحصر به فرد خود از جمله سینه خیز و چهار دست و پا رفتن بیشتر خود را در معرض سموم پخش شده در سطوح قرار می دهند واگر تنفس سریع تر بچه ها و هم در دهان بردن وسایل اطراف و دست آلوده را به این عوامل اضافه کنید، مطمئناً به پاسخ سوال خود می رسید.

چرا افرادبه دود دست سوم سیگار حساس ترند؟

افراد خاص مانند خانم های باردار و اشخاص مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی مانند بچه ها و نوزادان می توانند تحت تاثیر قراربگیرند و دچار عارضه گردند. بنابراین، به افراد سیگاری که می گویند ما در کنار بچه ها وافراد حساس سیگار نمی کشیم، باید گفت، بدون شک حتی اگر شما در اطراف کودک تان سیگار یا دیگر انواع دخانیات را مصرف نکنید، سموم ناشی از دود سیگار می تواند در مو، لباس و پوست و دیگر قسمت های منزل باقی بماند و به آسانی به بچه ها ونوزادان و دیگرافراد حساس مانند خانم های باردار و سالمندان و بیماران قلبی و ریوی آسیب برساند. این موضوع را جدی بگیرید و به آن اهمیت دهید و یادتان باشد حتی مصرف سیگار در کنار هواکش و پنجره همه آنجا را به مکان های پخش دائمی سموم تبدیل می نماید و باعث می شود حتی وقتی که در منزل نیستید هم اطرافیان از عواقب سیگار کشیدن شما در امان نباشند.

منبع:نشریه دنیای سلامت، شماره55.

منبع: راسخون

به "مخاطرات دود دست سوم سیگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخاطرات دود دست سوم سیگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید