منبع تحت فشار چیست

به گزارش وبلاگ زیبا، رپرتاژآگهی - منبع تحت فشار که منبع انبساط یا مخزن انبساط نیز نامیده می گردد، نقش مهمی در حفظ فشار آب در سیستم های آبرسانی، کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک پمپ آب ایفا می کند. منبع تحت فشار به خاطر تیوپی که دارد، می تواند هوا را با فشار خیلی زیاد ذخیره کند و در نتیجه آب می تواند به خاطر فشار هوا وارد لوله ها گردد. میزان آبی که به خاطر فشار بالا به مخزن تحت فشار وارد می گردد، در هنگام باز شدن شیر، خالی می گردد. اگر شیر آب بیش از مقدار آبی که در منبع تحت فشار ذخیره شده، باز گردد پمپ به صورت اتومات روشن شده و مقدار آب مورد احتیاج را تامین می کند.

منبع تحت فشار چیست

مقدار فشار منبع تحت فشار بستگی به عواملی مثل تعداد طبقات، تعداد واحدها و همچنین متراژ ساختمان دارد. منبع تحت فشار برای خانه هایی که فشار آب آنها خیلی کم است، گزینه بسیار خوبی بوده و مسائل مربوط به کم آبی را حل می نماید. مهمترین مزیتی که منبع تحت فشار دارد این است که با ذخیره کردن آب با فشار مناسب، باعث می گردد دیگر احتیاجی به روشن و خاموش کردن پمپ وجود نداشته باشد. منبع تحت فشار در حجم های مخلتفی از جمله 5 تا 2000 لیتری در بازار موجود می باشد. این منبع نقش قابل توجهی در تاسیسات خانه ها دارد و علاوه بر مصارف خانگی در مواردی مانند بوستر پمپ های آبیاری، آتشنشانی و پمپ های صنعتی نیز استفاده می گردد. منبع تحت فشار با توجه به میزان حجمش، مقداری آب در داخل مخزن خود نگه می دارد و به این ترتیب هر زمان که آب باز و بسته گردد، پمپ روشن نمی گردد. منبع تحت فشار همچنین برای جلوگیری از انبساط آب و درست کار کردن پمپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت منبع تحت فشار از یک تیوپ و یک فلنج تشکیل شده است. نحوه کار کردن این منبع به این صورت است که به خاطر هوایی که داخل آن وجود دارد، آب را به سمت لوله ها انتقال می دهد. زمانی که شیر آب باز می گردد، فشار هوای موجود در منبع تحت فشار، در لوله زیاد می گردد.

در زمان نصب منبع تحت فشار، باید به عواملی از جمله تنظیم فشار باد آن دقت نمود. فشار آب مخزن این منبع باید کمتر از میزان فشار وارده به پمپ باشد، زیرا اگر فشار باد منبع تحت فشار کم تر از حد معمول باشد، تیوپ به دیواره مخزن ساییده شده و در نتیجه موجب از بین رفتن آن می گردد. به طور کلی اگر منبع تحت فشار به درستی نصب نگردد، موجب ساییده شدن تیوپ و در نتیجه پاره شدن آن می گردد. مهمترین مزیت منبع تحت فشار این است که با ذخیره نمودن آب با فشار مناسب، موجب می گردد احتیاجی به روشن و خاموش کردن پمپ وجود نداشته نباشد. با به کار بردن منبع تحت فشار، هزینه مصرف برق کاهش پیدا نموده و همچنین پمپ دچار استهلاک کمتری می گردد. یکی از مهمترین نکات در خصوص منبع تحت فشار این است که این منبع در هنگام نصب در هر پروژه ساختمانی، احتیاج به تنظیم مجدد فشار باد دارد. مثلاً میزان فشار منبع تحت فشار ممکن است در حدود 2 بار یا 29 PSI باشد. در حقیقت می توان گفت فشار باد مخزن همواره باید کمتر از فشار استارت پمپ باشد. در صورتی که فشار باد منبع تحت فشار خیلی کم باشد، تیوپ به دیواره مخزن ساییده شده و در نتیجه تیوپ خیلی سریع پاره می گردد. تراز نبودن منبع تحت فشار نیز ممکن است موجب پاره شدن و از بین رفتن تیوپ گردد.

تجهیزات استخری

به وسایلی که برای تمیز نگه داشتن و نگهداری استخرها، جکوزی ها و سونا مورد استفاده قرار می گیرند، تجهیزات استخری گفته می گردد. تجهیزات استخری یکی از مهمترین وسایل برای راه اندازی استخرها بوده و بدون استفاده از آنها راه اندازی و تاسیس یک استخر غیر ممکن است. به طور کلی تجهیزاتی که برای ساخت یک استخر به کار برده می شوند، با توجه به عمق و کاربرد استخرها کاملاً متفاوت می باشند. از تجهیزات استخری برای ساخت انواع استخر و جکوزی استفاده می گردد و این تجهیزات به دو نوع تجهیزات اصلی و جانبی تقسیم می شوند. تجهیزات اصلی از تجهیزات ضروری بوده و در ساخت استخر حتماً باید از آنها استفاده گردد. در حقیقت بدون استفاده از تجهیزات اصلی، ساخت استخر امکان پذیر نیست. در حالی که تجهیزات جانبی با توجه به کارکرد استخر انتخاب می شوند و استفاده از آنها جنبه تزئینی دارد. در حقیقت ابزارهای جانبی استخر جزء ابزارهای لوکس محسوب شده و به کار بردن آنها در استخر و جکوزی ضروری نیست.

فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی استخر یکی از مهمترین تجهیزات استخری است و برای تصفیه آب استخر از آن استفاده می گردد. فیلتر شنی آب استخر را تمیز نموده و علاوه بر این موجب از بین رفتن ذرات موجود در آب از جمله گل و لای، مواد آلی، باکتری ها و پلانگتون ها می گردد.

معمولاً فیلتر های شنی به شکل استوانه ایی طراحی و فراوری می شوند. ستون های فیلترهای شنی با شن آنتراسیت پر شده و سپس در استخر نصب می شوند. برای جلوگیری از گرفتگی لوله های این فیلتر، در ابتدا یک لایه شن درشت بر روی نازل فیلتر ریخته می گردد و سپس یک لایه شن ریز نیز روی لایه های درشت قرار می گیرد. از آن جایی که آب از بین ذرات شنی می گذرد، مواد موجود در آب در فیلتر شنی گیر نموده و به این ترتیب آب بدون مواد معلق در فیلتر شنی جمع می گردد. گاهی اوقات، جمع شدن مواد معلق موجود آب در داخل فیلتر شنی، موجب کم شدن فشار آب می گردد که در این صورت صافی باید تمیز گردد. فیلتر های شنی در موارد زیادی از جمله برای تصفیه آب استخر ها، آب های سطحی چاه ها و رودخانه ها، فیلتراسیون فاضلاب های انسانی و صنعتی و همچنین تصفیه مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شوند. از آن جایی که سطح استخر ها باز است و در صورتی که آب استخر به طور مرتب تصفیه یا تعویض نگردد، آب استخر به خاطر مواد خارجی مانند گرد و خاک و میکروب ها آلوده شده و در نتیجه بیماری های پوستی و غیره ایجاد می گردد. بنابراین تمام استخرهای عمومی به خاطر وجود این مواد خارجی و همچنین میکروب هایی که در آب موجود است، باید از فیلتر شنی استفاده نمایند.

روش های مختلفی برای تمیز کردن فیلترهای شنی وجود دارد. به عنوان مثال یکی از روش ها برای تمیز کردن فیلتر این است که باید ده سانتی متر از لایه بالایی فیلتر را به طور کامل تعویض نمود. روش دیگری که برای تمیز کردن فیلتر شنی وجود دارد، شستشوی فیلتر شنی به طور معکوس است. برای شستشوی معکوس فیلتر شنی، باید ابتدا شیر آب ورودی را بست و سپس شیر شستشوی معکوس را باز کرد. با توجه به این که جریان آب به طور معکوس از پایین به سمت بالا حرکت می نماید، تمام ذرات از جمله ذرات گل و لای که به فیلتر شنی چسبیده اند، به طورکامل از فیلتر شنی جدا شده و به این ترتیب فیلتر به طور کامل تمیز می گردد. با به کار بردن فیلتر های شنی در استخر، آب استخر و جکوزی همواره تمیز است و علاوه بر این در مصرف انرژی و آب صرفه جویی می گردد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "منبع تحت فشار چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منبع تحت فشار چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید