کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم

به گزارش وبلاگ زیبا، یک کارشناس روابط بین الملل گفت: اینک بعد جدیدی از فشار حداکثری علیه ایران را تحت عنوان تروریسم پزشکی شاهدیم و در شرایطی که ملت ایران در حال مبارزه با بیماری هم گیر کرونا است، خودفروختگان فراری هم از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کیان جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی کنند.

کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم

به گزارش وبلاگ زیبا، رضا رسالت در یادداشتی نوشت: ظرف چهار دهه گذشته آمریکا برای مهار، کنترل و مقابله با ایران از گزینه های مختلفی استفاده کرده و یکی از مهم ترین آنها، گزینه تحریم در اشکال مختلف آن به خصوص تحریم اقتصادی بوده است. برای تصویب تحریم در کنگره، عوامل متعددی دخیل و تاثیرگذارند. در این میان نقش کانون های فکری به ویژه در جلسات استماع کنگره بسیار مشهود و تاثیرگذار بوده است. فهم و ادراک سیاست خارجی مدرن بدون توجه به امور پژوهشی و نقش کانون ها، کمیته ها و مراکز فکری، علمی و پژوهشی دیگر به سختی امکان پذیر است و نمی توان سیاست خارجی را از امر پژوهش و دانشوری جدا ساخت. کانون های فکری نقش حساس و مهمی در فرایند سیاستگذاری بازی کرده اند و به عنوان عامل شتاب دهنده (catalyst) ایده ها، ابتکارات و اقدامات خدمت کرده اند. آن ها خلاء بین دنیا آکادمیک و حکومت ها را پر می کنند.

ایران توقع داشت که پس از توافق هسته ای و با پذیرش محدودیتهایی در برنامه هسته ای خود، تحریمهای مربوط به این برنامه برداشته شده و شاهد افزایش رشد اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی و توسعه تجارت با کشورهای دنیا باشد. اما نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل توسط رژیم تروریستی آمریکا و اعمال مجدد تحریم های ثانویه، مسائل اقتصادی فراوانی را به مردم ایران تحمیل نمود و کشورهای دیگر امضا کننده توافق هسته ای نتوانستند به انتظارات منطقی و قانونی ایران پاسخ مناسب دهند. در واقع پس از سالها انتظار که ایران امیدوار به تجدید تجارت دنیای بود، سرمایه گذاری ها و رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. ری تکیه و سوزان مالونی که از اعضا و کارشناسان معروف در زمینه مسائل ایران در شورای روابط خارجی آمریکا هستند در مقاله مشترکی با عنوان؛ تحریم ها نمی تواند بلندپروازی های هسته ای ایران را مهار کندمی نویسند؛در حالی که وضع تحریم ها علیه ایران بر مسائل موجود ایران افزوده است، اما این تحریم ها فلج کننده، نبوده است. به خاطر اینکه به طور مستقیم شریان های حیاتی ایران را هدف قرار نداده و می بایست هدف گیری تحریم ها دقیق تر و هوشمندانه تر گردد.

از طرف دیگر پاسخ اروپا در سال گذشته، حرکات نمادین و حمایت کلامی بود. آنها بیشتر همسویی عملی با آمریکا و هم ذات پنداری کلامی با ایران داشته اند. بر همین اساس اروپا، اینستکس را برای تسهیل تجارت با ایران طراحی کرد، اما این سازوکار با گذشت بیش از یک سال هنوز وارد فرایند معاملاتی نشده است. از دیگر سو موضوعات دفاعی و امنیتی، اروپا را قانع ساخته که برای دفاع از خود وابسته به آمریکا باشد. در مجموع می توان گفت اتحادیه اروپا از انسجام لازم برای مقابله با بزرگترین متحد خود ناتوان است. این ارزیابی ها تهران را از ادامه همکاری با اروپا مایوس نمود و وقتی ایران به این نتیجه رسید که سونامی تحریم های آمریکا شدیدتر از همیشه و در برخی موارد رو به تزاید است، تصمیم گرفت تعهداتش را وفق سازو کارهای تعبیه شده در خود سند برجام تقلیل دهد.

در حالیکه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورمان تنگناهای فراوان اقتصادی ببار آورده است، شیوع کرونا هم فشارها را دوچندان نمود. هر چند از رژیم تروریستی آمریکا انتظار کمک رسانی نمی رود، ولی کمترین توقع این بود که مقامات آمریکایی با در نظر داشتن مقررات سازمان دنیای بهداشت و اصول بشر محبت آمیز در جهت کمک رسانی کشورهای دیگر مانع تراشی نکنند. با این وجود پیام توئیتری اخیر دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نشان از شرارت دیگری از سوی آمریکا دارد. وی در این پیام بیان می دارد: در حالی که شهفرایندان ما در حال جان باختن بر اثر کرونا هستند، دونالد ترامپ به شکل شریرانه ای در حال تشدید تحریم های غیرقانونی ایالات متحده با هدف از بین بردن منابع مورد نیاز ایران برای مبارزه با این ویروس است. دنیا نباید بیش از این در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده که اکنون تروریسم پزشکی هم به آن اضافه شده، سکوت کند.

با توجه به موارد اشاره شده به خوبی می توان دریافت که ایالات متحده آمریکا و کمیته های تصمیم ساز در آن در نقش آتش تهیه جنگ اقتصادی علیه ملت ایران عمل میکنند، آنان با نام متقلبانه دفاع از ملت ایران آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند. از سوی دیگر گروه اتحاد علیه ایران هسته ای از شرکتهای بزرگ داروسازی می خواهد تجارت خود با ایران را به سرانجام برسانند. این گروه فشار تمرکز خود را روی شرکتهایی با مجوزهای محدود برای تجارت اقلام حیاتی با ایران - که اغلب تحت یک سری فعالیت های کاملاً تعریف شده قرار دارند، گذاشته است. این گروه رابطه نزدیکی با رژیم تروریستی ترامپ دارد. اینک بعد جدیدی از این فشار حداکثری را تحت عنوان تروریسم پزشکی شاهدیم و در شرایطی که ملت ایران در حال مبارزه با بیماری هم گیر کرونا است، خودفروختگان فراری هم از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کیان جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمی کنند و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش می کنند. ملت ایران بارها نشان داده است که در مقابل تمامی فشارهای ناجوانمردانه سربلند بیرون آمده و در این آزمون هم علی رغم شرارتهای بی سابقه آمریکا، پیروز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید