کوچک و معجزه آسا

به گزارش وبلاگ زیبا، میوه و سبزی ها بخشی مهم از رژیم غذایی را تشکیل می دهند و به طور معمول به اسم غذاهای خوب به آنها می نگرند. آنها منابع اصلی ویتامین ث اسید فولیک و فیبر غذایی هستند. لیکن، به دلیل دارا بودن اندازه فراوان آب، اندازه مواد مغزی آنها پایین است. فیبرغذایی در میوه ها به شکل سلولز، همی سلولز، پکتین و پروتوپکتین است. در

کوچک و معجزه آسا

کوچک و معجزه آسا

نویسنده:مهندس مسعود خبازی

میوه و سبزی ها بخشی مهم از رژیم غذایی را تشکیل می دهند و به طور معمول به اسم غذاهای خوب به آنها می نگرند. آنها منابع اصلی ویتامین ث اسید فولیک و فیبر غذایی هستند. لیکن، به دلیل دارا بودن مقدار فراوان آب، مقدار مواد مغزی آنها پایین است. فیبرغذایی در میوه ها به شکل سلولز، همی سلولز، پکتین و پروتوپکتین است. در واقع، فیبرغذایی چیزی است که پس از فشردن میوه و گرفتن آب آن بر جای می ماند. مصرف میوه تقویت و شادابی را سبب شده و سلامتی را به ارمغان می آورد. این مقاله به اختصار به بیان خواص تغذیه ای و درمانی میوه و روغن زیتون می پردازد.

گیاه شناسی

تیره زیتون: گیاهان این تیره در منطقه ها گرم و معتدل کره زمین در قاره آسیا پراکنده است.

به طور عمده به صورت درخت یا درختچه یعنی فاقد نمونه های علفی، ولی دارای ساقه بالا رونده است. در بین میوه های آن نمونه های مفید دارویی به خصوص زینتی هم وجود دارد.

تاریخچه

پیدایش زیتون را به زمان های خیلی قدیم نسبت داده و عقیده دارند که این درخت در دوران سوم (زمین شناسی) در اروپا پدید آمده است. در زمان ناپلئون و هنگام جنگ در اسپانیا ،برگ درخت زیتون را برای برطرف تب به کار برده اند. در حال حاضر، روغن زیتون و برگ آن مصارف متعدد غذایی و درمانی پیدا نموده است.

درخت زیتون

زیتون درختی همواره سبز به ارتفاع تا 15 متر بوده و عمر آن طولانی است و برای آن 1000 و گاهی 2000 سال ذکر شده است.میوه آن خوراکی بوده که طول آنها 3 ـ 2 سانتیمتر و رنگ رسیده آن تیره و دارای هسته ای سخت است.

زیتون سبز که مدتی در آب نمک نگهداری شده باشد، به مصارف تغذیه ای می رسد. زیتون سبز سهل الهضم تر از نوع سیاه آن است. چوب درخت زیتون سخت و مقاوم بوده و رنگ آن زرد و توأم با خطوطی به رنگ قهوه ای است و چون خاصیت جلا پذیری دارد از آن در تهیه اشیای چوبی ظریف استفاده می نمایند.

روغن زیتون

روغن زیتون از میوه های درخت زیتون به دست می آید که رنگ آن برحسب مقدار کاروتن یا کلروفیل موجود در آن ممکن است زرد کم رنگ، زرد تا سبز زیتونی باشد که با درجات مختلف خلوص به بازار عرضه می گردد.

برگ زیتون

ماده مهم تشکیل دهنده آن اولئوروپین بوده که از ایریدوئیدهاست.

ارزش غذایی

زیتون یک ماده غذایی بسیار ارزشمند بوده که حاوی مقدار فراوانی چربی، پروتئین، کلسیم، آهن و فسفات است. بعلاوه، از نظر ویتامین های A و D بسیار غنی است. روغن زیتون که از میوه زیتون استخراج می گردد، در مقایسه با روغن های دیگر ارزش غذایی بیشتری داشته و مزه ای بهتر دارد. بعلاوه فاقد اسیدهای چرب اشباع شده بوده و مانع از بالا رفتن کلسترول خون می گردد و مصرف نمایندگان را از ابتلا به بیماری های ناشی از تصلب شرایین و تراکم چربی روی عضله قلب و مغز مصون می دارد. روغن زیتون تنها روغنی است که با چربی شیر انسان و یا تری اولئین که در نسوج بدن انسان هست، شباهت دارد.

در جدول زیر ارزش غذایی (100 گرم) میوه زیتون در آب نمک ذکر شده است:

ترکیبات

مقدار

انرژی

103 کیلو کالری

آب

5/76 گرم

پروتئین

9/0 گرم

فیبر

4 گرم

چربی کل

11 گرم

ویتامین آ

30میکرو گرم

ویتامین د

180میکروگرم

پتاسیم

91میلی گرم

آهن

1میلی گرم

فسفر

17 میلی گرم

خواص درمانی

روغن زیتون افزون بر آن که دارای مصارف جاری در تغذیه است، اثر نرم نماینده، ملین و صفرا بردارد. از آن در برطرف یبوست مزمن، قولنج های ناشی از نفریت و مسمومیت با سرب (به خصوص برای کارگران چاپخانه که با حروف سربی سروکار دارند) استفاده می گردد. بعلاوه، در برطرف سرفه های خشک همراه با حالت تحریک آمیز، انسداد روده و بیماری هایی که در دستگاه های داخلی التهاب به وجود می آورد مؤثر است. در تاریخچه استفاده درمانی از روغن زیتون آمده است مردمان قدیم برای حفظ سلامتی شان روغن زیتون را پس از خروج از حمام به بدن می مالیدند. جنگجویان هم پیش از زورآزمایی بدن های خود را به زیتون آغشته می کردند.

مصارف درمانی روغن و میوه زیتون در استعمال خارجی

ـ مالش دادن روغن زیتون تازه روی پوست بدن مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی، اثرهای مفید ظاهر می نماید ـ از روغن زیتون تازه، به صورت ماساژ دادن و مالیدن روی لثه دندان و درمان پیوره می توان نتایج مفید به دست آورد ـ ضماد (مرحم) حاصل از له شده زیتون تازه در درمان و باز کردن کورک و جوش های پوست صورت دست مؤثر است.

مهم ترین اثرات گزارش شده برگ زیتون (جوشانده برگ):

ضد آریتمی، ضد باکتری، ضد اکسیدان، ضد اسپام، ضد تب، قابض، صفراآور، ادرار آور، کاهش دهنده کلسترول، قند و پرفشاری خون و با اثر بازنمایندگی مجاری عروقی سطحی که دارد فشارخون را پایین می آورد بدون آن که اثر مضعف بر قلب داشته باشد ،کاهش دهنده اسیداوریک، خلط آور، مقوی و گشاد نماینده عروق.

بعلاوه، بعضی از خواص درمانی زیتون و روغن آن که در طب اسلامی به آن اشاره شده، به توضیح زیر می باشد:

ـ پاکیزگی دهان و از بین برنده مواد و ترشحات بلغمی (و مخاطی)، روشن شدن رنگ چهره، تقویت اعصاب، برطرف حالت خستگی، بی حالی و ناتوانی فرونشاننده حالت خشم وغضب.

ابن سینا هم در خاصیت زیتون می نویسد: همه نوع روغن زیتون تن را توان می بخشد، جنبش را زیاد می نماید و پالاینده است. روغن زیتون وحشی موی را نگه می دارد و نمی گذارد زرد و سفید گردد؛ اما، به شرطی که هر روز استفاده نمایند.

موارد احتیاط

روغن زیتون از روغن های ارزشمند از نظر غذایی و دارویی است. مصرف مداوم و روزانه آن در رژیم غذایی بلامانع بوده؛ لیکن، افرادی که دارای سنگ صفرا یا مثانه هستند، نباید در استفاده از روغن زیتون زیاده روی نمایند. بعلاوه، برای سرخ کردن غذاها (در دماهای خیلی بالا) مناسب نیست.

منبع:نشریه دنیای زنان، شماره 51.

منبع: راسخون

به "کوچک و معجزه آسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک و معجزه آسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید