کدام کشورها با اپلیکیشن، کرونا را ردیابی می نمایند؟

به گزارش وبلاگ زیبا، در بحبوحه افزایش شیوع کرونا در سراسر دنیا، بعضی از کشورها با توسعه اپلیکیشن هایی، سفر این ویروس منحوس در سراسر کشور را ردیابی نموده و با کسب اطلاعات و داده های بدست امده گسترش بیماری کووید 19 را تحت کنترل گرفتند.

کدام کشورها با اپلیکیشن، کرونا را ردیابی می نمایند؟

کشورهایی نظیر استرالیا، چین، سنگاپور، ایتالیا، کره جنوبی، هند و آلمان با یاری اپلیکیشن ردیاب به جنگ کووید- 19 رفته و کوشش کردند تا به گونه ای فناوارنه این ویروس مرگبار را مهار نمایند.

استرالیا

یکی از کشورهای پیشتاز در مقابله فناوارنه با کرونا استرالیا است. چرا که این کشور از همان روزهای نخستین شیوع کرونا، طرح ایجاد و توسعه اپلیکیشن ردیاب کرونا را در اولویت قرار داده و در نهایت برنامه خاصی را برای ردیابی افراد مبتلا به کووید 19 طراحی نموده و در اختیار مردم قرار داد .این اپلیکیشن که بر مبنای نرم افزار سنگاپوری Tracetogether ساخته شده، در تلفن همراه کاربران نصب شده و شماره تلفن های افراد در تماس با کاربر را ثبت نموده و در اختیار مسئولین بهداشتی می گذارد. به این ترتیب مقامات بهداشتی به سهولت افراد مبتلا و ناقل به کرونا را شناسایی نموده و تدابیر لازم برای مهار این بیماری را می اندیشند. آخرین آمار منتشر شده نشان می دهد که تا به امروز بیش از یک میلیون نفر در استرالیا از دانلود این اپلیکیشن استقبال نموده اند.

چین

چین از همان ابتدای شیوع کرونا، اپلیکیشن ردیاب تماس نزدیک (close contact detector) را منتشر نموده و در اختیار شهروندانش قرار داد. کاربران یک کد QR را در این نرم افزار اسکن نموده و پس از ارائه مشخصات فردی از جمله نام، شماره تلفن و شماره شناسه دولتی ، درخواست اطلاعاتی نظیر تماس نزدیک با فرد مبتلا و یا ناقل کرونا نموده و پس از کسب اطلاعات در صورت مشاهده شرایط مشکوک خود را به مراکز پزشکی برای انجام تست کرونا معرفی می کردند. رنگ کدهای کیو آر، آزادی افراد برای جابجایی و سفر را نیز مشخص می نماید؛ بدین ترتیب که دارندگان کد سبز مجاز به سفر در استان ها بوده؛ دارندگان کد کهربایی رنگ، مجاز به مسافرت نبوده و دارندگان کد قرمز نیز تحت درمان و قرنطینه قرار می گیرند.

سنگاپور

اپلیکیشن TraceTogether در سنگاپور، با تبادل سیگنال ها از راه دور، بین تلفن همراه کاربران کار می نماید. این فناوری تمامی کاربران را تا فاصله دو متری تشخیص داده و به مقامات پزشکی و بهداشتی این امکان را می دهد تا افراد مبتلا به کرونا را شناسایی نمایند. برای بهره گیری از این ردیاب تنها کافی است کاربران اپلیکیشن TraceTogether را در تلفن همراه خود نصب نموده و از تماس با افراد مشکوک و یا مبتلا به کرونا آگاه شوند. دولت سنگاپور اعلام نموده است داده های ذخیره شده در تلفن همراه کاربران رمزگذاری شده و به اطلاعات دیگری نظیر مکان کاربر دسترسی نخواهند داشت.

ایتالیا

ایتالیا اواخر ماه گذشته به منظور آمادگی کشور برای لغو قرنطینه سراسری، اپلیکیشن ردیاب تماس با مبتلایان به کرونا ویروس را آزمایش کرد. دامنیکو آرکوری، کمیسر ویژه دولت در امور ضربتی ویروس کرونا گفت: کوشش می کنیم تا این اپلیکیشن ردیابی تماس را در بعضی مناطق ایتالیا آزمایش کنیم. وی اضافه نمود: ما قصد داریم پس از آموزش های منطقه ای، این نرم افزار را در اختیار تمامی شهروندان در سراسر کشور قرار داده و آن را ستون راهبرد درازمدت در دوران پسا قرنطینه قرار دهیم . نصب این اپلیکیشن در تلفن همراه کاربران کاملا اختیاری بوده و دولت قول داده است که حریم خصوصی و اطلاعات شخصی تمامی کاربران به گونه ای کاملا امن حفظ گردد.

کره جنوبی

کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای پیروز در مقابله و مهار پاندمی کرونا، با سیستم ردیابی تماس تلفنی شهروندان، هوشمندانه این بیماری را تحت کنترل گرفته است. در این سیستم ردیابی، کاربران اپلیکیشن ردیاب کرونا را در تلفن همراه خود نصب نموده و ردیابی حرکات خود را برای مهار کرونا به دولت می سپارند. در این مدل ردیابی، 28 سازمان دولتی اعم از ادارت و مراکز پلیس، اپراتورهای تلفن هوشمند، 22 شرکت کارتهای اعتباری، تمامی حرکات افراد را ردیابی نموده و اطلاعات و داده های بدست امده را در اختیار دولت قرار می دهند. به محض تماس افراد با افراد آلوده به کرونا، مراکز بهداشتی آگاه شده و از کاربر درخواست می گردد تا به مرکز بهداشتی مراجعه نموده و تست بدهد. چنانچه تست فرد موردنظر مثبت باشد بلافاصله به مراکز درمانی اعزام می گردد. از افراد مشکوک نیز درخواست می گردد تا خود را به مدت 14 روز قرنطینه نموده و به هیچ وجه در مکانهای عمومی حاضر نشوند.

هند

دولت هند نیز برای ردیابی بیماران مبتلا به کووید 19 ، اپلیکیشنی با نام AarogyaSetu راه اندازی نموده است. طبق گفته مقامات ، این اپلیکیشن تا حال حاضر 75 میلیون بار دانلود شده است. این برنامه در 11 زبان طراحی شده و در دو سیستم عامل Andriod و iOS قابل نصب است. این سیستم نیز همچون سیستم های ردیاب دیگر در کشورهای دیگر از بلوتوث استفاده نموده و تمامی تماس ها با افراد مبتلا به کرونا را ردیابی نموده و به کاربر اطلاع می دهد.

آلمان

دولت آلمان نیز برای مهار کرونا اپلکیشن ردیابی کرونا را در برلین مورد ازمایش قرار داده و پس از تایید نتایج قرار است در تمامی کشور به اجرا گذاشته گردد. اما مشکل اینجاست که مردم آلمان اغلب به رصدها و نظارت های دیجیتالی در این کشور مشکوک بوده و هیچ اعتمادی ندارند. به همین دلیل از همان ابتدای طراحی این اپلیکیشن، نقض حریم شخصی شهروندان به جد مطرح شده و مخالفت های زیادی را نیز در پی داشت. تا جایی که کریستین لامبرشت وزیر دادگستری آلمان بیان کرد که ردیابی کرونا به یاری این اپلیکیشن ها تنها درصورت داوطلبانه بودن به اجرا گذاشته می گردد.

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "کدام کشورها با اپلیکیشن، کرونا را ردیابی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کشورها با اپلیکیشن، کرونا را ردیابی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید